Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: STORA problem med 1130-12  (läst 11269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: STORA problem med 1130-12
« Svar #45 skrivet: 28 januari 2007, 07:23:49 »
Har följt med den här tråden och tycker som ni andra att det hela verkar ganska mystiskt. Några kommentarer vill jag ändå komma med.

Om jag förstått rätt så har man satt miniminivån för framledningstemperaturen till 55 ºC (meny 2.3) fastän man påstår att man kör enligt kurva 10/1. Det här betyder att pumpen hela tiden räknar negativa gradminuter, eftersom den troligtvis aldrig kommer upp till 55 ºC i det här stora huset. Det betyder att eltillskottet går in efter en tid fastän det skulle vara +15 ºC ute. Kurva 10/1 ger en framledningstemperatur på 55 ºC först vid ca -10 ºC ute. Varför inte låta pumpen gå enligt kurva 10/1 och låta fram/min vara 15 ºC? Det här är ändå inte orsaken till varför pumpen inte orkar värma huset!

Hmmmm...  Sc:,h

Jag trodde att det satt en rumsgivare i kåken, om innetempen är 17,5 så åker börvärdet på framledningen upp en bit, men finns ingen sån så har du helt rätt.

Citera
Man skrev att KB-in steg från 0 till +2 ºC då man stängde av golvvärmen. De här två sakerna har nog inte med varandra att göra. KB-in kanske steg därför att kompressorn stod stilla en stund och KB-vätskan hann varmna under tiden. Om man minskar på värmepumpens effektuttag, t ex genom att låta VB-fram öka (vilket borde ha hänt då man stängde golvvärmen), så kommer KB-ut att stiga medan KB-in ännu länge är konstant.

Jag tolkar det snarare som att kompressorn inte längre går nonstop, effektuttaget när kompressorn går varierar inte mycket, det blir möjligen liiite lägre om VB-f ökar.

Citera
Ni har funderat på om felet ligger i radiatorerna eller golvvärmen, men jag tycker ändå det verkar som om VP:n inte ger ut den effekt den borde. Man skrev att VB-diff är 4,5 ºC vid VB-fram 50,5 ºC och cirkulationspumpen i läge 1. Enligt pumpkurvan så är flödet då max 0,39 l/s (vid en cirkulation utan motstånd i systemet) men troligtvis högst 0,35 l/s. Det här ger en avgiven effekt för pumpen på 6,6 kW (max 7,4 kW), fastän Nibe 1130-12 borde avge 9,9 kW vid 0/50 ºC! Jag tycker VP:n närmast beter sig som en Nibe 1130-8, men frågan är varför.

VP:n ger sämre uteffekt om den inte kondenserar fullständigt, VB-diff bör ligga uppåt 6-7 ºC för att man ska vara säker på detta. Fast att uteffekten är så låg verkar helt klart mysko. Om man öppnar underluckan så sitter det en klisterlapp på kompressorpaketet där uteffekten kan läsas av. Det skulle kanske kunna vara så att det sitter fel kompressor i VP:n?

Citera
Ännu en mystisk sak. Man skrev att då man stängt av golvvärmen och startat om kompressorn, så sjönk VB-fram efter en timme från 55 ºC till 50,5 ºC. Hur kom man i så fall upp till 55 ºC? Eftersom kompressorn stod en tid, borde vattnet ha hunnit svalna långt under 55 ºC, även om man därförinnan kört upp temperaturen till 55 ºC med hjälp av elpatronen, vilket väl inte heller var fallet. Kan det tyda på luft i systemen?

Luft i systemet kan mycke väl vara ett problem, det skulle förklara en hel del. Bra tänkt.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: STORA problem med 1130-12
« Svar #46 skrivet: 28 januari 2007, 09:48:06 »
Efter att vi stängt av shuntgrupp 2 stannade tillskottet,(Skrev lite fel tidigare i tråden, ärvärdet låg på 59-60 ºC när tillskott gick). gradminuter låg då på -900. Vi satte då ner dessa till 0. Pumpen stannar.
Höjde gradminuter till -100, pumpen startar. Är och bör stod vid denna tidpunkt på 55 ºC.
Medans pump jobbade utan tillskott sjönk ärvärde till 50,5 ºC. Tog ungefär en timme för pumpen att göra detta.
Värmen i huset låg på nästan 20 ºC och pumpen gick hela tiden, men utan tillskott.

På morgonen efter går Erlj ner till pumpen och ser att innetemp nu sjunkit till 17,5 ºC, Kompressor går för fullt och tillskott har även slagit på.

KB-in steg med +2 ºC efter vi stängt av golvvärmen.
Även under pumpdrift låg den på ca. +2 ºC. Det har den aldrig gjort innan när golvvärme varit inkopplad. Ändrade sig direkt efter avstängning.

Killen från borrfirman sa att vissa raddar måste bytas + att konvektor måste sättas in. Vissa delar av huset är öppet upp till nock. Det kommer att bli intressant att se vad som händer med driften då detta är gjort.

Och ja, det sitter en innegivare i huset som är aktiverad.

När tempen ute låg på +5 till +10 ºC gick pumpen inte hela tiden men framledningstemp har alltid legat ganska högt.

(Jag får väl försöka svara här så gott det går då Erlj är bortrest några veckor)
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 10:00:28 av phal »
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: STORA problem med 1130-12
« Svar #47 skrivet: 28 januari 2007, 10:38:18 »
Jag vet inte jag, men jag tycker det verkar som att isoleringen av huset är obefintlig, att han i princip saknar mössa på kåken, kopplade 2-glas fönster. Raddar och pump är säkert lagom dimensionerade, men huset måste läcka som ett såll. Oljepanna och 85º sytemtemp har tidigare klarat att hålla kåken varm.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: STORA problem med 1130-12
« Svar #48 skrivet: 28 januari 2007, 10:47:37 »
Märkligt att KBin har nu ligger på +2. Ursprunligen var KBin +0,5 grader. Då bergtemperaturen i bör bara +7 grader och temperturskillnaden är proportionell mot uttagen effekt mot berget tycker jag att värmeuttaget från berget nu bör vara (7-2)/(7-0,5) av vad det var tidigare. Det är en minskning med 23 % och pumpen går fortfarande hela tiden. Kan verkligen temperaturerna på varma sidan ha ändrats så mycket när golvvärmen stängdes av att pumpens effekt har sjunkit kraftigt?

carl9876:s kommentar om flödet pÃ¥ varma sidan och pumpens uteffekt var intressant. En kontroll av pumpens effekt mot elpatronen vore inte sÃ¥ dumt. Om inte annat sÃ¥ bara för att utesluta en möjlighet till problemet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad carl_9876

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd inom värmepump
SV: STORA problem med 1130-12
« Svar #49 skrivet: 29 januari 2007, 15:39:53 »
Ok, det finns en rumsgivare som kör upp börvärdet. Tänkte inte på det då jag inte har en sådan själv.

Och det var tillskottet som hade lyckats köra upp ärvärdet till 60 ºC före kompressorn startades, så det var heller ingenting konstigt med att VB-fram sjönk medan kompressorn gick (elpatronen avstäng).

En kontroll av pumpens effekt mot elpatronen skall ni nog göra, så som Roland föreslår, men vi får väl vänta några veckor på resultat nu då ägaren är bortrest. Hör av er sen hur det går!
Nibe 1120-10 och VPA 200/70 med 2 x 200 m sjöslinga. Hus byggt 1948 i 1,5 plan i Borgå. Uppvärmd yta ca 180 m2 och tidigare förbrukning 4 m3 olja/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!