Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enbart tillsats.  (läst 1343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Enbart tillsats.
« skrivet: 28 oktober 2010, 15:44:21 »
Hej allihopa.
Jag har installerat en Thermia Diplomat 10'a men ännu inte fått hålet borrat, väntat ett bra tag nu knUp . Nu till min fråga -kan man bara köra den på elpatron, det gäller endast 3dagar. Det är så att jag bara eldar med ved och jag har ingen elpatron i tankarna och nästa torsdag åker jag till Gotland över helgen och kommer hem på söndag. Det är ju inte så populärt för den hemmavarande tonåringen att det inte finns ngn värme under helgen. Så jag tänkte om man kunde få igång den på endast elpatron och om den orkar med att hålla värmen ,visst det kostar väl några hundringar i ström, men allt för husfriden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart tillsats.
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2010, 15:48:12 »
När jag var tonåring så hade jag lärt mig att kapa, hugga och elda.
Det var enda sättet att fÃ¥ varmvatten om man ville ha sig en dusch...  knUp
Farsan hade vedpanna utan ack.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Enbart tillsats.
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2010, 18:12:58 »
När jag var tonåring så hade jag lärt mig att kapa, hugga och elda.
Det var enda sättet att fÃ¥ varmvatten om man ville ha sig en dusch...  knUp
Farsan hade vedpanna utan ack.  ::)

jo det gjorde en annan med när man var i den åldern, vi hade me ved utan ack så man fick elda om man ville ha varmt. Men du vet väl hur det är med dagens förlatade ungdomar, dom sitter med sina mobiler o datorer dygnet runt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart tillsats.
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2010, 20:23:19 »
Om du fixar veden så borde din tonåring åtminstone kunna elda?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Enbart tillsats.
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2010, 13:02:42 »
Nu handlade ju detta inte om att lära någon 14 åring att elda, utan om det gick att bara köra på tillsats.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart tillsats.
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2010, 13:23:58 »
Sorry, på menyn "DRIFT" väljer du "TILLSATS".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!