Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tariffblockering NIBE F1126 ?  (läst 3757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
Tariffblockering NIBE F1126 ?
« skrivet: 10 mars 2017, 11:24:14 »
Någon som provat "extern tariffblockering" på NIBE vp?
Tänkte koppla en brytare till F1126 för att kunna pausa pumpen utan att slå av huvudbrytaren. Kör pumpen med fast kond. mot vedpannans första acktank. Fungerar perfekt. Tycker det skulle vara bra att under vissa tider kunna stanna av cirkulationen (och kompressor) mellan vp och tank eftersom iallafall inget tappvarmvatten produceras av vp. Därför kollar jag i installationshandboken; där står under Kontakt för tariffblockering att plint X6 ska finnas på ingångskortet AA3 och jag hittar inget av dessa vare sig i handboken eller i verkligheten. Andra AUX-ingångar använder plint X1 på ingångskortet(utan beteckning), det är ok, som tex utegivare.
Tips?
« Senast ändrad: 10 mars 2017, 11:29:11 av FÃ¥rbonden »
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2017, 11:51:23 »
Någon som provat "extern tariffblockering" på NIBE vp?
Tänkte koppla en brytare till F1126 för att kunna pausa pumpen utan att slå av huvudbrytaren. Kör pumpen med fast kond. mot vedpannans första acktank. Fungerar perfekt. Tycker det skulle vara bra att under vissa tider kunna stanna av cirkulationen (och kompressor) mellan vp och tank eftersom iallafall inget tappvarmvatten produceras av vp. Därför kollar jag i installationshandboken; där står under Kontakt för tariffblockering att plint X6 ska finnas på ingångskortet AA3 och jag hittar inget av dessa vare sig i handboken eller i verkligheten. Andra AUX-ingångar använder plint X1 på ingångskortet(utan beteckning), det är ok, som tex utegivare.
Tips?
Kolla det här , det kommer mera , andra kanske vet mer

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2017, 12:51:48 »
Ok, jag har en annan text i min handbok.
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2017, 12:55:15 »
Ok, jag har en annan text i min handbok.

Det är väl bara och testa , enligt detta kan det inte hända något den du visar är för att
el-verket ska kunna stänga via sitt nät , i det som jag visade verkar vara för att kunna välja allternativ SÃ¥g nÃ¥got  pÃ¥ ritningen min 1226 din 1126 kanske olika versioner
« Senast ändrad: 10 mars 2017, 13:01:30 av 25fOCUS »

Utloggad FÃ¥rbonden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ull värmer ocksÃ¥ gott!
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2017, 13:28:12 »
Oj, va det för elverket? Det kunde jag inte tänka. Tack för tipset. Då provar jag lite olika. Men kvar är gåtan: var är plint x6?
NIBE F1126 mot vedpannans acktank med beredare i. Shunt på acktanken
Borrhål 180m.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2017, 13:32:46 »
Oj, va det för elverket? Det kunde jag inte tänka. Tack för tipset. Då provar jag lite olika. Men kvar är gåtan: var är plint x6?
Om du tittar på mitt foto så ser du , men kan inte se på ditt för långt upp men det verkar som det är samma sort och placering
« Senast ändrad: 10 mars 2017, 13:46:19 av 25fOCUS »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2017, 19:04:21 »
Vad menar du med till för elverket  Sc:,h IngÃ¥ngskortet sitter bakom fronten lossa 2 torx i botten häng av hela fronten pÃ¥ vp sen tror jag det är 2 olika plastlÃ¥dor där men plintarna är märkta sen vilket blockerings alternativ du väljer spelar nog ingen roll i ditt fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2017, 20:03:53 »
Vad menar du med till för elverket  Sc:,h IngÃ¥ngskortet sitter bakom fronten lossa 2 torx i botten häng av hela fronten pÃ¥ vp sen tror jag det är 2 olika plastlÃ¥dor där men plintarna är märkta sen vilket blockerings alternativ du väljer spelar nog ingen roll i ditt fall.
Elverket : vet inte om dom använder sig av det numera , men det var sÃ¥ att vid mycket stora uttag av energi kunde energiverken stänga av  kortare eller längre tid uttag av detta , under förutsättning att kunden godkände detta , det var för att fÃ¥ ned belastningen pÃ¥ mnäten

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2017, 20:09:25 »
Aldrig hört talas om men hur stänger dom av drogs extra kabel till dom husen eller via tele nätet mobilt fanns väl inte dÃ¥ antar jag  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2017, 20:54:04 »
Har så vitt jag vet inte förekommit mot "små" privatkunder men avtal med en del industrier finns. Det är inga problem att skicka en signal över elnätet, det har man gjort i snart hundra år för tex nattaxa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2017, 20:57:46 »
Hur skickas en sÃ¥n signal pÃ¥ ett ungefär sÃ¥ en okunnig hänger med  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2017, 21:17:52 »
Kraftbolagen har väl länge kört bärfrekvens över kraftledningarna för att styra kraftstationerna från driftledningscentralerna. Borde väl funka på nåt liknande sätt detta?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2017, 10:36:25 »
Ja dom skickade signal via el-nätet , till dom smÃ¥ förbrukarna är väl lite tveksamt  att stänga av ,tror jag hört nÃ¥got om det , för nÃ¥gon spec plats ,  pÃ¥ den tiden som nattaxa fanns , dom tog bort den för dom förlorade massor med pengar när folk laddade upp till 2000L pÃ¥ natten  , när det kunde skilja
upp till 0,5kr per KW , Hur dom gjorde : det var 2 räkneverk i mätaren 1 dagtaxa  6:00-22:00 
1 nattaxa , 22:00-6:00 växlingen gjordes från mätaren eller via el-nätet med ett relä i mätaren som
kunden kopplade in pÃ¥ , med styrning av  el-patroner , en som jag vet hade 42KW natteffekt häftigt

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2017, 11:27:13 »
Reläet styrde väl inte förbrukningen utan vilken av mätarna som skulle mäta förbrukningen. Ofta så mättes även förbrukningen mitt på dagen (vid lunchtid) med "nattaxemätaren, då belastningen/förbrukningen var lägre just då.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tariffblockering NIBE F1126 ?
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2017, 11:33:26 »
Reläet styrde väl inte förbrukningen utan vilken av mätarna som skulle mäta förbrukningen. Ofta så mättes även förbrukningen mitt på dagen (vid lunchtid) med "nattaxemätaren, då belastningen/förbrukningen var lägre just då.
Nej den styrde inte förbrukningen , bara rakt in full effekt på natten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!