Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkningsgrad Bahco ACF frÃ¥n 1989  (läst 4386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Verkningsgrad Bahco ACF från 1989
« skrivet: 18 december 2011, 21:49:06 »
Hej,
Har precis roat mig med att mäta lite temperaturer på mitt bahco ACF kryddhylle aggregat.
Det ser ut som fan skitigt o dant, är 22år gammalt och låter illa.

uteluft in = 2,3
tilluft in = 14,8
avluft ut = 7,4
frånluft ut = 21,5

verkningsgrad = 65,1% vid normventilation är det vad man kan räkna med på detta aggregatet?
Sämmer siffrorna eller måste jag göra nya mätningar när det är kallare ute?
Vad kan man spara på ett nytt aggregat med roterande vvx?
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verkningsgrad Bahco ACF från 1989
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011, 20:42:44 »
Efter några dagars mätning blir snittet 63,5% verkningsgrad.

Skulle vara kul o höra från er andra vad ni har för verkningsgrader på era olika aggregat.
Speciellt intressant vore ju att höra från er som bytt era gamla minmasters mot något nytt och vad ni har för verkningsgrad efter bytet.
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad Hyvlarn

  • Säljare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solpaneler eller värmepumpar?
SV: Verkningsgrad Bahco ACF från 1989
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2014, 19:09:21 »
Vi har ett och verkningsgraden ligger på ca 68% när det är rengjord och när det går under 60% brukar det vara dags för rengöring igen. // Lars
Bor i Vara, V Götaland
Enplanshus byggt 1990 140kvm+35kvm garage (K-värde Tak 0,09, Yttervägg 0.18, Golvbjälklag 0,19 och fönster 1,4) med tre personer i hushÃ¥llet.  Luftvärme med vattenbatteri (Bacho Minimaster och Minivent med värmeÃ¥tervinningsaggregat ACF) dockat till en ackumulatortank pÃ¥ 1,8m³ med 2st 4,5kw elpatroner och 5st solpaneler Effecta ST2N via värmeväxlare (nyinstallerad sept-2011). Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH (nyinstallerad juni-2011). Energiförbrukning 2013 inkl. hushÃ¥llström 10.600kwh.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Verkningsgrad Bahco ACF från 1989
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2014, 20:41:57 »
Ska titta vad fjärrkontrollen säger.....

Utluft 8 Grader
Till-luft 21 grader
frånluft 21 grader
avluft 14 grader

Verkningsgrad enligt fjärren 79% och aggregatet drar 53w vid 49/liter sekund flöde...
(jag har undertryck men har inte tätat på ett ställe där min gamla till/frånluft vp stog så det drar nog in där lite)...
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Verkningsgrad Bahco ACF från 1989
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2014, 23:09:19 »
Bytte ut mitt Bacho minimaster mot ett nytt från Fläktwood, har inte mätt verkningsgraden själv men enligt SP-test ligger den en bit över 80% om jag inte minns fel.
Dessutom är det EC-motorer så fläktarna drar mindre effekt.
Var dessutom enkelt att byta själv, det enda var att man behöver en luftflödesmätare föratt ställa in rätt luftflöden men jag fick låna av en vän.
Jag bytte mest för det var oväsen i det gammla aggregatet och på vintern blev vvx en enda stor iskub, sen att det nya aggregatet är mycket snyggare gör ju inget eftersom det sitter i köket.


Mvh

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!