Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bypass IVT?  (läst 11642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunwald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Bypass IVT?
« skrivet: 03 december 2006, 21:22:13 »
ÄR det någon som vet hur den skall kopplas in och hur grova rör man skall ha,någon som kan visa med ritning eller bild?
Min bypass är kopplad med 15mm rör och ballofix mellan fram och returledning.
« Senast ändrad: 03 december 2006, 21:28:57 av Karl-Johan »

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2006, 21:38:26 »
Så ska den inte vara, men tyvärr är det rätt vanligt att det görs så.
Bypassen ska ha samma ledningsdiameter som tilopp och retur (22-28 mm. vanligast).

Avsticken till värmepumpen ska vara utformade som två T (T----T) där dom mittersta rören går till värmepumpen. Längden mellan T-rören ska vara 10 gånger rörets diameter eller mer (22cm, på ett 22mm. rör således).
Det har dina montörer "löst" genom att sätta ett 15mm. rör som då behöver vara 15cm. långt tror dom.
Förmodligen så ser bypassen ut som ett "H" med mittersta röret som bypass.
Utformat så här gör den ingen nytta, man kan lika gärna stänga bypassens ballofix och plocka bort den ytttre cirkpumpen.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Bypass IVT?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2006, 22:39:28 »
Avsticken till värmepumpen ska vara utformade som två T (T----T) där dom mittersta rören går till värmepumpen.
Jag förstÃ¥r inte riktigt  :(

Utloggad Gunwald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Bypass IVT?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2006, 01:15:41 »
Så ska den inte vara, men tyvärr är det rätt vanligt att det görs så.
Bypassen ska ha samma ledningsdiameter som tilopp och retur (22-28 mm. vanligast).

Avsticken till värmepumpen ska vara utformade som två T (T----T) där dom mittersta rören går till värmepumpen. Längden mellan T-rören ska vara 10 gånger rörets diameter eller mer (22cm, på ett 22mm. rör således).
Det har dina montörer "löst" genom att sätta ett 15mm. rör som då behöver vara 15cm. långt tror dom.
Förmodligen så ser bypassen ut som ett "H" med mittersta röret som bypass.
Utformat så här gör den ingen nytta, man kan lika gärna stänga bypassens ballofix och plocka bort den ytttre cirkpumpen.



Kan du förklara hur bypassen fungerar om man kopplar som du har ritat, så att jag vet vad jag pratar om när jag skall förklara för min montör varför han skall koppla om bypassen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass IVT?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2006, 12:00:53 »
Bypass och DUBBLA cirkpumpar ser jag bara nackdelar med... flertalet vp installeras med EN cirkpump.

thermia o nibe har "bara" en virkpump, man slipper då kostnaden för service och elkostnaden för driften av pumpen.

Bara om man envisas att ha stängande temostatventiler kan det va nÃ¥n vits med dubbla pumpar o  bypass....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bypass IVT?
« Svar #5 skrivet: 04 december 2006, 12:27:56 »
Bypass och DUBBLA cirkpumpar ser jag bara nackdelar med... flertalet vp installeras med EN cirkpump.

Jag har ju en IVT med bypass. Jag har ju cirkulation i radiatorerna även när VP gör varmvatten. I installationer med en pump står väl radiatorvattnet stilla när VP gör VV? Å andra sidan kan man undra om det gör något att radiatorvattnet står stilla? Om man har en utjämningstank kanske det är finess att fortsätta cirkulera?
Om man har en (kraftig) CP och ställer in delta T vid värmeprod, blir det alldeles fel (för lågt delta T, för högt flöde) då när VP gör VV? Jag tror att en mindre intern pump kan fixa bättre balans i flödena mellan VV och värmeprod?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass IVT?
« Svar #6 skrivet: 04 december 2006, 12:35:57 »
Citera
Jag har ju en IVT med bypass. Jag har ju cirkulation i radiatorerna även när VP gör varmvatten. I installationer med en pump står väl radiatorvattnet stilla när VP gör VV? Å andra sidan kan man undra om det gör något att radiatorvattnet står stilla? Om man har en utjämningstank kanske det är finess att fortsätta cirkulera?
Om man har en (kraftig) CP och ställer in delta T vid värmeprod, blir det alldeles fel (för lågt delta T, för högt flöde) då när VP gör VV? Jag tror att en mindre intern pump kan fixa bättre balans i flödena mellan VV och värmeprod?

Att vattnet står stilla i raddarna under vv produktion gör inget! Har man en tank kan det va en fördel som du säger. men frågan är om det är värt "kostnaden".
Om man ser det långsiktigt, så kostar ju en extra pumpe en hel del!

det där sista har du rätt i det blir ofta lågt delta vid vv produktion... men tillverkarna skulle lätt balansera detta med en klenare dimension till VVB eller en enkel strypventil på den "korta" vv kretsen.
Men jag antar att dom inte tycker det är av nån vikt!!???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bypass IVT?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2006, 13:07:54 »
Så ska den inte vara, men tyvärr är det rätt vanligt att det görs så.
Bypassen ska ha samma ledningsdiameter som tilopp och retur (22-28 mm. vanligast).


Varför skall det vara så? Det är ju bara när pumpen gör varmvatten som hela radiatorflödet går genom bypassen. Övrig tid, mer än 90 % av tiden, är det bara ett delflöde genom bypassen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2006, 18:41:19 »
http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Greenline_HTPlus_svanen_sv_2.1.pdf
PÃ¥ sidan 56 ser man hur den ska kopplas.

Har man ett mindre rör som bypass och kopplat på mittenanslutningen på t-röret så kan man inte balansera cirkpumparna inviduellt, dom påverkar varandra.
Ur knäppningssynpunkt så är det också bättre.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Gunwald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Bypass IVT?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2006, 19:40:19 »
http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Greenline_HTPlus_svanen_sv_2.1.pdf
PÃ¥ sidan 56 ser man hur den ska kopplas.

Har man ett mindre rör som bypass och kopplat på mittenanslutningen på t-röret så kan man inte balansera cirkpumparna inviduellt, dom påverkar varandra.
Ur knäppningssynpunkt så är det också bättre.


Varför påverkar inte pumparna varandra med denna typ av inkoppling?

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2006, 20:52:39 »
Bypass och DUBBLA cirkpumpar ser jag bara nackdelar med... flertalet vp installeras med EN cirkpump.

thermia o nibe har "bara" en virkpump, man slipper då kostnaden för service och elkostnaden för driften av pumpen.

Nåja, elkostnaden kan fint bli lavere med to pumper. Min IVT HT C9 har en intern pumpe som bruker 63W. Om jeg ikke har ekstern pumpe går den hele tiden, dvs. 1512Wh/dag. VP går nå ca. 8t daglig så internt pumpe bruker 1/3 av dette. I tillegg bruker den eksterne Alpha Pro pumpen ~25W kontinuerlig. Totalen blir da 1104Wh pr. dag eller 408Wh _mindre_ med to pumper. Forskjellen blir større når VP går mindre og omvendt, totalt over året tror jeg det blir omtrent likt.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bypass IVT?
« Svar #11 skrivet: 04 december 2006, 23:33:26 »
Citera
Alpha Pro pumpen

Helt klart om man har toppengrejor...  men normalt har man ju tvÃ¥ likadana pumpar!

Men den interna bör man iofs alltid köra bara när kompressorn går! som du säger. På vår 25 kw pump där gick båda hela tiden!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT?
« Svar #12 skrivet: 05 december 2006, 19:44:47 »
Så här ser det ut vid vår pump
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT?
« Svar #13 skrivet: 05 december 2006, 20:26:53 »
SÃ¥g fint kopplat ut.
Men det är precis så det inte ska se ut.
Där har du "H" koppling som jag försökte förklara.
Det går inte att köra olika hastigheter på cirkpumparna när det är kopplat så.
I princip så ligger ju pumparna i serie, så att ändrar man den yttre så ändras även flödet i den inre.
Märkliga ljudfenomen kan man få också.
Å andra sidan är den ju väldigt lätt att koppla bort i ditt fall.
Sätt ett rör istället för yttre cirkpump så är det klart.
Fördelarna med bypass har dom ändå byggt bort i ditt fall.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bypass IVT?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2006, 20:44:19 »
Min er også "H"-koblet. Dog er det både backventil i bypassen samt at ekstern pumpe er automatisk trykkregulerende og tilpasser seg den interne.

(alle detaljer er ikke ferdige på bildet, bl.a isolasjon rundt tempgiver og rør fra sikkerhetsventil mangler...)
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!