Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Ev kommentarer om nya/ändrade tankar angående ditt val av parti mottages tacksamt!

Moderaterna
15 (16.9%)
Folkpartiet
2 (2.2%)
Centerpartiet
1 (1.1%)
Kristdemokraterna
1 (1.1%)
Sverigedemokraterna
43 (48.3%)
Miljöpartiet
4 (4.5%)
Socialdemokraterna
9 (10.1%)
Vänsterpartiet
5 (5.6%)
Annat parti
1 (1.1%)
Vet ej
4 (4.5%)
Soffliggare
4 (4.5%)

Antal personer som röstat: 88

 

Författare Ämne: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013  (läst 152955 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
jag är för direktdemokrati, MEN totalt emot att det enbart ska ske via datorn, tanken med demokrati är att ALLA som får rösta ska på ett enkelt sätt kunna göra det.. när jag som är född 85 ibland tycker att datorer är jävligt jobbiga och krångliga, ja då är inte samhället redo för att helt digitaliseras förrän om säg 100 år kanske, det MÅSTE finnas alternativ, något som minskar mer och mer i dagens digitaliska supermänniskotänkande...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #16 skrivet: 24 mars 2013, 09:32:54 »
Nyfiken hur det blir med den nya regeringen här .... "s+mp+m"

http://kaernten.orf.at/news/stories/2576424/


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #17 skrivet: 24 mars 2013, 15:40:10 »
jag är för direktdemokrati, MEN totalt emot att det enbart ska ske via datorn, tanken med demokrati är att ALLA som får rösta ska på ett enkelt sätt kunna göra det.. när jag som är född 85 ibland tycker att datorer är jävligt jobbiga och krångliga, ja då är inte samhället redo för att helt digitaliseras förrän om säg 100 år kanske, det MÅSTE finnas alternativ, något som minskar mer och mer i dagens digitaliska supermänniskotänkande...

AD har andra sätt att utöva makt på, telröstning är planerat bl.a.
Men, vill man inte utöva precis makt i varje fråga finns möjligheten till delegering.
Det liknar dagens system men med skillnaden att man kan delegera i några eller alla frågor, till olika delegater (personer eller t.ex dagens partier), fast bara sålänge man tycker de sköter sig.
Har de helt fel uppfattning (de måste redovisa i förväg hur de tänker rösta i varje fråga), så kan man snabbt o enkelt dra tillbaka sin delegering och ge den till ngn annan, eller ta över själv och rösta direkt.
Detta är också praktiskt om man vill typ kunna ta en längre semester eller av annan anledning inte har tid att bry sig alls under en period.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2013, 19:23:57 »
Jag ska försöka att undvika att färga tråden med egna åsikter.
Men undrar vad det innebär att Annie Lööfs C har spikat sitt ideprogram?
Bra eller Anus vad det gäller Centerns framtid?

Min egen reflektion är nog att det troligtvis är spiken i kistan för ett parti som från början var ett parti som värnade om landsbygden (Bondeförbundet) till å ha blivit ett slätstruket parti utan en rak linje. Troligtvis spelar närheten till 4 % spärren in till att Annie desperat försöker finna nya röster.

De få på landsbygden som genom decennier varit Centern troget kommer troligtvis byta parti..... ::) tror inte de känner igen partiets ideer längre.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #19 skrivet: 25 mars 2013, 08:53:24 »
Jag ska försöka att undvika att färga tråden med egna åsikter.
Men undrar vad det innebär att Annie Lööfs C har spikat sitt ideprogram?
Bra eller Anus vad det gäller Centerns framtid?

Min egen reflektion är nog att det troligtvis är spiken i kistan för ett parti som från början var ett parti som värnade om landsbygden (Bondeförbundet) till å ha blivit ett slätstruket parti utan en rak linje. Troligtvis spelar närheten till 4 % spärren in till att Annie desperat försöker finna nya röster.

De få på landsbygden som genom decennier varit Centern troget kommer troligtvis byta parti..... ::) tror inte de känner igen partiets ideer längre.

Tyke  :D

Jepp, du har helt rätt.
Övergången från landsbygdsparti till ett miljöparti lyckades väl Fälldin med rätt hyfsat och Johansson fortsatte på detta spåret. Men sen vart det katastrof när man plockade in diverse nyliberala idéer i C. Och istället för att gå tillbaka till ett borgligt miljöparti (som nog borde kunna få en hel del sympati) så fortsätter Lööf på nyliberalismens vingliga väg.

Jag tror att de nyliberala nissarna är högljudda jävlar som arbågar sig upp i partitoppen och där sprider sina skit-idéer utan nån tanke på att de är ensamma om sina åsikter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Givetvis erbjuder AD helt anonym röstning via krypterad teknik, Per!
Detta är seriöst, inget flum.
Det finns redan att röstningssystem aktivt som man kan prova:
http://val.aktivdemokrati.se/

Om det skall funka för riktiga val så kan det inte vara anonymt. Nån form av inloggning/autentisering krävs för att hålla reda på vilka som får rösta och vem som har röstat.
Är det inte anonymt så finns alltid risken att det nånstans sparas/loggas information om hur en enskild person röstar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #21 skrivet: 25 mars 2013, 10:26:07 »
Om det skall funka för riktiga val så kan det inte vara anonymt. Nån form av inloggning/autentisering krävs för att hålla reda på vilka som får rösta och vem som har röstat.
Är det inte anonymt så finns alltid risken att det nånstans sparas/loggas information om hur en enskild person röstar.

Självklart!! Var har du läst att det inte är via inloggning?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur garanterar dom att det inte kan sparas information om hur enskilda medlemmar röstar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #23 skrivet: 25 mars 2013, 11:46:24 »
Hur garanterar dom att det inte kan sparas information om hur enskilda medlemmar röstar?
Du får ett konto liknande det de har i banker osv, där skillnaden är att endast du kan se vem du är, och framför allt, hur du röstat.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #24 skrivet: 25 mars 2013, 18:37:18 »
Jepp, du har helt rätt.
Övergången från landsbygdsparti till ett miljöparti lyckades väl Fälldin med rätt hyfsat och Johansson fortsatte på detta spåret. Men sen vart det katastrof när man plockade in diverse nyliberala idéer i C. Och istället för att gå tillbaka till ett borgligt miljöparti (som nog borde kunna få en hel del sympati) så fortsätter Lööf på nyliberalismens vingliga väg.

Jag tror att de nyliberala nissarna är högljudda jävlar som arbågar sig upp i partitoppen och där sprider sina skit-idéer utan nån tanke på att de är ensamma om sina åsikter.

Undrar om var dessa personer dvs de nyliberala nissarna är skolade ifrån?
Deras tankar å åsikter är i mina ögon så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Vet att det inte unikt för Centern utan dess gelikar tycks krypa fram ur de märkligaste ställen å partier.

Dvs personer utan verklighetsförankring.......

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #25 skrivet: 25 mars 2013, 19:53:30 »
Intressant å se att det finns fler som lägger sin röst på V än på S.
Sedan är det uppseendeväckande att så många tycks ha sympatier för SD.
Liknar resultat ifrån skolval som genomförts tidigare......

Vet att underlaget är litet! Men ändå en fingervisnisning!..

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja vänta bara tills dagens skolungdomar har vuxit upp och fått rösträtt, då lär säkert i alla fall 7 av dagens 8 riksdagspartier få kalla fötter när det gäller invandringsfrågorna. Dagens politiker verkar varken veta eller förstå vad vår nuvarande stora invandring kommer att innebära för vårt land i förlängningen, men som tur är finns det annat folk som gör det.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/11/sverige-klarar-inte-s-stor-invandring

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När dagens ungdomar vuxit upp så är väl en rätt stor del av befolkningen utlandsfödda, eller 2-3 generationens invandare, som jag ser det är SD:s framgångar, även om de fortsätter, troligen högst tillfälliga i ett historiskt perspektiv.
Om 10 år finns det säkert muslimska partier som är större än SD.

Att här verkar finnas fler vänstersympasitörer än sossar kan ju bero på den väldigt duktiga partiledaren i V, Jonas Sjöstedt.

Fast jag måste säga att det blir extremt konstiga resultat i de omröstningar vi kör här.

Om man däremot räknar om SD till 10% och fördelar rösterna proportionellt på de övriga partierna så blir väl rätt troliga resultat.

Det här visar, tror jag, att folk röstar på ett parti som stödjer deras mest aktuella fråga, eller rättare sagt, den fråga som övriga partier inte vill/vågar ta i med tång, i omröstningar som denna, men när det kommer till valdagen, och det är dags att stå för sin röst så fördelar rösterna sig annorlunda.

Som jag ser det är det bara att acceptera att en stor del av de i Sverige boende vill se en minskad invandring.
Jag tror dessutom att det är rätt många invandare i 1, 2, och 3 generationerna som vill se mer begränsningar.
« Senast ändrad: 26 mars 2013, 08:12:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Du får ett konto liknande det de har i banker osv, där skillnaden är att endast du kan se vem du är, och framför allt, hur du röstat.

Om jag själv kan se hur jag har röstat så finns alltså den informationen sparad hos dom. Hur garanterar dom att dom inte sprider den informationen?
« Senast ändrad: 26 mars 2013, 09:45:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Mars 2013
« Svar #29 skrivet: 26 mars 2013, 18:20:08 »
När dagens ungdomar vuxit upp så är väl en rätt stor del av befolkningen utlandsfödda, eller 2-3 generationens invandare, som jag ser det är SD:s framgångar, även om de fortsätter, troligen högst tillfälliga i ett historiskt perspektiv.
Om 10 år finns det säkert muslimska partier som är större än SD.

Att här verkar finnas fler vänstersympasitörer än sossar kan ju bero på den väldigt duktiga partiledaren i V, Jonas Sjöstedt.

Fast jag måste säga att det blir extremt konstiga resultat i de omröstningar vi kör här.

Om man däremot räknar om SD till 10% och fördelar rösterna proportionellt på de övriga partierna så blir väl rätt troliga resultat.

Det här visar, tror jag, att folk röstar på ett parti som stödjer deras mest aktuella fråga, eller rättare sagt, den fråga som övriga partier inte vill/vågar ta i med tång, i omröstningar som denna, men när det kommer till valdagen, och det är dags att stå för sin röst så fördelar rösterna sig annorlunda.

Som jag ser det är det bara att acceptera att en stor del av de i Sverige boende vill se en minskad invandring.
Jag tror dessutom att det är rätt många invandare i 1, 2, och 3 generationerna som vill se mer begränsningar.

Antagligen/tyvärr är väl SD siffror lite för höga i förhållande till Svenska Folkets röstprocent i dagsläget. Siffrorna visar väl bara att det finns ovanligt många insiktsfulla väljare på detta forum  ;).

Tror att även om andelen ( muslimer ökar logaristiskt) framöver så kommer egenintresset av en ordnad välfärd framledes göra att utrikes födda kommer att mer å mer rösta på SD pga de ser att välfärden även kommer att dras ned för dem.!

Finns inte mycket mer att dra ned på inom välfärden/försvaret/sjukvård å så vidare.

Vi har snart kommit till vägs ända. help. Redan nu så beviljas man knappt pension innan man har ena foten i graven. Är du sjuk så hamnar du om du har tur i någon korridor/ toalett när du besöker Akuten.

Jag kan ha fel! Men jag tror inte det. :'(

Tyke  :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!