Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo  (läst 8159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« skrivet: 09 juni 2015, 07:03:25 »
Hej,
Har som sagt precis köpt hus och har samtidigt blivit med bergvärmepump. Har aldrig haft bergvärme innan men såg fram emot låga värmekostnader. Det som jag upplever som konstigt bara är tappvarmvattnet tar slut väldigt fort (?) i morse duschade jag i 7 minuter, sedan var det kallt? Har bara bott där i en vecka men vi har upplevt detta hela tiden.
Gjorde en snabbkik igår i "pannrummet" och ser att det sitter ngt som jag uppfattar som expansionskärl bakom pumpen med en tryckmätare på sig, denna står på noll. Vet inte om det har något sammanhang men jag tänkte nämna det ivf.

Någon som har ngn tanke på vad det kan vara att vattnet tar slut så fort? För det kan väl omöjlig vara så?

/ Jrz

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2015, 09:59:50 »
Det kan höra ihop.
Min gissning är att det är luft i värmeslingan till varmvattenberedaren (om det är en MBH?).
Det första du måste göra är att fylla på vatten till ca 1 bars tryck, påfyllningsventilen sitter oftast i närheten av manometern.
Sen bör det sitta nån luftningsnippel på ovansidan av varmvattenberedaren på ena röret mellan värmepump och varmvattenberedaren där du kan släppa ut luften.
Fyll sen på igen om trycket går ner.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2015, 10:25:42 »
Tackar, kollar pÃ¥ det när jag kommer hem  :)

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2015, 06:55:27 »
Godmorgon,

Fick tagit mig in till pumpen igår och kikat ( alldeles för mkt att göra på jobbena nu) Fyllde på behållaren upp till strax under ett kilo. Såg dock inget som rent klockrent skulle vara en luftningsventil på vvb? Upplevde att jag hade mer varmvatten i morse (?). Varför sjunker trycket i denna? Är det pga att det kommer in luft i vvb?

/ jrz

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2015, 07:37:37 »
Tvärtom, om trycket sjunker till 0 så kommer det in luft, men inte i varmvattnet utan i radiatorvattnet.
Det är detta vatten som pumpas mellan VP och VVB och som värmer upp tappvarmvattnet.
Håll koll på trycket i systemet, det kan finnas olika anledningar till att trycket sjunker.
Problem med expansionskärlet, problem med otät säkerhetsventil eller läcka i värmesystemet.

Nått sätt att få ut luften mellan VP och VVB bör det finnas, ta ett foto på rören?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2015, 06:50:04 »
Hej igen,

nu har jag kikat lite i helgen pÃ¥ hur den beter sig.  Om man har använt varmvatten sÃ¥ fyller den inte upp igen innan den är helt tom (se bilder) när den är tom sÃ¥ kommer det kallvatten i duschen. Efter att den gÃ¥tt ner till helt tom sÃ¥ värmer den upp fullt. Är det normalt? Det är antagligen därför som jag upplevt att det är dÃ¥ligt med värme pÃ¥ morgonen men inte resten av familjen. Jag springer igenom duschen vid 5 och dom andra strax efter 6. DÃ¥ hinner den fylla upp med friskt varm vatten.

la även med bilder på ovansidan av vvb och pump..

/ Jrz

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2015, 06:52:10 »
missade några bilder

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2015, 07:57:49 »
Det stämmer att symbolen ska visa tomt innan den börjar ladda varmvatten.
Men det som egentligen styr är värdet i parantesen efter "VARMVATTEN" i "TEMPERATUR"-vyn, se bifogad bild.

Sen tror jag du kan lufta slingan på inringad anslutning på VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2015, 21:28:44 »
Hej,

Tog en bild nu när jag kom hem.

/jrz

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #9 skrivet: 15 juni 2015, 21:54:44 »
Håll in vänsterpilen i några sekunder så att servicemenyn kommer. Gå inte i varmvatten menyn och läs av värden.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #10 skrivet: 16 juni 2015, 21:49:25 »
Nu håller jag tummarna :)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2015, 05:26:25 »
Hej! Inställningarna ser okej ut,Den gröna lampan står inte och blinkar?Den ska lysa med fast sken annars har du ett larm.Du kan gå in i servicemenyn och pila till"INSTALLATION" och stega ner till "LOGGTID" där kan du ändra till 5 istället för 1.Nu får en större tid för att se om varmvattnet tar slut (läcker ut i värmesystemet) om du inte tappar varmvatten och du borde inte ha mer än 2-4 starter för varmvatten om ingen duschar.Du markerar "VARMVATTEN" och trycker på+så kommer tiden på grafen.När den gör varmvatten så lyssna efter luft så du inte har luft i slingan och då är det risk för att den bryter på HP-larm.Du kan testa lufta på genomsäkerhetsventilen (lyft på säkerhetsventilen)när den gör varmvatten för att se om det hjälper annars måste du spola slingan.Normalt när den har gjort klart varmvattenproduktionen så borde din varmvattentemperatur ligga runt 53 °C.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2015, 07:10:59 »
Starttemp för varmvattenladdning är satt till 40 °C vad jag kan se (i parentesen efter START).
Du skulle kunna höja denna siffra några grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jrz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #13 skrivet: 22 juni 2015, 07:11:08 »
Hej, nu har jag ändrat lite grann under helgen. Verkar som det blev lite bättre. Skall ge det denna veckan för att utvärdera. Hur stor brukar en vvb till denna pump vara? Hade 200L i det förra huset och jag upplevde att den höll mkt längre.
Trycket i expansionskärlet sjunket ungefär 1hg per dygn forfarande.  Öppnade och stängde säkerhetsventilen nÃ¥gra ggr för att se om det hjälper.

/ jrz

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Precis köpt hus Thermia Diplomat Duo
« Svar #14 skrivet: 22 juni 2015, 07:46:41 »
Undrar om inställningen "INFL.STARTGIVARE" ska vara 100% som standard på just DUO?
Annars brukar den väl vara inställd på 65% från fabrik, kanske kan vara värt att prova med det?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!