Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Tjatig följetong. Evro eller inte ????

Evro forever
5 (29.4%)
Kanske ett par år till.
2 (11.8%)
Vet ej ?
2 (11.8%)
Måhända ett /tveksamt några år till Max.
4 (23.5%)
Jag ger det ett par veckor (eller till ynnest till nästa midsommar)
4 (23.5%)

Antal personer som röstat: 17

 

Författare Ämne: Ser vi äntligen slutet på det otroligt ogenomtänkta exprimentet. EVRO ??  (läst 3583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1162
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*
Med risk för att vara tjatig.....
Vad tror ni nu.....
Tror ni känner till min inställning å magkänsla fast jag endast är en liten kugge i det stora maskineriet som heter insikt/samhörighet osv ...vad det gäller EU å allt annat b*llshit som halleluja skall rädda oss ifrån att hamna bortom all räddning vad det gäller konkurenskraft.
Skall vi ha ett samarbete gäller det nog att finna kompanjoner man kan lita på i vått & torrt å inte vindflöjlar som endast ser till sitt bästa.
Mao ett äktenskap som är livslångt inte ett där den ena partnern svävar ut i extravagancer.
Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns en stark vilja hos EU-politikerna att hålla fast vid euron, de kommer säkert kunna hålla liv i valutan ett bra tag till.
Jag ser dessutom med oro på att våra svenska folkvalda fortfarande har en positiv syn på euron, fast så länge det krisar i PIGS-länderna så vågar de väl inte köra över folket och införa elendet här.
Så jag hoppas att PIGS-länderna småkrisar länge, länge...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1162
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej Carl N  *vinkar*
Visst känns det lite som vanligt att grädden av folket dvs de folkvalda å andra högt uppsatta tittar ned på oss "vanliga" von oben.
Skakandes på sina små huvuden kan bara inte förstå varför pöbeln inte tycker att deras ideer är förträffliga såsom tex Eu Evro avreglering/utförsäljning av olika marknader tex EL  SJ  Äldreomsorg osv.......
Skall inte påstå att allt har varit av ondo men till övervägande del känns det som ett stort misslyckande att det har fortgått under decenium.
I mina ögon är dessa individer förrädare som har förrått sina landsmän !
Måhända har de ej sålt ut försvarshemligheter.
Men till syvende & sist bör/måste de ha Sverige/Svenskarna som förstamål att prioertera.
Minns hur undfallande å flata våra folkvalda var i början av EU Oduseen, de nästan knäböjde å bad för att få betala så mkt som möjligt i EU bidrag.
Tror att det återigen är det Svenska kynnet att botgöra för att vi lyckades hålla oss utanför 2 världskrig så skall vi uppoffra oss ideologiskt å ekonomiskt genom massor med galna företag såsom EU & andra uppoffringar som jag ej törs nämna här.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ska jag vara ärlig är egentligen idén med gemensam valuta egentligen inte så dum, valutaspekulationerna kommer som av sig och det blir smidigare att handla över gränserna. Men i praktiken funkar det inte på grund av att länderna är så olika. Vi kan inte ha samma valuta som ett land där man betraktas som en dumskalle om man betalar skatt och inte försöker fuska till sig så mycket pengar som möjligt. Jag läste t ex om första året grekernas bönder ansökte om jordbruksbidrag från EU, den samlade åkerarealen som bönderna sökte bidrag för motsvarade ca 1,5 ggr Greklands totala yta. Och som pricken över i-et så ljög stadsmakterna i Grekland om ekonomin för att kunna uppfylla villkoren för få byta ut sin valuta till euro. Jag misstänker starkt att fler euroländer har gjort liknande saker.

Dessutom är själva jordbruksbidragsdelen av eurosamarbetet sjukt, även om bönderna inte fuskar till sig bidragen så är det inte klokt att bönder får bidrag för att t ex inte odla, eller odla nån exotisk gröda och sen plöja ner skiten då bidraget trillat in. Detta är tyvärr bara toppen på isberget, det är mycket som är ruttet inom EU, men grundidén är det egentligen inget fel på.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Började ju som kol-stålunionen för att förhindra krig. Det är en bra tanke och nödvändigt för att bryta Europas historia av oändligt krigande. Så långt allt gott.

Men EMU samarbetet har ju floppat. Länder som är vana att devalvera sig ur alla svårigheter skulle helt plötsligt hålla budgetar. Jag citerar Berlusconi: "Italien har inga problem. Restaurangerna är fulla och semestermålen är fullbokade". Kan man göra annat än skratta? 

Nästan så jag ser fram emot att låta dem hållas så de tvingas tillbaka till drachmer, lire och pesetas med pressade valutakurser. Trevligt med billiga semestrar vid Medelhavet igen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1162
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*
Ja vad händer "när"  ;) det rasar. Inser ju att det inte är bra för oss här i Europa eller för den delen i resten av världen då allt hänger samman.
Utan undrar som Gano var inne på, om länderna som tvingas eller frivilligt lämnar samarbetet. Vad sker kommer vissa länder som har stora underskott nu tvingas devalvera ned sina "nygamla" valutor för att kunna klara sig ?
Ett land som Tyskland som än så länge tycks ligga bra till förutom stora inhemska lån & har lyckan att vara kassako för de mer svagsinta länderna. Kommer de istället gå stärkta ur krisen ? Om det blir ett totalt sammanbrott av Evro samarbetet eller Tyskarna väljer att lämna i förtid, naturligtvis med påföljden av totalt sammanbrott.
Ser ju hur involverad Sveriges krona är med Evron. Sjunker Evron så följer kronan med.
Så frågan är. Vad tror ni kommer det att bli billigare att tex semestra, köpa hus nedåt
medelhavet ?
Bror min är sugen på att köpa sig ett hus/lägenhet i Spanien. Påstår att priserna har dykt med mellan 20-30 % på 2 år. Jag för min del undrar om det är rätt tillfälle att slå till nu. Utan hellre avvakta Domedagen  ;D
Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bror min är sugen på att köpa sig ett hus/lägenhet i Spanien. Påstår att priserna har dykt med mellan 20-30 % på 2 år. Jag för min del undrar om det är rätt tillfälle att slå till nu. Utan hellre avvakta Domedagen  ;D

Min personliga uppfattning är att krisen i Grekland bara är början, troligen följer övriga PIGS-länderna efter...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1162
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej Carl N  *vinkar*
Har samma insikt som dig. Men vad sker härnäst ?
Tex Spanien har redan nu en arbetslöshet som ligger skyhögt över Sveriges även fast våra folkvalda försöker dölja det genom program å andra sysselsättningsåtgärder.

Vad sker när det sk*ter sig.

De folkvalda vill ju att vi skall köpa/konsumera oss ur eländet. Den eviga spiralen.
Men finns inte framtidstron / köpkraften så faller ju det hela som ett korthus.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thaaanks good att vi röstade klokt i långa landet Sverige, och står utanför och tittar på, men hursom blir vi inblandade hur vi än gör..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det som kommer hända är en recession, med lite lägre tillväxt i Europa och USA.
Kinas tillväxt kommer minska verkningarna och om nått år är det full rulle igen.
Men PIGS-landerna kommer ta mest stryk, så funderar man på att investera där så gör man klokt i att vänta ett halvår-år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1162
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*
Visst är det tur att vi står utanför även fast vissa folkvalda verkar vilja slänga ned pengar i ett svart hål för att hålla Evroprojektet flytande ett par månader till.

Tveksam till Kinas tillväxt dock. Utan efterfrågan ingen tillväxt. Knäar Europa/USA så lär Asien få dra ned på produktionen. Om de inte lyckas kan endast den inhemska konsumtionen vara draglok. Å andra sidan finns det en stor potential där, med alla dessa människor.

Är innerst inne en optimist även fast det inte kanske inte framkommer här.

Med tanke på att man satt barn till världen så önskar man dem det bästa.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!