Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av utomhusdel  (läst 3622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Placering av utomhusdel
« skrivet: 07 september 2008, 00:37:35 »
Hej, jag har just haft besök av en installatör för offert av en luft-vatten-värmepump (antagligen blir det Nibe Fighter 2025). Det fanns enligt mig tre tänkbara placeringar för pumpen. Som installatören ogillade. Nu undrar jag om det verkligen inte går att installera pumpen där.

Tänkbara placeringar:
1) på garagets tak, vilket jag inser att det pga vikt och annat inte är optimalt.
2) på husets framsida men det tyckte installatören inte om då avståndet till inomhusdelen skulle vara för långt. Alltså man kan föra in rören direkt in i källaren. Därifrån är det ca 7m inomhus i uppvärmt källare till nuvarande oljepannan där inomhusdelen ska stå. Är detta verkligen för långt? Detta skulle vara optimalt tycker jag då precis där man kommer in i källaren oljetanken finns som jag senare gärna skulle byta ut mot akkumulatortank.
3) bredvid garaget, direkt in i pannrummet och ca 1,5m till värmepumpen. Problemet är att vp skulle då vara riktat mot grannens hus med ca 2m avstånd till källarfönstret. Det är väl inte så bra med buller och grannfreden?

4) installatörens förslag (som enligt honom är det enda möjliga): pumpen ska installeras på husets baksida mot trädgården istället. Direkt på altanen under fönstret till köket, vardagsrummet (tv) och sovrummet som ligger på andra våningen. För att kondensvattnet kan rinna av, ska han då ta bort en-två brädor av altanen. Rören måste då även gå igenom bastun.

Detta tycker jag nu inte särskilt mycket om. Det stör mig inte att det tas bort några brädor, men en besiktningsman har redan sagt att det behövs en dränering på den här väggen och det är kanske inte så smart att leda kondensvattnet ditt? Samt att jag är lite orolig över ljudet som kanske stör i sov-/vardagsrummet. För att inte tala om att jag helst inte vill ha pumpen på altanen.

Förutom dem fyra alternativ finns det ingen annan placering så en av dem måste det bli. Helst skulle jag ha 2) på husets framsida. Är det verkligen ett problem med så lång rördragning från pumpen till inomhusdelen? jag är tacksam för synpunkter.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Placering av utomhusdel
« Svar #1 skrivet: 07 september 2008, 20:44:57 »
Hej
Dom låter en del dom här apparaterna, så mot bostads delen låter smart att undvika.

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av utomhusdel
« Svar #2 skrivet: 08 september 2008, 00:51:06 »
Hej
Har själv en 2020-10 med ca 9 meter enkel rördragning mellan panna och utomhusdel utan några problem. Se till att använda 28 mm cu-rör så blir flödeshastigheten och därmed tryckfallet så lågt att du måste dra ner på cirkulationspumpen och strypa med en reglerventil. Tror att många installationer har ungefär din rörlängd på 7 m. Har man ett större hus och pannan centralt placerad är det svårt att få kortare rörlängder. Isolera rören även inomhus i källaren så får du inga värmeförluster. Viktigt är med korta rör+slangar utomhus.

Du skall absolut undvika att sätta värmepumpen i anslutning till altanen eller i närheten av sovrummet eller nära grannen, även om dessa värmepumpar är förhållandevis tysta så kan det uppfattas som störande. Även installationsmanualen ger information om att undvika detta. Tycker din installatör har helt fel, om du är osäker ring och kolla direkt med Nibe.

Preset
« Senast ändrad: 08 september 2008, 11:23:16 av preset »
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad Mats_G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hjo
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av utomhusdel
« Svar #3 skrivet: 08 september 2008, 09:04:13 »
Inte för att jag är någon expert , men om du framöver vill bygga in altanen så har du 'skjutet dig själv i foten' om du placerat din enhet där.
Om jag inte tar fel så behöver den tillgång till luft med hög omsättning.
1-plansvilla från -79 i vinkel med källare, 122kvm + 122kvm = 244kvm uppvärmd yta.
Garage 30kvm (isolerat men med strypta radiatorer). El-panna -79. Västergötland. Vattenburet 2-rörssystem. 2 vuxna + 3 små barn. Nybörjare med intentioner att byta värmesystem.

Utloggad thorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Placering av utomhusdel
« Svar #4 skrivet: 15 september 2008, 08:44:54 »
Har nu pratat med Nibe och dem säger att det inte är något problem alls. Det finns inga begränsningar från deras sida när det gäller avståndet mellan utomhus- och inomhusdelen. Har nu bokat tid med ett par andra installatörer, vi ska se vad dem säger. Tack för svaren i alla fall.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av utomhusdel
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008, 17:10:19 »
det är väl du som bestämmer vad den skall sitta, de får väl anpassa sina offerter efter dina önskemål
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!