Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför sitter detta rör där?  (läst 8166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
Varför sitter detta rör där?
« skrivet: 08 december 2012, 22:08:23 »
Vad gör detta rör (märkt grön pil) där?

Vattnet verkar ju gå genom pannan i vilket fall eftersom jag ser temperaturen från VP på pannan.


kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2012, 23:29:46 »
Fråga 2.

Varför ser jag framledningstemperaturen på pannans display?

Varför ska vattnet gå in i pannan också då det kommer från VP och ska ut direkt på radiatorerna?
Då den går på VP+Spets kan jag förstå.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2012, 23:34:29 »
Enligt manualen så ska vattnet bara gå via pannan då spets behövs.
Går alltid vattnet via pannan så är det nått fel.

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=46b4d0be-3fd5-461f-b527-7a38021450ed&Time_Stamp=634906063379431250
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2012, 23:36:11 »
Undra om de vänt shunten fel kanske?

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 00:17:10 »
Är det Y9 eller Y1 som justerar värmen ut mot radiatorerna?  Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2012, 08:08:46 »
Är det Y9 eller Y1 som justerar värmen ut mot radiatorerna?  Sc:,h

Y9 ska reglera värmen till radiatorerna och Y1 ska endast reglera tillskott.

Nackdelen med denna inkoppling är att när Y9 reglerar värmen så skickas uppvärmt vatten direkt tillbaka till värmepumpen. Jag skulle ha en till cirkpump efter Y9 så att det uppvärmda vattnet alltid skickas runt via radiatorerna.
« Senast ändrad: 09 december 2012, 08:15:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2012, 12:57:50 »
Tack!  tummenupp

De har definitivt gjort något fel då de kopplade in det.
Nu stängde jag shunten helt, då gick inte vattnet ner i pannan och jag fick mycket bättre temp ut på radiatorerna!

Då spetsvärmen går in, styrs den av kurvan jag ställt i ecologic?

Hur vet ecologic att pelletsbrännaren ska stängas av?


kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #7 skrivet: 09 december 2012, 15:14:25 »
Jag förstÃ¥r inte, även fast vägen förbi pannan är öppen sÃ¥ blir ändÃ¥ panntemperaturen samma som framledningen frÃ¥n VP.  Sc:,h

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #8 skrivet: 09 december 2012, 17:04:55 »
Mer frågor...

Det står i papperen att shunten ska stänga för att vattnet ska gå förbi pannan.
Men i ecologic står det "öppnar" hela tiden.

Varför?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #9 skrivet: 09 december 2012, 17:39:32 »
Y9 är en växelventil som kör varmvatten (enbart) eller värme (enbart). Y1 är de nya shuntventilen som i varmvattenläge är helt öppen så att allt vatten från Vp går ner genom pannan och upp på andra sidan ventilen. I värmeläge är Y1 helt stängd så allt vatten från Vp går förbi pannan då Vp själv klarar värmebehovet. Då spetsvärme behövs är det mera komplicerat men står i manualen. Y3 är den gamla shunten på den befintliga pannan och skall vara fullt öppen eller borttagen. Att shunten går åt rätt håll kan testas med knapptryck på panelen.

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #10 skrivet: 09 december 2012, 18:02:48 »
Vp går ner genom pannan och upp på andra sidan ventilen. I värmeläge är Y1 helt stängd så allt vatten från Vp går förbi pannan

Exakt, men det står öppnar på panelen fast VP går.

Provar jag köra den i servicemenyn går den åt rätt håll.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #11 skrivet: 09 december 2012, 18:36:52 »
Då spetsvärmen går in, styrs den av kurvan jag ställt i ecologic?

Ja.

Citera
Hur vet ecologic att pelletsbrännaren ska stängas av?

Pelletsbrännaren har väl en egen termostat som stänger av den, och jag tror att Ecologic startar den så snart eltillskott behövs. Sen är det väl nån fördröjningstid innan shunten ska öppna för tillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #12 skrivet: 09 december 2012, 18:40:41 »
Y9 är en växelventil som kör varmvatten (enbart) eller värme (enbart). Y1 är de nya shuntventilen som i varmvattenläge är helt öppen så att allt vatten från Vp går ner genom pannan och upp på andra sidan ventilen. I värmeläge är Y1 helt stängd så allt vatten från Vp går förbi pannan då Vp själv klarar värmebehovet. Då spetsvärme behövs är det mera komplicerat men står i manualen. Y3 är den gamla shunten på den befintliga pannan och skall vara fullt öppen eller borttagen. Att shunten går åt rätt håll kan testas med knapptryck på panelen.

Men hur vet Ecologic när den ska tillverka varmvatten, det finns ju ingen VV-givare?
Jag kan gicca att B1 givaren kan användas för VV-stopp vid VV-laddning, men hur fattar Ecologic när den ska ställa om shuntarna för VV-laddning? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #13 skrivet: 09 december 2012, 19:02:17 »
det finns ingen Ã¥terkoppling frÃ¥n shunten till ecologiken sÃ¥ det stÃ¥r öppnar även när ventilen har brutit pÃ¥ gränslägesbrytaren. Varmvatten fÃ¥r göras med elpatronen i vvberadaren i värmeläge om det inte  är signal för tillskott och pannan är igÃ¥ng. När det stÃ¥r öppnar när det är värmeläge sÃ¥ behövs tillskott och pannan skall ha signal att köra. Parametern Spets mÃ¥ste stÃ¥ pÃ¥ Auto.
« Senast ändrad: 09 december 2012, 19:22:03 av lödläckan »

kallgrader

  • Gäst
kallgrader
SV: Varför sitter detta rör där?
« Svar #14 skrivet: 09 december 2012, 19:36:52 »
det finns ingen Ã¥terkoppling frÃ¥n shunten till ecologiken sÃ¥ det stÃ¥r öppnar även när ventilen har brutit pÃ¥ gränslägesbrytaren. Varmvatten fÃ¥r göras med elpatronen i vvberadaren i värmeläge om det inte  är signal för tillskott och pannan är igÃ¥ng. När det stÃ¥r öppnar när det är värmeläge sÃ¥ behövs tillskott och pannan skall ha signal att köra. Parametern Spets mÃ¥ste stÃ¥ pÃ¥ Auto.

Men om jag inte vill köra med spets då? varför stänger inte shunten då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!