Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pendlande värme frÃ¥n Nibe VVM 500  (läst 2266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kfransson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Pendlande värme från Nibe VVM 500
« skrivet: 11 februari 2016, 13:06:53 »
Hej! Jag hoppas på lite goda råd från forumet.

Jag har sedan tidigare en bergvärmepump Nibe 1115. Till denna köptes en Nibe VVM 500 och dessa kopplades ihop enligt principen om fast kondensering. VVM500 matades med varmvatten från 1115 via dess anslutningar XL8/XL9.

Detta fungerade dåligt eftersom VVM500 endast shuntade ut varmvatten till radiatorerna när kompressorn i min Nibe 1115 var igång (i detta läge gick framledningstempen från VVM500 också högt över den beräknade). Eftersom denna startar vid en fast temp (som hämtas från en känselkropp på VVM500-tanken) så sker start av Nibe 1115 endast när tempen i VVM500-tanken sjunkit till en viss grad. På natten, när inget varmvatten förbrukas, startade således aldrig Nibe 1115 eftersom tempen i min VVM500 inte sjönk tillräckligt. Det kändes på morgonen att det var kallt i huset.

För att komma tillrätta med detta, och få VVM500 att shunta ut värme även när min bergvärmepump INTE går så köpte vi tillbehöret DEH500, och anslöt bergvärmepumpen (Nibe 1115) till högtemp-ingångarna XL18/XL19 istället på min VVM500. I detta läge fungerade den automatiskt shuntningen av värme från VVM500 ypperligt, och den höll framledningstempen kring den beräknade hur fint som helst. Problemet var att varje gång bergvärmepumpen startade och började fylla VVM500 med varmvatten som rasade vattentempen i VVM500-tanken drastiskt och frun skrek om hon stod i duschen.

Jag trodde detta berodde på att högtempanslutningen på VVM500 (XL18) skickar in det nya varmvattnet så högt i tanken, så att det blir en omrörningseffekt, och vi provade då att återigen ansluta min Nibe 1115 till ingångarna XL8/XL9 på min VVM500. Efter denna senaste operation så är jag tillbaka helt på ruta ett, dvs den automatiska shuntningen av värme fungerar inte. Värme skickas bara ut till radiatorerna när min gamla Nibe 1115 går. Dessutom är det drastiska temp-fallet när min Nibe 1115 startar fortfarande kvar.

Nu börjar jag bli riktigt less på det här och hoppas på lite goda råd från forumet. Jag vill att VVM500 skall shunta ut värme enligt den beräknade framledningstempen kontinuerligt. Jag vill dessutom inte ha ett drastiskt temperaturfall i vattentanken på VVM500 varje gång min gamla Nibe 1115 startar.

Hoppas att någon snäll person har något bra tips!

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pendlande värme från Nibe VVM 500
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2016, 21:42:14 »
VVM500 är väl storebror till 310'an som jag har.
Det är en väldigt bra maskin, men jag tror det skulle kunna gå att få till mer flexibel styrning för maskinerna har ju alla finesserna man kan tänka sig!

Mitt problem var att jag inte hade möjlighet till helhetslösning, då jag köpte en LVP 2 år innan min gamla stenålderspanna rasade (1985).
Så först hade jag ny LVP och asgammal panna, nu har jag tvärtom (och inte råd och lust att plöja ner 40' till )

Värmer radiatorkretsen separat med en split MHI maskin, men får ju inte full effekt utav den lösningen.
Varken Mitsubishi eller Nibe har inte hittat någon lösning trots de verkligen försökte hjälpa till, jag var en av de första som hade maskinen i Sverige.

Anledningen till att jag hade problem i början var för att det var tillverkningsfel, två rör var mixade, så jag fick in värme i värme och då löste skiten ut!

Har laborerat med båda anslutningarna, men kommit fram till att bäst är det att köra på XL8/XL9.

jag får nu inga larmer mer, men det är svårt att mäta vad man har för "effektivitet" i systemet.. har mixtrat med inställningarna nu så får vi se vart det bär hän.

Kanske inte var svar på det du skrev, men vi startar väl en VVM tråd till att börja med iom detta tycker jag, för
vi har nog endel att lära av varann trots olika lösningar :-)

mvh Fredrik


Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pendlande värme från Nibe VVM 500
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2016, 22:38:16 »
Jag ger mig in på en tolkning av situationen utifrån TS beskrivning och installationsmanualen för VVM 500.

I fallet med anslutning via XL18/XL19 måste det bli så att temperaturen runt XL19 sjunker kraftigt då VV-slingan fylls med iskallt vatten. Detta kalla vatten går till VP och höjs med 7-8 grader kanske och blåses tillbaka över den övre delen av VV-slingan vilket borde orsaka en kalldusch. Dessa portar är ju avsedda för hetvatten.

Jag hittar ingen princip med fastkondensering. Kan det vara så att det är en äldre version av VVM500 eller är det en specialare?
Som jag tolkar principen för dockning av VP så styr 3-vägsventilerna mot VP för att antingen ladda den nedre delen av tanken vid värmebehov och endast styra om laddningen mot toppen då VV-laddning föreligger. Har din VVM500 dessa båda ventiler och fungerar dom som dom ska? Vart sitter i tanken sitter givaren för start av VP?

Om givaren sitter i övre delen av tanken, som främst är till för varmvattenberedning så blir mycket riktigt problemet som du beskriver. Ingen körning förrän morgonduschen, utom i de fall då det är kallt nog att radiatorkretsen behöver ta från övre delen av tanken för att få det å räcka till. Då kyls ju hela tanken ner och VP startar.
Tolkar jag det rätt om VP startar och stoppar efter eget huvud och inte på signal från VVM500? Alltså att den har en egen givare den kör fastkondensering mot?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Pendlande värme från Nibe VVM 500
« Svar #3 skrivet: 02 november 2016, 11:33:21 »
Sätt en växelventil så du kör värmen direkt på systemet så löser du problemet. Tillskottet shuntas sedan ut från pannan. shunten spärras så att bvpumpen kallar på tillskottet via styren. Det måste vara en specialare du har för detta är inget som Nibe rekommenderar....

Men om jaginte minnsfel har du en inställning för fastkondensering, alltsÃ¥ körning mot tank, sedna fÃ¥r du shunta ut frÃ¥n  vvm500, bryta upp kretsen för att spärra eltillsatsen.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Vinsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pendlande värme från Nibe VVM 500
« Svar #4 skrivet: 02 november 2016, 18:34:37 »
Jag provade XL18/XL19 med min LV pump för att kunna fÃ¥ den där funktionen jag önskade, men LV pumpen hängde inte med att fÃ¥ upp tempen snabbt pÃ¥ högtemp-kretsen, och det blev total kaos i värmestabiliteten 
(BORDE kunna gå att fixa med mjukvaran, men dom vill väl man SKA ha NIBEs egna pump, tillsammans med DEH310 styrning för extern tillsats)

Så nu är den byglad igen, och jag har nu någon form av "halvautomatik" som värmer radiatorerna enbart med pumpen.

Men det innebär ju att värmen får styras av Mitsubishis styrsystem, och jag har ställt ner värmekurvan till väldigt lågt på VVM310, så patronen inte går igång.

Loggar just nu på USB för att se hur systemet beter sig...

men det är ju bara nollgradigt ute nu...



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!