Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump med elverk?  (läst 16586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luftvärmepump med elverk?
« skrivet: 05 januari 2011, 10:44:14 »
Hej!

Är det någon som har erfarenhet eller kännedom av hur det fungerar att eventuellet driva en luftvärmepump med bensindrivet elverk exempelvis vid strömavbrott.
Strömmen från ett elverk är som bekant inte av lika bra kvalite som elnätets, utan har ju variationer i spänningen beroende på variationer i motorvarvtal.
Frågan är hur känslig elektroniken i pumparna är, om den kan tänkas svälja denna "skitiga" ström utan att ta skada.
En 12/230 inverter med modifierad sinusvåg är kanske inte heller någon bra lösning, den blir visserligen stabilare i spänningen, men det är frågan hur mycket den modifierade sinusvågen påverkar pumpen.

/ Lyckan

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2011, 12:11:58 »
Jag har ett dieseldrivet elverk med 3fas synkrongenerator på 5,5kW med automatisk spänningsreglering, jag testa en gång och köra Samsungpumpen (inverter) med det.
Så fort kompressorn började varva upp och ta effekt så rusade frekvensen i höjden (150Hz). Spänningen höll elverket inom rimliga gränser (inom normen).

Jag kanske testar igen vid tillfälle och kollar hur sinuskurvan ser ut i oscilloskopet, den här gången mätte jag bara frekvensen med en Fluke multimeter.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2011, 13:27:13 »
Ja det var ju en skaplig avvikelse från de normala 50hz, och borde ju följdaktligen kunna ge vissa konsekvenser.

Dessutom hade ändå du ett ganska kraftigt verk, belastningen kan ju inte ha varit på mer än 20-30% av dess kapacitet, och får ändå sådana avvikelser.

Multimetern kan ju förvisso som du skriver ha fått lite fnatt, den är ju långt ifrån lika exakt som oscilloskopet, men nåt händer ju eftersom Fluke:n ger sådana värden.

/ Lyckan 

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2011, 13:46:23 »
Ja men det är en riktig Fluke, så den mäter nog inte helt galet, därför är jag sugen på och mäta igen och kolla kurvan.

Jag har läst att om man har ca 40% stabil resistiv last så ska det gå bättre.
Det skulle vara kul och mata genom en stort linjefilter och se om det kan hjälpa.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2011, 14:05:06 »
Men jag tror inte att Fluke mäter frekvensen som ett oscilloskop.
Frågan är om den inte räknar pulser mellan förväntade spänningstoppar/dalar, om då spänningen varierar så kan räkningen bli väldigt konstig.

Undrar just om inte dessa generatorer har ett inbyggt skydd som helt enkelt kapar av spänningen när den blir för hög.
Det vill säga kapar av toppen på sinuskurvan(nu är det förvisso inte där vi mäter spänningen men), och ger upphov till frekvensfel(dubbelräkning).

Problemet med linjefilter är väl att det inte är någon direkt konsumentprodukt att införskaffa vid nödbehov.

/ Lyckan

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2011, 15:46:33 »
Som andra redan skrivit så är det nog mätfel pga. den distorderade/toppklippta sinuskurvan iom. att 150 Hz anges är 3 ggr huvudfrekvensen och jag tror knapp dieselgenerator varvade upp till 3 ggr i varvtal.

Mätteknik och att mäta rätt i alla situationer är inte enkelt och likaså för en räknare i en multimeter att avgöra vilka flanker den skall räkna på och vilka som inte skall räknas på om det finns många olika sorters samtidigt - räknarna är ofta gjorda för att kunna ta ganska höga frekvenser vilket innebär oftast att mindre rippel men ändå tillräckligt stark sådan som kan genereras från inverterns arbete till AC/VP eller tillplattning på perioden räknas med.


Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2011, 16:09:35 »
I det elverket jag har sitter det en fältlinding i rotorn som spänningsregulatorn matar med lagom DC-ström för att hålla rätt spänning.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2011, 16:24:35 »
xxargs:
Jag är medveten om mätfelet, det är det jag försöker påskina.
Om invertern vill köra compressorn i 75 rps så matar den ut ström på polerna med en frekvens av 150Hz, dessa strömstötar på lindningarna får kanske sinuskurvan och "fladra" så pass mycket att Fluken mäter det i stället för den "riktiga" kurvan.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2011, 22:25:23 »
All ström till pumpen likriktas.
Alla motorer är DC-motorer, eller har i alla fall DC-matade frekvensriktare för varvtalsstyrning.

Mao. matnings-strömmens frekvens torde vara likgiltig. Samma skäl gör att dom kan vara hyfsat toleranta mot spänningsvariationer, men det behöver dom inte vara.

Risken att pumpen tar skada är nog inte så stor även om den finns (försäkrings-fall..?). Risken ligger i att elverkets reglersysten skulle kunna spåra ur pga pumpens icke resistiva last. Likriktningen av strömmen till kompressorn kan ge belastning med mycket "övertoner". Men jag tror som sagt att risken är liten.
« Senast ändrad: 05 januari 2011, 22:27:26 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2011, 23:17:11 »
Intressant.... är det någon som har någon koll på vad en Kwh kostar med ett eget verk?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2011, 23:25:33 »
Det gäller dessvärre inte som en generell regel, i en Bosch EHP 6.0 AA som jag lagade hade ytterdelens kort primärswitchade spänningsregulatorer. Däremot i innerdelen så satt en vanlig 50Hz trafo och linjära spänningsregulatorer, det gör den sidan känslig speciellt om frekvensen skulle bli för låg.

Men både i Toshiban och Samsungen jag har så är allt likriktat precis så som du säger. Så dom är nog ganska okänsliga var det gäller frekvenser, när det gäller spänningen så uppger både Toshiba och Samsung att dom skall klara 198V-264V.

Jag är mest orolig för annat i huset, jag kör ju inte bara pumparna om det är strömavbrott.
 


Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2011, 23:29:09 »
Nej tyvärr inte men den blir nog dyr.

Verkningsgraden på bensin/dieselmotorer är ju inte direkt lysande, sen har man en hel del förlust i generatorn, så det är inte stor del av bränslets energi man får ut.

Tanken var att vid eventuellt strömavbrott pga storm eller dyligt tillfälligtvis kunna köra pumpen på elverk, samtidigt som man även kan få lite lyse och annat från det.

Kan ju vara intressant att veta för dem som saknar eldningsmöjligheter och bara har direktel vilka alternativ som kan finnas.

patb, det gäller väl att tänka efter vad man behöver koppla in när krisen slår till, plasmatv:n kanske kan stå still ett tag... :)

/ Lyckan

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2011, 23:30:52 »
BosseBus: Jag körde med mitt 3 timmar och producerade ca 6kWh till en bränsleförbrukning av ca 3 liter diesel.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2011, 23:38:50 »
BosseBus: Jag körde med mitt 3 timmar och producerade ca 6kWh till en bränsleförbrukning av ca 3 liter diesel.
Tack för ditt svar, men menar du att du sammanlagt tillverkade 6kw eller blev det 6kw per timme?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump med elverk?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2011, 23:43:48 »
Lyckan:
Jag har kört plasman flera gånger på elverket, inga problem än så länge. Det sitter en bra konstruerad nätdel i den så den är tålig den också.
Även frysen har elektronik i sig och det har funkat det med, i den sitter också primärswitchad nätdel, men den är bara "halvlikriktad" innan switchningen. På så sätt blir den känsligare eftersom det matas in "ren" nätspänning i en trafo.

Sista avbrottet va när det snöade och blåste, precis lagom till det är dags och laga kvällsmat. Känns skönt och bara gå ut och koppla in aggregatet och mer eller mindre bete sig som vanligt..TV, dator, spis, lyse och lite värme på toa och vid vattentanken.
Jag trefaspump till vattnet så det är egentligen därför jag köpte så stort aggregat. Värmen för övrigt tillfördes via eldning i kakelugn.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!