Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isbildning i utedelen  (läst 11152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isbildning i utedelen
« skrivet: 09 december 2008, 17:57:39 »
Jag har lite problem med min utedel som isar igen fullständigt när jag kör pumpen så fort det börjar bli lite kallt ute!
Själva kylflänsarna får flera cm tjock is på sig så fläkten börjar skrapa i isen så den låter ganska mycket då.
bara jag som har det problemet??

Köpt en värmekabel som jag dragit som en ring framför kylflänsarna och det har ju givit effekt men nu känns det som om jag får kräma på med ett högre temptal på innedelen för att den ska ge samma värme som innan.

Har för mig någon har sagt att det räcker med att lägga kabeln i tråget på utedelen men det är liksom inte där isbildning blir eller är jag helt ute och cyklar.

tacksam för hjälpande svar. huvuddunk

MVH Danne51
FORZA BK HÄCKEN

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Isbildning i utedelen
« Svar #1 skrivet: 09 december 2008, 18:13:01 »
Tyvärr så kommer nog inte ngn värmekabel lösa ditt problem oavsett var du placerar den.
Antingen så har du för lite gas i den eller så är avrostningen inte ok.
Du skriver inte vilket märke det är men om det är ngt lp-märke så får man nog leva med problemet eller så blir det till att ansluta en vattenslang till baksidan då och då
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Danne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning i utedelen
« Svar #2 skrivet: 09 december 2008, 18:31:46 »
ja det är absolut ett lp märke "NordicAir" men jag är nog en av väldig få som faktiskt haft turen och fått en som fungerat,inne på tredje året nu
Hade strul i början med att inte få tillräckligt med värme men visade sig var en läcka i en skarv så jag hade hit en montör som fixade och fyllde på mer medel.

Åter till isbildningen, jag har haft dom problemen sen start vid kallt väder men nu visade det ju sig att värmekabeln faktiskt gör så det inte blir så mycket isbildning men jag är rädd att jag kanske ställer till med nåt annat då det verkar som jag får höja tempen på innedelen mer nu än innan.

Kan det bli några problem att ha kabeln som en ring framför kylflänsarna?
FORZA BK HÄCKEN

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Isbildning i utedelen
« Svar #3 skrivet: 09 december 2008, 18:33:27 »
Den pumpen fungerar inte som den ska, se till att få den utbytt till ett märkesfabrikat på försäkringen.

Utloggad Danne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning i utedelen
« Svar #4 skrivet: 09 december 2008, 18:43:10 »
På vilket sätt då menar du? just det att det blir så mycket isbildning??

för i övrigt så är den bra, ger go värme och vill jag så kyler den fint på sommaren

tänkte på en anna sak man har ju ett kondensrör vid sidan av också och där har jag aldrig sett det droppat nån gång.
FORZA BK HÄCKEN

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Isbildning i utedelen
« Svar #5 skrivet: 09 december 2008, 21:30:56 »
Att du fått höja temperaturen beror troligen på att givarens motsånd ökat med tiden pga korrossion /ärg mm
kondensröret från innedelen droppar det bara ifrån vid kyldrift pga avfuktningen.
I övrigt mÃ¥ste du vara en säljares dröm...har förutom läckaget haft problem med isbildning sen start, men anser dig ändÃ¥ ha haft turen och fÃ¥tt en som fungerat  Sc:,h

Vill inte vara spydig...men byter du ut värmekabeln mot en 15 kw byggfläkt, sÃ¥ har du en problemfri pump ett tag till  ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Danne51

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning i utedelen
« Svar #6 skrivet: 09 december 2008, 23:15:39 »
Haha ja jag är nog en säljares dröm! ;D

Det var så att jag kopplade in den själv med övervakning av en kompis som är montör, han frågade har du dragit kopplingarna ordentligt nu? -japp svarar jag och han frågar igen och jag svara naturligtvis "duktig" som man är- JA vad är det du inte förstår... men det hade jag ju inte märkte jag efter ett par dagar så läckaget var mitt eget fel fast isbildning är jag oskyldig till, byggfläkt var nog ingen dum ide fast det drar ju en hel del el med den ståendes igång

Varför bör jag inte fortsätta med värmekabeln då? den har ju hållit isen borta i allafall 5 dagar nu fast det rinner ju vatten som fääään ner i mitt hemmagjorda kärl under
FORZA BK HÄCKEN

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!