Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera inställningar IVT E7 ?  (läst 1266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Justera inställningar IVT E7 ?
« skrivet: 27 november 2008, 17:26:47 »
Är nu ca 4 år sedan jag skruvade och justerade min IVT E7 pump, tänkte nu prova att justera/optimera den lite då jag tror att det finns lite att göra.. Men kommer ju inte ihåg just nå hur man gör!

Har en innegivare som jag tror inte fullt hundra är inställd som den ska, visst ska jag koppla bort denna och sedan se till sÃ¥ att jag har den önskade innetempen oavsett utetemp (ev knäcka kurvan för att uppnÃ¥ detta) Den innetemp jag vill ha är ca 20 grader, Räcker det med att minska innegivarens pÃ¥verkan pÃ¥ utegivaren till 0 ? Eller mÃ¥ste jag koppla bort den helt fysiskt, innan jag börjar att justera nÃ¥tt med värmekurvan ? Differansen mellan VBF och VBR ska den vara ca 10 grader ? Diff mellan KB in och KB ut vad ska den ligga pÃ¥, 2-3 grader ? Om man nu knäcker värmekurvan hur mÃ¥nga grader mÃ¥ste jag öka/minska för att det ska ge ca 1 grad i innetemp? Vad i det stora hela börjar jag med och vad behöver jag kontrollera ??   

- Ja, det var lite undringar ang detta! Är tacksam för alla rÃ¥d och info svar som jag kan fÃ¥ !   

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera inställningar IVT E7 ?
« Svar #1 skrivet: 27 november 2008, 17:44:00 »
Räcker det med att minska innegivarens påverkan på utegivaren till 0 ?
Ja.

Citera
Differansen mellan VBF och VBR ska den vara ca 10 grader ?
7° om det är köldmedium R407.
Har du R134 så är 4°-5° lämpligt.

Citera
Diff mellan KB in och KB ut vad ska den ligga på, 2-3 grader ?
3°-4°

Citera
Om man nu knäcker värmekurvan hur mÃ¥nga grader mÃ¥ste jag öka/minska för att det ska ge ca 1 grad i innetemp?    
1,5°

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!