Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ProjekttrÃ¥d - Villa Vision  (läst 8945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #15 skrivet: 27 mars 2016, 16:25:45 »
Byggde nyligen anläggning pÃ¥ 60 kw som funkar perfekt.  Innan satt det en delflödes kopplad 18 kw maskin som sög tillbaka sitt eget tillopp och bröt efter cirka 20 min.

SÃ¥ hade den gÃ¥tt i 6 Ã¥r  :o

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #16 skrivet: 27 mars 2016, 16:28:54 »
Kanon, då slänger vi in två reglerventiler, typ STAD ventiler?

Det funkar med kägelventiler, men vill du kosta på dig STAD så är det ingen nackdel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #17 skrivet: 27 mars 2016, 16:35:09 »
Kägelventiler ???
hur adekvat blir det carln? 
köp MMA ventilerna . en ventil som är gjord och utformad för flödesinreglering
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #18 skrivet: 27 mars 2016, 16:36:44 »
Hej!

Tacksam för all respons i tråden!

Skall försöka sammanfatta detta nu  ;)

Om jag köper en Nibe UKV (vilken storlek?) och en Nibe 1255 är det då följande kopplingsschema jag bör använda mig av (se bild)?

Behöver man externt expansionskärl?

Kan man välja någon annan modell av Nibes tankar än UKV, om man som jag vill ha en arbetstank men i framtiden också solpaneler?

mvh

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #19 skrivet: 27 mars 2016, 16:56:06 »
Kägelventiler ???
hur adekvat blir det carln? 
köp MMA ventilerna . en ventil som är gjord och utformad för flödesinreglering
cc

Jag anser det vara lite slöseri att köpa en Rolls Royce när en Fiat duger lika bra.
Man kan välja att justera in flödet på köldbäraren på decimalen eller så det blir på ett ungefär.
I praktiken kommer det inte spela nån större roll, grejerna kommer funka lika bra för det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #20 skrivet: 27 mars 2016, 17:31:37 »
pÃ¥ ett ungefär ... det skiljer ca 300 kr per ventil .. känns som mellanskillnaden för att fÃ¥ det 100% är mindre en differansen pÃ¥ en fiat och en rolls  :)

Det är lika grovt som om du skulle kapa golvsockel med yxa istället för med en fin klinga när du ska gira in hörnorna ,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #21 skrivet: 27 mars 2016, 18:23:23 »
För att ge en nyans extra till rÃ¥den som ges ska jag försöka förklara vad ett delfödeskoppel  och varför man kopplar pÃ¥ det viset .
En värmepump ska in i ett befintligt värmesystem  vi tar ett flöde i en beräkning .
VS kretsen har ett beräknat flöde på 1lps allt är injusterat efter dem tryckfallen i radiatorer ,
för att inte störa flödet/tryckfallen tar man pÃ¥ returen 2 t-rör  ,, det kallas för en trycklös inkoppling .
när värmepumpens flödes behov är Mindre tex 0,5 lps En behovet av det konstantflöde som behöver vara tillgängligt för att hålla avspegling av energi från radiatorer/golvvärme ..

något att tänka på innan Bypass rekommenderas :)
cc

Ursäkta mig cocacola, men det känns som att ett par meningar fallit bort helt?
Skulle vara oerhört intressant att få veta vad du egentligen menar.

Som jag ser det:

När när värmepumpens uteffekt är låg och flödet över värmepumpens kondensor är lägre än över det värmeavgivande systemet så borde ju inga problem finnas med kopplingen, all värme som produceras "ryms" ju så att säga i radiatorkretsens befintliga flöde och man garanterar lägsta möjliga returtemp till värmepumpen OCH korrekt deltaT över kondensorn (som styrs av värmepumpens reglerdator genom att variera varvtalet på den interna kretsen).

Eventuella problem med bypass borde väl i princip (vet att Lexus inte håller med om att det är ett problem, men ändå) bara komma när värmepumpens uteffekt är så hög att flödet blir högre i den interna kretsen än i den externa, då får man ett bakflöde i bypassen och istället för att ackumulera värme på eller just över börvärde så ackumuleras det i den vattenvolym som finns tillgänglig i systemet genom att framledningstemperaturen blir lite högre än den annars hade behövt bli.
I fallet on/off-värmepump kan detta resultera i framledningstemperaturer flera grader över börvärde, men om man har en inverter så kommer ju den att anpassa uteffekten och flödet så att temperaturen på framledningen blir exakt den önskade, varken mer eller mindre.
Jag har oerhört svårt att se nyttan med en tank just när det gäller invertrar.

Sträckan mellan de två T-kopplingarna i bypassen får inte vara för kort, minst 10 X rördiametern gärna mer.

Kan inte lÃ¥ta bli att reagera pÃ¥ västkustkillens reaktion pÃ¥ min guide, samma guide som cocacola och Oraklet menar totalsÃ¥gar arbetstank och volymtank tolkar västkustkillen som en rekommendation om att tank är bäst.  Sc:,h
En viss skillnad i tolkning om man säger så...

Till västkustkillen, om inte cocacola kan förklara vilka fördelarna med arbetstank i detta fall skulle vara så anser jag att bypass borde räcka i ett system med en invertervärmepump, speciellt om ni skall köra med 100% golvvärme i systemet.
En tank försämrar aldrig ett system, men är inte alltid heller nödvändig i alla lägen.

Om du skall sätta in en arbets/volymtank, gör det i så fall med extern cirkpump så du får två helt oberoende flödeskretsar.
Det garanterar funktionen både när värmepumpens interna flöde är lägre och högre än det externa.

När det gäller strypningen på köldbärarkretsen så har jag aldrig hört någon ha problem med vanliga billiga kulventiler.
Fördelen med STAD är ju främst att du kan ta dit någon som verifierar flödena och inte bara justerar efter vad temperaturen visar.
Kulventiler används i all världens industri som flödesreglerande ventiler.
Spjällventiler däremot är inte att rekommendera.
På marginalen är säkert en STAD bättre än en kula, men som sagt några hundra procent dyrare.
« Senast ändrad: 27 mars 2016, 18:31:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #22 skrivet: 27 mars 2016, 18:47:43 »

Kan inte lÃ¥ta bli att reagera pÃ¥ västkustkillens reaktion pÃ¥ min guide, samma guide som cocacola och Oraklet menar totalsÃ¥gar arbetstank och volymtank tolkar västkustkillen som en rekommendation om att tank är bäst.  Sc:,h
En viss skillnad i tolkning om man säger så...


Hej, jag såg din guide, att jag valde att tolka arbetstank som det bästa var för att utifrån ert antagande så kunde man "anta" en längre livslängd på pumpen. Om jag nu inte tolkat allt fel? Och jag anser, efter det jag förstått att det inte blir så mycket dyrare om man installerar en arbetstank, om man gör det själv. Samt att jag i framtiden vill kunna koppla in solpaneler.

Kan man använda något annat än Nibes UKV till det jag önskar?

mvh


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #23 skrivet: 27 mars 2016, 19:24:33 »
Ja, du tolkar guiden rätt, har man plats för en tank, och kan satsa pengarna (eller göra det billigt själv) så är en arbetstank aldrig någon nackdel, i princip.
Nackdelar och risker finns, men de kan vi diskutera senare.
Snåla bara inte på cirkpumpen, du måste köpa en A-klassad cirkpump till externa kretsen.

Det som förvånar mig är att Oraklet och cocacola tolkar den så fundamental annorlunda.

När det gäller olika tankar är jag ingen expert, men kolla på strömsnäspannan eller borö, de har prisvärda tankar med slingor for solvärme.
Och de kan fungera som arbetstank tills du kopplar på solvärmen.
« Senast ändrad: 27 mars 2016, 20:47:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad västkustkillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #24 skrivet: 27 mars 2016, 20:52:05 »
Hejsan!

Har skissat in en tank nu, en Nibe AHPS, funkar det? I manualen står det funkar som utjämningskärl för AHP men inget om AHPS.

Ser det ut om det är inkopplat rätt? Inte lagt dit detaljer ännu, är dålig på SketchUp, så tar en jävla tid för mig att göra bilderna och har grova problem att ändra i designen :) Får göra nya modeller hela tiden :)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #25 skrivet: 28 mars 2016, 08:22:31 »
Okej, det blev lite lättare att greppa, finns det någon liknande princip för berg/jordvärme pump tillgänglig? För jag försöker se hur det blir med en Nibe 1255 men hjärnan hänger inte riktigt med.

Men om det är så att jag skall ha solpaneler i framtiden, är det bättre att komplettera systemet med en arbetstank ?

Men som sagt, jag är inte helt 100 % på systemprinciper, så kan ni klargöra era statements?

CC tycker att det räcker med en Bypass? Blir lite konfunderad när jag läser  dontknow ,

"För att ge en nyans extra till rÃ¥den som ges ska jag försöka förklara vad ett delfödeskoppel  och varför man kopplar pÃ¥ det viset" för att sedan skriva "nÃ¥got att tänka pÃ¥ innan Bypass rekommenderas" sÃ¥ anser du att man skall ha bypass eller inte?

Tackar för allas engagemang, uppskattar det. Ha tålamod med mig :)


@Rickard
som du ser i TS inlägg är han lite fundersam pÃ¥ solpaneler ...Där av rekommendationen  Tank!!

Bypass
Funktion och när den skall andvändas är beskriven i dess orginalutförande
sen Rickard det spelar ingen roll om du monterar 10 g rördimensionen

När interna flödet fÃ¥r auktoritet gÃ¥r det baklänges  beroende pÃ¥ i vilket system det jobbar och vart brytpunkten hamnar ,,,,  Framledningen gÃ¥r i taket under vissa driftpunkter  och effekten som behövs varvar
ner .  jag har skrivit det tidigare  ,, det kommer krävas lite mer av VVSaren vid installation av inverter
och hur den styrs för att se när och hur det ska anpassas i dem olika flödesbilder som uppstår .

Att rekommendera Framställa det som den frälsande lösning du beskriver är helt fel !!!
jag grundar det uttalandet  pÃ¥ erfarenhet dÃ¥ jag byggt bort sÃ¥na fel i anläggningar sen sent 80 !!
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #26 skrivet: 28 mars 2016, 08:28:21 »
Jag hade (igår) missat att han funderade på solfångare.
Då skall han självklart ha en tank.

Om den interna cirkpumpen får sådan auktoritet att flödet i radiatorkretsen störs/upphör så har man ju fel typ av cirkpumpar, eller en för klen bypass så att deltaP för radiatorcirkulationen blir för hög.
Det kan man ju åtgärda på andra sätt än att sätta in en tank, även om det säkert blir en mer robust lösning.
En arbetstank är ju i princip en bypass, men med större diameter, så att den inte stör den externa cirkpumpen.
En grövre bypass i krånglande system skulle lösa problemen på samma sätt som en tank, men utan någon volymökning, vilket inte ska behövas på en inverter.

Att man inte skulle kunna få en bypass att fungera om man gör rätt tror jag helt enkelt inte på (ingen rymdteknologi direkt), däremot tror jag alldeles säkert att man kan göra fel, och då fungerar det ju inte.
Och som vi tidigare konstaterat, om något går göra fel så blir det rätt ofta fel också.
Ingen nämnd, ingen glömd.
« Senast ändrad: 28 mars 2016, 08:38:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #27 skrivet: 28 mars 2016, 08:40:58 »
Man har en extern pump Dimensionerad för den effekt och det flöde rör och framför allt Radiatorer / ventiler
är dimensionerade för ..  Adekvat !! beräkningar är det som gör det sista i besparingen
pressa överflöde  nono   
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #28 skrivet: 28 mars 2016, 08:46:23 »
Rickard
du skrev
Att man inte skulle kunna få en bypass att fungera om man gör rätt tror jag helt enkelt inte på (ingen rymdteknologi direkt), däremot tror jag alldeles säkert att man kan göra fel, och då fungerar det ju inte.
Och som vi tidigare konstaterat


Gör man rätt är det klart att det fungerar ,,, men då måste man förstå hela flödes och funktionsbilden
vem som helst kan montera 2 t-rör  men alla ser inte skogen för tallar och granar som är ivägen
Det är där Nasa kommer in i bilden  :)
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Projekttråd - Villa Vision
« Svar #29 skrivet: 28 mars 2016, 08:51:56 »
Ja, som sagt, det där är ju rätt enkel matematik, med en 4 meters pump i ett klent radiatorsystem och en 6-meterspump i interna slingan kan det säkert fungera dåligt, men då är det ju dåligt projekterat eller injusterat.
Faktum kvarstår, på en invertervärmepump skall man inte behöva någon ackumulerande volym, annat än under de tider på året den går on/off.
Sen är det upp till kunden att avgöra om de tycker att de har plats för tanken, och råd med investeringen.
Vare sig livslängd eller energibesparing kommer att påverkas mer än marginellt.

När det gäller den nu tilltänkta tanken har jag ingen uppfattning.
Såg att Borö har en billigare tank som gör ungefär samma sak så vitt jag kan se:
(Men det blir säkert snyggare med två Nibemoduler)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!