Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiator eller fläktkonvektor.  (läst 2488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jabu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Radiator eller fläktkonvektor.
« skrivet: 12 december 2007, 22:22:17 »
Jag har en fundering angående att byta ut en radiator i hallen då den som sitter där idag är väldigt liten och jag tror det är risk att den "kortsluter" flödet då den har i stort sett samma temp upptill som nedtill (liten diff på in/ut).

Radiatorn är en panelradiator (1 panel) med bredd 700 och höjd 300. Det finns i nuläget bara ett ställe i hallen att sätta en radiator på och helst bör en ny radiator vara max 1200 bred för att jag ska slippa dra om rören, höjden är inget bekymmer. Jag har strypt radiatorn med fasta strypningen (termostaten är demonterad) för att få lite tempdiff men uteffekten blir ju inte så bra när radiatorn är så liten.

Data om hallen: 15 kvm med 2,5 m takhöjd, 1 yttervägg ca 4,5lpm med ytterdörr. I de 15kvm har jag även räknat in ytan som trappen till övervåningen upptar.

Finns det lämplig radiator för ändamålet och som passar till VP-driften eller kan det vara bättre med en fläktkonvektor för att bättre sprida värmen i hallen, trappen och även till vardagsrummet eftersom det inte finns någon dörr dit?

Jag tror, har inte hunnit räkna på det ännu, att jag har lite väl liten volym i radiatorkretsen varför en ny stor radiator vore bra ur det hänseendet. Jag planerar även att sätt in en til radiator i vardagsrummet då det saknas radiator under ett fönster.

Tack på förhand
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig först.
----------------------------------------------------
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=389&H=&View=Pulse
Thermia Diplomat TWS 10. 175m akt hål. (Igångkört 07-11-24 14:14)
Villa 2 våningar + källare.
Vån 1: ca 105 kvm. rad + golvvärme*2
VÃ¥n: ca 60 kvm med radiatorer.
Källare ca 45 kvm rad + golvvärme
På golvvärmeslingorna sitter pushers.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Radiator eller fläktkonvektor.
« Svar #1 skrivet: 13 december 2007, 00:45:53 »
Det är klart, en fläktkonvektor/radiator ger en himmla massa effekt och bra spridning av värmen, men eftersom du skall montera/komplettera med en radiator till i vardagsrummet är väl frågan om den stora prisskillnaden är motiverad mellan fläkt och vanlig radiator? Har du i övrigt hyffsad effekt på raddarna=hyffsat låg framledning vid svinkyla så är det kanske inte så stor vits.

Jag skulle då inte ta den extra utgiften på 3-4000kr

En Korado KC  22-6012 ger 1000W vid 55/45/20, ganska bra! Att komplettera med
en sånhär(pdf) kan oxo vara ett bra alternativ till fläktradiator, och förmodligen betydligt billigare!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!