Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärmepump för lÃ¥genergihus  (läst 13676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärmepump för lågenergihus
« skrivet: 22 november 2013, 20:26:12 »
Jag har en värmeförbrukning på 10MWh och gissar att 2MWh är varmvatten. Stockholmstrakten.
140 kvadrat med radiatorer - kan dock tänka mig att byta till golvvärme på sikt, främst i badrummen.
FTX-ventilation.

Jag vill inte riskera brist på varmvatten och lägger hellre några tusenlappar extra för att få ett väl fungerande system med låg förbrukning. Jag har viss platsbrist så jag vill hålla ner utrymmet som värmesystemet tar, men fungerar det bättre så måste det förstås få bli lite större.

Jag skulle även vilja ha komfortkyla, men det spelar ingen större roll för valet av bergvärmepump vad jag förstår.

Vad rekommenderas? Daikin som är aktiva på forumet har någon invertermodell som kan gå ned till 2.5kW? Låter bra i mina öron...? Finns det andra bra alternativ?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #1 skrivet: 22 november 2013, 20:56:43 »
Hej galenpanna och välkommen,

Hur / vad värmer ditt hus idag? Du skriver värmeförbrukning 10000 kwh, varav 2000 kwh är VV, stämmer det?
Mäter du uppvärmningens förbrukning separat?

Vill du ha komfortkyla så är bergVP ett bra alternativ om man önskar låg driftkostnad.

Med det kan väl knappast kallas för ett lÃ¥genergihus  Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2955
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #2 skrivet: 22 november 2013, 21:57:39 »
Här i Finland gjorde en elleverantör en beräkning att OM huset är mindre än 200 m2 är det förmånligaste sättet att installera och driva huset med elbatterier??

Varmvatten har inte varit nåt problem med 180l inbyggd beredare, fastän frun tar låååånga duschar.

Inverter kunde vara intressant till golvvärme...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #3 skrivet: 22 november 2013, 22:05:24 »
Hur / vad värmer ditt hus idag? Du skriver värmeförbrukning 10000 kwh, varav 2000 kwh är VV, stämmer det?
Mäter du uppvärmningens förbrukning separat?
Med det kan väl knappast kallas för ett lÃ¥genergihus  Sc:,h
Uppvärmning/Varmvatten mäts inte separat. Uppskattade siffror utifrån vattenförbrukningen - verkar det inte rimligt..?
Lågenergihus kanske det inte får kallas...? Men ganska låg energiförbrukning i alla fall.
I dagsläget värms huset med fjärrvärme. Strul med fjärrvärmecentralen gör att jag kollar på olika alternativ.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #4 skrivet: 22 november 2013, 22:16:10 »
Om du värmer med 8MWh +6MWh hushållsel=14MWh/år utan värmepump så är det ett lågenergihus tycker jag. Men att ersätta 8MWh fjärrvärme med 1/4 via bergvärmepump är kanske inte värdens bästa investering annat än på lååång sikt. Men kolla upp luft/vatten alternativet mera.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #5 skrivet: 22 november 2013, 22:30:19 »
Så hög elförbrukning har jag verkligen inte! :P

Men 14MWh totalt stämmer bra. Tänkte att jag skulle komma under 6.5 totalt nu sÃ¥ att snÃ¥la med luft/vatten vill jag nog inte.... Det kostar att ligga pÃ¥ topp. Och jag räknar gärna pÃ¥ lååång sikt. Kan nog betala en hel del för att slippa en  ful ute-del ocksÃ¥... Men visst ska väl borrhÃ¥let betala sig pÃ¥ 50 Ã¥r och värmepumpen pÃ¥ 20 Ã¥r med typ 1% realränta... Jag har inte räknat pÃ¥ luft-/vatten, mÃ¥ste man det?

Om du värmer med 8MWh +6MWh hushållsel=14MWh/år utan värmepump så är det ett lågenergihus tycker jag. Men att ersätta 8MWh fjärrvärme med 1/4 via bergvärmepump är kanske inte värdens bästa investering annat än på lååång sikt. Men kolla upp luft/vatten alternativet mera.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #6 skrivet: 22 november 2013, 22:42:36 »
OK. Jag valde bergvärme framför luftvatten av samma skäl. Tistare och syns inte. Men mitt utgångsläge var el/olje/ved/kokspanna och endast el funkade så ekonomiska kalkylen var enkel. Och resultatet blev bra.
Men fjärrvärme har jag inte nån bra koll på vad det kostar.
Energimässigt så är förstås värmepump bäst.
Du kan minska din VVoch uppvärmningsenergiförbukning med 75-80 %.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #7 skrivet: 23 november 2013, 19:29:30 »
I stort sett vilken liten bergvärme vp som helst funkar bra tillsammans med en tank så får du ok med starter. Ska du ha sommar värme i badrummen bör det vara en arbetstank med separat cp till radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #8 skrivet: 25 november 2013, 10:52:07 »
I stort sett vilken liten bergvärme vp som helst funkar bra tillsammans med en tank så får du ok med starter. Ska du ha sommar värme i badrummen bör det vara en arbetstank med separat cp till radiatorerna.

Behövs det en tank? Daikin går ned mot 2.5kW, vilket är vår förbrukning kring 0-strecket... Borde aldrig behöva bli mer än ett start/stopp per dygn med bra reglering...? Sommarvärme vill jag nog inte ha...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #9 skrivet: 25 november 2013, 10:56:19 »
2.5 kw vid vilken framledning samt vilken temp på brine ändras nått av det ändras min effekten men hur mycket ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #10 skrivet: 25 november 2013, 13:35:22 »
2.5 kw vid vilken framledning samt vilken temp på brine ändras nått av det ändras min effekten men hur mycket ?

Vid 0/45 ligger det på 2.47.
Vid 0/35 så ligger det på 3.11.
http://www.daikin.se/minisite/groundsourceheatpump/specifications/

Jag gissar att 35 grader räcker när det är noll-gradigt här och jag får således för hög effekt även från Daikin Evolution...?
Undrar om man kan speca hur mycket inne-tempen får variera så man kan slippa några onödiga start/stopp. Man kan väl leva med en variation på 19.5 till 21.5 utan större problem - speciellt om variationen är så långsam. Annars så blir det väl att den slår av 10 minuter varje timme ungefär... Känns lite onödigt.

Utetemperaturer runt 0 är ganska vanligt känns det som...? Viktigt att det fungerar bra i den temperatur-regionen...
« Senast ändrad: 25 november 2013, 14:39:46 av galenpanna »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #11 skrivet: 25 november 2013, 15:07:58 »
Känns lite fel med en så stor inverter med så låg förbrukning den kommer jobba som en vanlig on off vp största delen av året. Jag skulle valt en vanlig on off vp och en tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #12 skrivet: 25 november 2013, 16:07:10 »
Känns lite fel med en så stor inverter med så låg förbrukning den kommer jobba som en vanlig on off vp största delen av året. Jag skulle valt en vanlig on off vp och en tank.

Hade jag haft bättre med utrymme så skulle jag nog inte tvekat om tank. Men finns det någon direkt nackdel med Daikin Evolution? Priset är väl visserligen en aning högt, men den har ju fina värden för COP och allting. Med den effekten kan den producera varmvatten snabbare än en on/off med lägre effekt, vilket ger mindre risk för att vv tar slut. Koppla Daikin till tank?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #13 skrivet: 25 november 2013, 17:06:29 »
Daikin är säkert en bra vp om inte priset gör så mycket så funkar den säkert till belåtenhet. Klart det går att koppla den till en tank men den bör ha en styr som går att ställa så start stopp blir rimliga även om den går som on/off en del av året och det kommer den ju göra i alla hus nån gång under året. Du får nog räkna med min effekt på ca 3,5 kw för brine ligger antagligen högre än 0 grader vid så pass milt väder. Har för mig att jag läst att Daikin är en ovanligt djup vp men det kanske inte gör nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump för lågenergihus
« Svar #14 skrivet: 25 november 2013, 21:41:00 »
Självklart ökar mineffekten vid ökad brinetemperatur.
Vad tror du händer med effekten på en on-off maskin när samma brine blir varmare ?

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!