Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥ng passage till och frÃ¥n hus för jordvärme  (läst 2646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
De första 10-15 meterna har jag en smal passage. Jag ska dra 2x300m så det blir ju 4 slangar och bredden jag har på mig de första 10-15 meterna är bara 2 meter.

Ska jag lägga utgående tillsammans och inkommande tillsammans eller ska jag fördela alla på lika avstånd?
Ska jag isolera någon av slängarna?

Min egen tanke är att jag lägger utgående tillsammans och isolerar B-slingan där de ligger tillsammans och så lägger jag inkommande tillsammans där jag då isolerar A-slingan istället. Då kan utgående och inkommande ligga med nästan 2 meters mellanrum.

Är detta vettigt?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #1 skrivet: 26 april 2010, 20:05:35 »
Jag skulle isolera rören som går till värmepumpen så inte den kalla brinen från värmepumpen överförs.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #2 skrivet: 26 april 2010, 20:59:55 »
jag skulle göra tvärtom och isolera brine ut. det är enligt mitt tycker vettigare.

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Varför är det ena vettigare än det andra?

Nu ska jag ju ha 2 ut och 2 in, hur lägger jag dem om jag isolerar ut respektive in?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #4 skrivet: 26 april 2010, 21:42:18 »
Nä, det spelar ingen större roll.
Men faktum är att slangen från värmepumpen är kallare och tar därmed upp mer värme från marken. Slangen till värmepumpen har redan antagit ungefär samma temperatur som marken.
Men som sagt  pÃ¥ 10-15meter spelar det ingen större roll.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #5 skrivet: 27 april 2010, 07:37:52 »
Jag skulle nog lägga dem tillsammans på var sin sida av de två metrarna, och inte isolera nåt alls, jordvärmen kommer att bidra ändå, men mindre, tror inte att det lönar sig att isoera, som sagt, utgående är ju som regel minusgrader under vintern, så de första merarna suger åt sig bra med energi, och jag tror inte att tempsänkningen 2 meter vid sidan blir så stor att du får någon kyleffekt på de inkommande ledningarna, alltså är det inte nödvändigt att isolera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #6 skrivet: 27 april 2010, 12:43:55 »
Om inte de första metrarna går tex under en väg eller parkeringsplats som hålls fri från snö på vintern, där kan tjälen nå ner till slangarna och därmed skulle det vara en fördel att isolera inkommande slangar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #7 skrivet: 27 april 2010, 15:37:23 »
Om inte de första metrarna går tex under en väg eller parkeringsplats som hålls fri från snö på vintern, där kan tjälen nå ner till slangarna och därmed skulle det vara en fördel att isolera inkommande slangar.

Helt rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Swedish Hawk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Om inte de första metrarna går tex under en väg eller parkeringsplats som hålls fri från snö på vintern, där kan tjälen nå ner till slangarna och därmed skulle det vara en fördel att isolera inkommande slangar.

Just det ja, de går under gången upp till huset så det kommer hållas snöfritt ett par av metrarna där. Just de metrarna ska man kanske isolera då?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trång passage till och från hus för jordvärme
« Svar #9 skrivet: 28 april 2010, 08:01:32 »
Om inte de första metrarna går tex under en väg eller parkeringsplats som hålls fri från snö på vintern, där kan tjälen nå ner till slangarna och därmed skulle det vara en fördel att isolera inkommande slangar.

Just det ja, de går under gången upp till huset så det kommer hållas snöfritt ett par av metrarna där. Just de metrarna ska man kanske isolera då?

Det skulle jag göra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!