Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns nÃ¥gon som kan ev. reparera eller utföra en kontroll Pulsonex Actica VP6B  (läst 6468 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Annar Alvarssson

  • Gäst
Annar Alvarssson
Finns någon som kan ev. reparera eller utföra en kontroll Pulsonex Actica VP6B
« skrivet: 22 augusti 2014, 22:27:57 »
 :oJag har en Pulsonex VP Aktiv6B som har tjänstgjort oklanderligt i vÃ¥rt hus,skulle behöva att nÃ¥gon som vet lite mera ang dessa funktioner. Helst en person s om känner till denna pannas funktioner,jag är lite för oteknisk för att fixa den.Jag betalar gärna till den person som kan hjälpa mig.Bor i Ã…kersberga.Södra Roslagen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Pulsonex var väl egentligen en IVT?
Är det en gammal värmepump utan digital display, bara några lampor och ett vred på framsidan?
Vad är problemet med den?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Nej Pulsonex är absolut ingen värmepump

Pulsonex är en värmepanna som drivs med olja eller gas och har ett ganska speciellt förbränningsrum
Man kan likna den vid en pulsjet
Väldigt grovt fungerar det så här
Förbränningen rusar från den ena kammaren till den andra där det vänder
De heta gaserna som kommer tillbaka till första kammaren antänder nästa förbränning

Har för mig att pulsonex tyvärr kursade men det var en firma någonstans i halland som köpte hela konkursboet och fortfarande servar dessa pannor (www.pulsonex.org).
Men det hjälper inte dig i mälardalen, det du kan hoppas på är att hitta någon VVS firma som kan denna pannan.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har för mig att Pulsonex och IVT hade samarbete och IVT bergvärmepump såldes under namnet Pulsonex.
Kolla: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12190.0
Även: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50561.msg512580#msg512580

Jag skulle gärna komma förbi och kolla, men Åkersberga är lite för långt. Du kanske kan ta lite bilder på den så vi kan se den? Jag tror att du skall kontakta någon servicefirma för IVT om du inte vill beskriva symtomen och försöka få hjälp här.
Den är väl från cirka 1997? Kanske lite för gammal för att göra stora reparationer på.
« Senast ändrad: 23 augusti 2014, 10:27:03 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Där ser man va lite man vet.

Finns inget när man googlar på den
Och som du säger den kan inte vara yngre än 1998 då pulsonex gick i konkurs men troligtvis är den närmare 20år.
Om det inte är något stort fel utan bara tempgivare så kanske man kan lägga lite pengar på den men annars är det dags för ett byte.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Pulsonex....Trodde alla dessa pannor var skrotade sen länge. Har jobbat väldigt mycket med dom under deras glanstid. Höll mig nöjd med tanke på alla garantijobb ::)

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ja, men här diskuterades en IVT värmepump som var såld under namnet Pulsonex.
Vilken firma som helst som kan IVT pumparna kan nog serva denna.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

duramaxtotte

  • Gäst
duramaxtotte
SV: Finns någon som kan ev. reparera eller utföra en kontroll Pulsonex Actica VP6B
« Svar #8 skrivet: 09 december 2014, 21:38:41 »
Vad är problemet?
Jag har doktorerat i pulsonex pannor har skruvat isär och ihop min åtskilliga
GÃ¥nger!
Har även provkörnings utrustning för den!
Jag finns på värmdö men är i åberga imellanåt
Mvh Totte
070-7683645

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!