Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta frÃ¥n direktverkande el till bergvärme och radiatorer  (läst 28364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Har ett dilemma.

Har tittat på ett hus, det är ett 1,5 plans med källare. Huset finns nordväst om Stockholm.
(Boyta om 212kvm och biyta om 212kvm).
Idag bor det en äldre herre där själv, han förbrukar ca 31 000kwh/år.
Vi kommer vara två vuxna och tre barn. Han har troligen snålat ganska bra.
Dock har han bastat en gång/vecka och verkar hålla igång. Så det luktar inte svett och gamla kläder.
Vi har budgeterat med 50-60 000kWh/Ã¥r.
Inflyttning är beräknad till den första feb. alternativt första jan. 2007.

Huset har nu direktverkande el och en luft-luft pump i källaren som lite stöd.
Huset är uppfört 1969, tegelfasad, treglas fönster i entréplan och ovanvåningen.
Det finns cirka 31 fönster i huset, inkl små källarfönster.

1)Det jag var inne på först var att byta ut samtliga element + att skaffa en luft-luft pump med en
utedel och två innedelar. (alt. två separata). Samt modern reglerteknik.
Men det negativa med detta som jag ser det är att elementen blir ändå ganska dyra eftersom det
är så många samt att man kanske ändå inte kan spara så mycket. Man kommer ändå vara
elberoende. (hushållsel behöver man ju men för uppvärmning).
LÃ¥ngsiktigt kanske ingen bra investering.

2)Sedan har jag sett en kakelugnspanna (http://www.kakelugnspannan.com/). Ett rums golv i
källaren ska vi ta ut. Lägga in ett nivellsystem golv samt att vi funderat på att ställa in en kamin
i ena hörnet i det rummet. En traditionell kamin hade jag i tankarna, men nu...
Kanske använda kakelugnspanna i källaren inkl ackumulatortank.
Det som jag känner är lite krångligt är att man måste elda varje dag, känns väldigt ovan.
Sedan köra vidare med elen så länge, senare komplettera med bergvärme i övriga delar.

3)Sedan har jag svängt över till bergvärme och byta till vattenburna radiatorer.
Har fått ett pris på ca 8000kr/element, monterat och klart. Räknade fönster igen på objekts-
beskrivningen och ur minnet. Fick ner det till ca 23st, man man på vissa ställen har ett stort
istället för två mindre (ett under varje fönster).
Tankar om att koppla in vattenburen golvvärme finns också men då till badrummen. Inte på
direkten men tar man bort el-elementen så bör man väl ha något annat.
Kanske ska man förbereda med en chunt alt. ventil i närheten av badrummen?

Nu är man ju lite tidigt ute men man måste ju fundera lite. Jag har ändå ringt ett ställe och frågat
lite. De tyckte att man "borde" borra 228m för husets beräknade energibehov men att de helst
inte borrar mer än 200. Jag frågade om två hål och han sa att det är en idé och då skulle hålen
bli ca 140m/st.

Nu till kostnadsbiten. (Uppskattningar)
1)Nya element/termostater/reglerteknik.
Uppskattar till 3000kr/element, samt reglerpanel 20 000kr (Har ingen aning).
90 000+20 000kr = 110 000kr

2)Kakelugnspanna med ackumulatortank 80 000kr. Samt element i källarplanet. 30 000kr
80 000kr + 30 000kr = 110 000kr

3)Bergvärme samt vattenburna element.
Bergvärmepump på ca 15Kwh. Nyckelfärdig 180 000kr
Byte av element ca 23st 184 000kr
180´ + 184´= 364 000kr

Tanken är att vi ska bo i huset i många år och alternativ 3 är "bäst" långsiktligt. Problemet är att
det är det dyraste alternativet men kommer ändå att spara mest.
Oavsett alternativ måste vi låna.
Kan man övertyga banken om att el-sparandet blir högre än amortering och ränta?

Vilka förslag har ni?
Finns det andra med liknande/samma problem?

Tack på förhand.
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #1 skrivet: 29 september 2006, 22:03:07 »
Jag skulle tveklöst göra allt i egen regi, du kan själv konvertera ditt hus om du sätter dig in ordentligt i vad som krävs.
Köp huset, om du har råd, och läs på i forumet denna vinter, sedan fixar du antingen själv eller via kontakter inköp och montering av radiatorer och värmepump och köper sedan borrorna av en borrfirma.

Du borde kunna konvertera radiatorsystemet för runt 70 000 kr inkl allt.
Värmepump ca 60 000 kr.
Borrorna ca 90-95 000 kr.

Totalt ca 225 000 kr.

En besparing på 141 500 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #2 skrivet: 29 september 2006, 22:04:39 »
Om du ändå tänker på konvertering, strunta i allt vad luftvärmepumpar, braskaminer och kakelugnar heter, det innebär bara högre kostnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #3 skrivet: 30 september 2006, 01:27:23 »
Byt inte till nya elradiatorer....   Dom du har är säkert ok.... den el dom drar omvandlas till värme... rubbet!!
MEN styrningen i dom kan va föråldrad/dålig.... det går att fixa med ny styr för elraddarna.
Det kommer att spara liiite, det blir lika effektivt som nya elraddar!!

Ju större hus desto större vinst med bergvärme... du kan väl få bidrag oxå... oss¨å ska du inte behöva betala lika dyrt för alla raddar, går säkert att pruta en del.

En sak ska du göra, det hinns väl inget den här vintern!?
Men du ska ha järnkoll pÃ¥elförbrukningen i vinter gärna avläsning varje dag pÃ¥ elmätarn vid svinkyla. Om du är riltigt seriös fixar du en underelmätare och mäter värmebehovet... SvÃ¥rt det där med nya ägare o nya vanor! 50-60´kwh tycker jag lÃ¥ter lite häftigt!?  Men det är iofs bra att ta höjd sÃ¥ man är beredd.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #4 skrivet: 30 september 2006, 02:17:35 »
Jag har en fundering, byggdes det hus med direktel 1969 eller har vattenradiatorerna lyfts ut i samband med någon renovering på 80-talet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det var ganska vanligt med direktel på sextitalet särskilt i slutet så det är säket orginal.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #6 skrivet: 30 september 2006, 09:34:21 »
Jag har en fundering, byggdes det hus med direktel 1969 eller har vattenradiatorerna lyfts ut i samband med någon renovering på 80-talet?

Det är original.
Han som bor där har också byggt huset, byggt för att bo i.
Tex så ligger det dubbelt takpapp, dubbla dräneringsrör.
Det enda som är gjort senare är luft-luftpumpen och treglasfönstrena.

Att göra allt i egen regi har jag faktiskt inte funderat så mycket på.
Läste att du (Rickard) jobbar med styr och regler, själv sitter jag bakom ett skrivbord.
Är inte så där jätte teknisk/händig av mig. När man köper som privatperson får man inte betala
ganska höga priser då och få man verkligen tag i samma saker som yrkes- butiker -män får?
Man slipper i och för sig "all" timdebitering, ska ta mig en funderare.
En annan sak, får man installera sådan här själv eller måste en behöring montör/firma göra arbetet?

EDIT: Ja det blir inget denna vinter utan om cirka ett år.
Har som du (Bertil) rekomenderar tänkt att läsa av mätaren regelbundet samtidigt som man
antecknar inne och utetemperaturen. Kanske ska man även ha koll på luftfuktigheten.


« Senast ändrad: 30 september 2006, 10:13:03 av loffe »
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2006, 07:57:07 »
"Nyckel"färdig installation med en kostnad om ca 350 000kr, är det försvarbart?

Om man utför viss montering själv, var köper man delarna då? Någon som har tips om bra
ställe i västra Stockholm.

En kanske rimligare förbrukning är den som vi budgeterat är väl en ökning med 50% jämfört med
nuvarande ägaren. Då skulle förbrukningen hamna på ~46 000kWh.
Kan det vara rimligt att man spar hälften efter bergvärme med vattenburna radiatorer?

DÃ¥ skulle man spara ca 23 000kWh/Ã¥r.
Betalar man 1,10kr/Kwh så blir det ca 25 000kr/år så tar det 14 år innan det är färdigt betalt.

Hur är det med service och underhållskostnader?
När behöver man byta delar i en installation?
Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2006, 07:57:41 »
Hej Loffe!

Som du ser i min signatur har jag också konverterat och för mig var långsiktigheten främsta argument. Om du nu inte bor kvar för evigt så kan du ju ändå tänka dig att nästa köpare får precis samma bryderier som du, och om du då har löst det långsiktigt (=vattenburet) så har du nog mer eller mindre igen det medan en kortsiktigare lösning kanske inte har något större värde alls för nästa köpare.

Sitter också bakom ett skrivbord och köpte allt nyckelfärdigt (sparade endast 4000 spänn genom att skruva ner de gamla elraidatorerna på tre kvart och köra till tippen). Jag kan bara ge dig rådet att ta in lite fler offerter för att se att du ligger rätt. Mitt dyraste förslag var 7500/radiator och de billigaste knappa tusenlappen billigare (i Göteborg), men det beror självklart mycket på hur rördragningen blir.

Lycka till!
« Senast ändrad: 03 oktober 2006, 07:46:29 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Loffe,

Jag har själv gjort det du tänker göra. Som synes i signaturen blev allt klart här för cirka en månad sedan.

"Nyckel"färdig installation med en kostnad om ca 350 000kr, är det försvarbart?

Om man utför viss montering själv, var köper man delarna då? Någon som har tips om bra
ställe i västra Stockholm.

Jag tycker att detta låter lite väl dyrt, min nyckelfärdiga installation kostade 195000kr som visserligen är mindre än din men jag har svårt att tror att du måste betala 150000 till för att få ditt hus klart. Skulle som flera andra här redan sagt är att du ska ta in fler offerter. Vi tog in 9 offerter, och deras prisskillnad var rätt stor ... från 145000 till 280000. Alla offeranter fick samma information och hur de kom till så olika slutsats om hur mycket allt skulle kosta förstår jag inte. Det skulle kunna vara önskan att göra det. Hur som helst så låg det flesta i prisspannet mellan 189000 till 240000, så det lönar sig att ta in fler än en offert eller ett få tal.

För att svara på frågan om det finns någon i västra Stockholm - skicka ett mail till mig så svarar jag. (andreas(at)bengtssonz.com).

/ Andreas
Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2006, 12:54:39 »
Tack för tips och era egna erfarenheter.

8 000kr/element var bara mellan tummen å pekfingret, som ett riktvärde.
Så att det är väl i överkant. Men alltid bra att ha något att räkna på.


Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2006, 22:45:46 »
Ang livslängd..

Radiatorer och rörledningarna håller MYCKET länge... så där finns ett mervärde på fastigheten för lång tid framöver!!
Vem vill köpa en kåk idag med direktel!?

Mitt radiatorsystem är 53 Ã¥r, det finns inga planer pÃ¥ byte, dom blir kvar i 50 Ã¥r till.   ;)


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2006, 16:28:10 »
Låter ju kalas bra det där med livslängden. (på radiatorer och rör)

Kostnaden kan man väl inte direkt lägga på huspriset men det blir väl mer attraktivt och därmed
lättare att sälja.

Själva värmepumpen då. Ska man räkna med något i budgeten.

En annan sak.
Hur många "poäng" ger bergvärme i deklarationen?



Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2006, 16:40:33 »

En annan sak.
Hur många "poäng" ger bergvärme i deklarationen?

Vanligt uppvärmningssystem ger 2p, VP (ej l/l) ger 3p.
Men det är ju inte jättebråttom att anmäla denna förändring och om några år är fastighetsskatten historia och kanske förmögenhetsskatten med.
« Senast ändrad: 03 oktober 2006, 16:44:00 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2006, 16:46:37 »

Men det är ju inte jättebråttom att anmäla denna förändring och om några år är fastighetsskatten historia och kanske förmögenhetsskatten med.

Tillåt mig tvivla på att fastighetsskatten försvinner, den har ett annat ansikte kanske, dyrare för de flesta, men billigare för en del är min gissning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!