Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?

Volvo
2 (2.7%)
Volkswagen
9 (12.2%)
Toyota
3 (4.1%)
Ford
9 (12.2%)
Hyundai
1 (1.4%)
Renault
8 (10.8%)
Peugeot
8 (10.8%)
Kia
3 (4.1%)
Mitsubishi
1 (1.4%)
Nissan
0 (0%)
Mazda
0 (0%)
Opel
5 (6.8%)
Citroen
5 (6.8%)
Skoda
3 (4.1%)
Mercedes
2 (2.7%)
BMW
0 (0%)
Audi
5 (6.8%)
Subaru
0 (0%)
Honda
1 (1.4%)
Fiat/ Jeep
5 (6.8%)
Tesla
0 (0%)
Lexus
0 (0%)
Annat märke (t.ex. Alfa Romeo, Lancia, Crysler, Mini...)
4 (5.4%)

Antal personer som röstat: 42

 

Författare Ämne: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?  (läst 25320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2015, 15:46:35 »
Du kanske skulle tycka bätte om Mercedes Citan  :P

Jag trodde att Mercedes jobbade hårt på att återställa det dåliga kvalitetsryktet dom har dragit på sig de senaste 15 åren. Är det verkligen rätt sätt att stoppa in fler Renaultprylar?
hu, det känns inte rätt.
Ã…kte MB Sprinter 318 som förra firmabil. Har aldrig sett en ny bil rosta sÃ¥ mycket, man hittade ta mig tusan nya rostfläckar varje dag  help
Annars var den skön att köra men dyr som attan att hålla liv i, dyyyr service och dyra delar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #16 skrivet: 04 november 2015, 17:50:31 »
Jag har visserligen aldrig själv ägt en fransk bil men jag har kört en kangoo på jobbet när jag var anställd. och det är INTE ett kärt minne.
Förutom att det var ett projekt bara att vika in sina 1.90cm i bilen så hade elektroniken en förmåga att alltid bjuda på överaskningar, den gick inte att låsa, det gick inte att hissa upp eller ned rutorna, den fastnade på halvljus/helljus/parkeringsljus/inget ljus beroende på humör, motorlampa lyste, hastighetsmätare visade 180km/h alt. 0km/h....av de sex bilar vi hade så var alltid minst en på verkstaden.

Den där beskrivningen av elektronikkrångel hade lika väl kunnat gälla Jeep Cherokee :)
Jag har ett sådant exemplar på gården nu. Några felexempel:
Om den har stått med tändningen avstängd mer än någon minut så måste man låsa upp bilen en gång extra med fjärren för att kunna starta.
Centrallåset är högst slumpmässigt, vänsterdörrarna påverkas inte alls av centrallåset, höger bak kan låsa eller låsa upp någon gång emellanåt, höger fram låser alltid men låser aldrig upp, bakluckans centrallås fungerar ganska bra.
Varje gång man låser upp med fjärren ställer sig vänster elbackspegel i ett ändläge och måste manuellt köras tillbaks till rätt läge, det hjälper inte att försöka spara en ny inställning.
Om batteriet har blivit urladdat så har motorn sedan ingen tomgång alls förrän efter ca 15 minuters körning.
Det är alltid någon av elfönsterhissarna som krånglar.
Elantennen fastnar halvvägs men motorn fortsätter gå tills man drar ut eller skjuter in den till ändläge för hand.
Informationsdisplayen i mittkonsolen klagar ständigt över ett eller annat "spökfel", t ex "WASHER SENSOR BAD".
Efter körning måste man slå av lyset innan man stänger av tändningen, om man gör tvärt om fortsätter halvljuset att lysa (detta kan möjligen vara en avsiktlig feature).

Ett annat exemplar av samma modell lider av bl a följande:
Hastighetsmätaren slutar ibland fungera ett par minuter men sedan kommer igång igen.
Om man har använt farthållaren länge så vill motorn inte gå ner på tomgång förrän man har slagit av tändningen och startat om.
Så länge det är kallt i kupén är det omöjligt att få värmesystemet att ställa spjällen i läge för fotvärme, det verkar som om servomotorn går förbi detta läge och ger antingen bara defroster eller bara luft ur utsläppen på instrumentbrädan. När man har kört en halvtimme börjar det dock fungera som det ska.

Beträffande intressanta elektronikfel på Renault så hade en bekant förut en Clio '02 (i stort sett all teknik identisk med Kangoo av samma generation). Där hände det någon enstaka gång - kanske ett par gånger om året - att halvljuset fortsatte lysa fastän allt var avstängt, och om man inte upptäckte det drog den ju ur batteriet. När det var riktigt kallt inne i kupén gick bilen inte att starta, tydligen var det startspärren som inte accepterade nyckeln vid kyla.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #17 skrivet: 04 november 2015, 22:03:53 »
Så här röstade jag, trots att jag aldrig köpte en Opel.

F  =Fyra.
O =Ordentliga.
R =Reparationer.
D =Dagligen.

Den stannade när man körde i en vattenpöl.
Lämnade in den på service till en kostnad av 25% av vad en helt ny kostade, då var bilen 3år gammal. Det var inte ett stort fel utan 35 olika fel 3some


O =Onödig
P =Plåt
E =Efter
L =Landsväg

Skulle köpa en ny men tvekade, tur det! Kompisar köpte den :-))
Opel kadett kombi -88 rostade fortare än det egentligen var möjligt.
Sen dess finns det inte en chans att jag ens funderar på Opel igen.

Mercedes!
Hade kanske bara otur, men då hade pappa det mé

Därför köpte vi KIA med 7års nybilsgaranti, ville inte få några dyra överraskningar som med fåården
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #18 skrivet: 05 november 2015, 00:27:34 »
Renault Laguna, bekväm och pigg att köra. Gått 14000 mil och välskött.
Men dagliga ritualer innebar att vicka på reläerna i säkringsdosan så att den gick att starta.
Intermittent fläkt, fick dra nya kablar efter mycken felsökning. Detta gav ett antal följdfel.
Som ett axplock av alla elfel som uppstod.
Men jag var ju van, efter att ha kört Cittra på 80-90talet.
Där var det ingen mening att skruva på locket på instrumentpanelen, eftersom man strax måste in o fixa nåt igen.
Och i koppen ovanpå vänster framfjäder låg alltid ett par extra tändlägesgivare, med en 10 mm hylsa och förlängare, eftersom de överhettade titt som tätt och behövde bytas i vägkanten.
Hade god hjälp av en bilelektriker som också diggade Citroen, han hade många goda knep för att hålla eländet rullande.
Tänk vad mycket lidande man genomgått för att få köra bil. a:gl Sc:,h "love"
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #19 skrivet: 05 november 2015, 06:33:20 »
Antagligen är det väl så att man kan få tag i ett måndagsexemplar av alla bilmärken som sedan ändrar synen på det bilmärket för alltid för en.
Man är antagligen för lÃ¥ngsint för sitt eget bästa  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #20 skrivet: 05 november 2015, 08:06:44 »
Jag har faktiskt aldrig haft nÃ¥gon bil som krÃ¥nglat speciellt mycket, tror det är för att jag kör hÃ¥rt - allt motioneras regelbundet.  ;)
Jag hade i och för sig en Renault 14, 74 års modell om jag inte minns fel, på den skar både motor och växellåda, tyvärr inte samtidigt - det var under perioden när jag delade ut tidningen varje morgon 03.30-05.30.
Minns att jag körde med bara 3:ans växel tillgänglig en hel vecka, det var ett trixande att planera körningen så att man inte behövde backa trots att man delade ut 450 tidningar!!!
Tror det var snöskoterkörningen (utan back) som gjort att man var van att planera "backfri" körning.

I övrigt har jag bara haft japanska bilar, utom nu då vi har två KIA - de har funkat bra, men är väl inga komfortförebilder, varken fjädrings, väghållnings eller bullermässigt.
Men de är ju billiga och har 7 års garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #21 skrivet: 09 november 2015, 14:08:45 »
Var inte 1976 eller 77 första årsmodellen av Renault 14 ?
Eftersom motor och växellåda är hopbyggda och delar på samma olja, så är det inte så konstigt om ett motorhaveri senare för med sig ett växellådshaveri eller vice versa. Samma maskineri användes i många olika franska 70- och 80-talsbilar, t ex Peugeot 104, tidiga Peugeot 205 och snikmodeller av Citroën BX, och det dröjde väl till en bit in på 80-talet innan alla barnsjukdomar var avhjälpta och det kunde anses riktigt driftsäkert. Jag tror det var '87 eller 88 som var sista årgången av det där drivaggregatet, sedan ersattes det av mer traditionella konstruktioner (TU-motorerna hos Citroën/Peugeot, och jag vet inte vad Renaults motsvarighet kallas).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #22 skrivet: 09 november 2015, 16:28:54 »
Det var en Renault 12, en av världens genom tiderna vackraste bilar. HEHE  SkämspÃ¥dig

Samma motor som i volvo "Remjohan", motor och låda delade inte olja så vitt jag vet i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #23 skrivet: 09 november 2015, 19:13:05 »
Ah, då är det en HELT annan sak :)
Fram på 80-talet dök den motorn lustigt nog också upp i de brasilienbyggda Ford Escort LX, men då tvärställd.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #24 skrivet: 10 november 2015, 06:50:58 »
Motorn byttes för att topplocket spruckit.
Sen började den slira på kopplingen.
När växellådan skar så förstod jag varför kopplingen slirade, växellådsoljan hade läckt ut genom stefatätningen mot lamellen... så det blev byte av både låda och koppling.

Dock, jag köpte bilen för 1000 kr med trasig motor, köpte en motor för 1000 kr, sen blev jag påkörd i en korsning och fick 4300 kr som jag fick behålla eller reparera bilen för.
Körde med den ytterligare ett år, sedan till skroten och fick ytterligare 1500 kr för den.
En bra affär i det stora hela alltså, men mycket skruvande.

En reanualt till känns inte lockande efter detta, men jag tycker annars att nya Renault Captur verkar varar riktigt mycket bil för pengarna.
Är lite sugen på en sån om jag skulle köpa en ny bil idag för under 200 000 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #25 skrivet: 11 november 2015, 10:19:03 »
Aldrig mer Peugeot. Hade en Peugeot 404 -65 och åkte mycket i tjänsten på den tiden. Helgerna fick man tillbringa i garaget. Allt från att byta tätningarna till dom lösa cylinderfodren till att ersätta ståltråden som monterats under resan i stället för gaswire. Det var helt nödvändigt att ha med sig mycket delar om man skulle ut och åka. Den var full med "smarta" lösningar. Efter ett par år var det dags att ta fram svetsen eftersom delar hade försvunnit. Den rostade bort framför ögonen på en. Det enda som var bra var att den gick att starta med vev om batteriet hade dragits ur.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #26 skrivet: 11 november 2015, 10:26:10 »
Japp. Inget har hänt sedan mitten på 60-talet, så jag förstår att du fortfarande inte vill ha en Peugeot.
När jag skall köpa bil letar jag upp teknikens värld från 80-talet och kollar biltesterna där...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #27 skrivet: 11 november 2015, 10:30:42 »
Ingenjörstänket sitter i väggarna. Det är dom "smarta" lösningarna som är signumet. Att hitta på egna lösningar när det finns utprovade.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #28 skrivet: 11 november 2015, 10:34:24 »
Väldigt få biltillverkare har råd med egna smarta lösningar nu för tiden. Nya plattformar tas fram inom stora koncerner med gemensamma komponenter i en uppsjö olika bilfabrikat och modeller.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket bilmärke skulle du inte köpa igen?
« Svar #29 skrivet: 11 november 2015, 10:48:05 »
Det går alltid att krångla till det i detaljlösningarna.
Om jag tar ett mer närliggande exempel skulle jag inte köpa en Volkswagen igen. Jag har nu en Golf IV, som jag bytt bussningar i framvagnen tre gånger på. Orsaken är troligen att jag bor i en kommun, som förstör alla vägar med bulor. Så här håller inte den framvagnslösningen som man håller fast vid trots nya modeller. Och här är det samma lösning på alla släktingar till VW också. Andra märken jag har haft hade inga sådana problem. Tyvärr syns inte sådana saker i "biltester".
« Senast ändrad: 11 november 2015, 10:49:48 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 285
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!