Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpens inställning "proportionellt tryck" PP1 PP2  (läst 6926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jensplan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Blir dock inte klok på vad inställningen "proportionellt tryck" på plats 1 (PP1) och 2 (PP2) egentligen betyder och hur det fungerar.

Vi har en Grundig cirkulationspump både i frånluftsvärmepumpen (Nibe F750) och i vårt golvvärmesystem med shunt etc från LK. Markeringen för "proportionellt tryck" hittar man på läge 1 och 2 till höger om "Power ON". Denna inställning används idag både på golvvärme (PP1) och på FLVP/Nibe F750 (PP2).

Jag läser exempelvis följande beskrivningar:

- Med denna reglertyp regleras tryckdifferensen över pumpen i enlighet med flödet.

- Om reglertypen "proportionellt tryck" väljs varierar differenstrycket proportionellt med flödet, så att större flöde medför högre differenstryck.

- Pumpens driftpunkt kommer att röra sig längst den högsta kurvan för proportionellt tryck beroende på värmebehovet. Lyfthöjden (trycket) minskar vid avtagande värmebehov och ökar vid tilltagande värmebehov.

Det mesta spännande är ju hur en cirkulationspump ska kunna känna till "tilltagande värmebehov".

Tacksam för svar eller hjälp på vägen.
Vad har ni era cirkulationspumpar inställda på?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag undrar om de inte hänför detta till ett system med fast temperatur på vattnet och termostater som öppnar/stänger för att reglera temperaturen.
När termostaterna öppnar så ökar flödet och difftrycket sjunker, det känner pumpen och ökar hastigheten för att bibehålla difftrycket.

I ett värmepumpsystem skall ju den temp som matas ut i systemet normalt inte strypas bort av termostater, men OM det finns termostater som stryper så kommer cirkpumpen att varva ned, och dra mindre energi.
Det säkerställer även att flödet i de fortfarande öppna golvvärmeslingorna och radiatorerna får samma flöde som innan termostater på andra platser i systemet började strypa.

Det är i alla fall min uppfattning om hur det fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jensplan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det du skriver är min uppfattning kring hur "konstanttryck" fungerar. Skillnaden mellan "konstanttryck" och "proportionellt tryck" är fortfarande oklar.

Utloggad jensplan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det någon som vet skillnaden mellan "konstanttryck" och "proportionellt tryck"?

Hittade detta i manualen:

Proportionell tryckreglering
Med denna reglertyp regleras tryckdifferensen över pumpen i enlighet med flödet.

Konstanttryckreglering
Vid denna reglertyp upprätthålls konstant differenstryck över pumpen, oberoende av flöde.

Så jag tänker mig att om man vill att pumpen ska anpassa sig efter vad trycket på ingående vatten är, så ska man välja proportionellt tryck. Vill man att trycket i systemet alltid ska vara konstant oberoende av hur många radiatorer eller slingor som är öppna väljer man konstanttryck. Och slutligen, om man vill att pumpen ska jobba lika mycket hela tiden, då är det konstant varvtal som gäller.

Kan det stämma?

Vad är då bäst av detta?

Nibe säger att "GP6 skall stå på en fast hastighet. Om den ställs på tryckreglering finns risk att de båda pumparna motverkar varandra eller att flödesregleringen kommer i svängning." Jag tänker att en bra lösning vore att både GP6 (på Nibe-pumpen) står på konstanttryck. Men detta verkar varken Nibe eller Grundfos (som gör pumparna) rekommendera.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Är det någon som vet skillnaden mellan "konstanttryck" och "proportionellt tryck"?
Jag läser texten så här:

Proportionell tryckreglering
Med denna reglertyp regleras tryckdifferensen över pumpen i enlighet med flödet.
Dvs tryckdifferensen över pumpen blir större ju högre flödet är

Konstanttryckreglering
Vid denna reglertyp upprätthålls konstant differenstryck över pumpen, oberoende av flöde.
dvs  tryckdifferensen över pumpen är alltid lika stor (konstant, oberoende av flödet)

« Senast ändrad: 14 januari 2017, 20:03:04 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!