Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmepump som gÃ¥r hela tiden  (läst 17631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christofer

  • Gäst
christofer
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2013, 20:46:08 »
Ok, finns det inga billigare alternativ till termometer? Känns lite sådär att lägga 500 spänn på en termometer för att använda den typ en gång. Såg att där fanns andra på kjell.com tror ni man ksn använda någon av dom?

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2013, 21:31:10 »
Jodå, om du har temperatur i rätt region kan du använda exempelvis en digital febertermometer om du bara ser till att den har god kontakt och isolerar den mot omgivningen på de fem cm som är närmast toppen. Du kan använda vanlig rörisolering runt hela mätområdet eller en handduk virad runt etc.

Egentligen fungerar ju "vilken termometer om helst", se bara till att mäta med samma. Och om temperaturen varierar över tiden så blir det ju svårt se differensen, men på en frisk pump ska den inte variera särskilt snabbt så det ska fungera.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2013, 10:14:07 »
En IR-termometer borde också funka om man tar bort isoleringen och sätter en bit tejp på röret där man mäter. Man får snabbare svar och det blir lättare att mäta den momentana skillnaden mellan rören.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2013, 14:21:44 »
Hej,
En Optima 400, borde vid leveransen presterad ca 4kw vid +7 ute och 45° i framledning.
Och vid 0 / 45 kanske 3kw.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2013, 14:47:21 »
Det räcker helt enkelt inte - för liten.
Försök med handpåläggning, om du inte har nogon termometer. Tex 37 grader har vi lätta för att känna och en skillnad på de nödvändiga 5-7 grader i diffen är lätt att känna av.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Christofer

  • Gäst
Christofer
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2013, 17:40:38 »
Min panna är en ivt industrier combicompact.
Provade med en termometer som börjar känna av vid 33 grader men den reagerade inte varken in eller ut rören.
Men jag vet inte om det betyder att det är lägre grader eller om termometern inte klara av det.
På pannan har jag från 0-10 som jag kan ställa in, vad tror ni denna ska stå på? Den har jag mellan 4 och 5 nu med ca 19-20 grader i huset.
Men pumpen går hela tiden och eltillskottet går in lite då och då.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2013, 20:20:22 »
Tja, det har ju gÃ¥tt 10Ã¥r nu.  Skalan 1-10 betyder antagligen antingen, att du släpper ut (refererar till dina 4-5) hälften av pumpens kapacitet till uppvärmningen, eller att pumpen gÃ¥r pÃ¥ halvfart.
Ett förslag: varför inte vrida upp till 10 och se, vad som händer.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2013, 20:54:52 »
Tja, det har ju gÃ¥tt 10Ã¥r nu.  Skalan 1-10 betyder antagligen antingen, att du släpper ut (refererar till dina 4-5) hälften av pumpens kapacitet till uppvärmningen, eller att pumpen gÃ¥r pÃ¥ halvfart.
Ett förslag: varför inte vrida upp till 10 och se, vad som händer.
Det är huskurvan som är graderad från ett till tio. Vp går on off och styr framledningen efter huskurvan. Men 4-5 låter lågt om du har radiatorer. Snarare 6 med någon grad förskjutning hade jag testat.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2013, 19:13:56 »
Men högre kurva gör väl knappast att pumpen går *mindre*, eller var det inte det som var problemet?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2013, 23:48:59 »
Men högre kurva gör väl knappast att pumpen går *mindre*, eller var det inte det som var problemet?
Nä, snarare tvärtom. Men i detta fallet gick den nog redan dygnet runt. Jag kommer inte ihåg om han hade för kallt eller han bara tyckte el tillskottet låg inne för mycket.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

christofer

  • Gäst
christofer
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2013, 19:09:22 »
Skruvar jag upp den så blir det varmare i huset, men pumpen går inte mindre för det och eltillskottet går in oftare ju högre jag skruvar upp den.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #26 skrivet: 14 januari 2013, 13:16:05 »
ja men Christofer,
det är väl klart. VPn gÃ¥r för fullt redan vid relativt högre utetemperaturer, eftersom den är för liten, för att ensamt värma ditt hus. Skruvar du dÃ¥ upp  pumpens värmekurva, sÃ¥ är allt i sin ordning, när det blir varmare i huset med hjälp av elpatronen.
VPn gör sin del och patronen ger precis så mycket, som behövs, för att uppnå den inställda tempen, som pumpen ensamt inte klarar av.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2013, 21:27:16 »
Fast nu är ju frågan om VP fungerar eller inte. Systemet har enligt Christofer inte betett sig så här tidigare men nu gör det det. Om :dt: över VP inte är på rimliga värden ger pumpen med största sannolikhet inte den effekt den ska.

Observera att Christofer har uppgett, såsom jag tolkat svaren, att VP fortsätter att gå non-stop även då utetemp är över +5°C och det uppfattar inte jag som rimligt i den fastigheten. Och att en 11 år gammal VP med kolvkompressor skulle braka ihop låter ju inte alls osannolikt, där är väl snarare vad är att förvänta...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

christofer

  • Gäst
christofer
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2013, 12:07:29 »
Idag har jag haft en firma som tittat på min värmepump, han påstod att fläkten gick för långsamt.
Tror ni som förstår er på sånt här att det kan vara anledningen till att min värmepump behöver eltillskott ofta?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: värmepump som går hela tiden
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2013, 14:02:39 »
Idag har jag haft en firma som tittat på min värmepump, han påstod att fläkten gick för långsamt.
Tror ni som förstår er på sånt här att det kan vara anledningen till att min värmepump behöver eltillskott ofta?

Skall firman byta fläktmotor eller vad händer nu?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!