0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok. huset ligger i södra Småland. Eftersom börvärdet ligger på 55 ºC konstant så spelar det ingen roll hur mycket jag höjer kurvan. Tidigare förbrukning var 5 kubik olja. Såg att tillskottet var avstängt. Men tillskott skall väl inte behövas när det inte är kallare än -2,5Varför behövs radiatorssystemet byggas om?
Är inte helt säker på att dina radiatorer verkligen är för små. När radiatorerna är för små för pumpens storlek rusar framledningen upp till närmare 55-60 ºC och sedan bryter pumpen på för hög retur. Sen vilar den en stund och gör om samma sak igen. Hade själv detta problem förra vintern så jag bytte ut två element till större och nu ligger framledningen på max 49 ºC när det är riktigt kallt eftersom elementen har kapacitet att avge all värme pumpen producerar på kompressordrift. Du skriver att din framledningstemp ligger stadigt på 45 ºC utan att öka, och det betyder att radiatorsystemet med marginal avger all värme pumpen producerar. Alltså tror jag inte elementen är boven i dramat. Prova stänga av golvvärmen för skojs skull. Är plattan dåligt isolerad tror jag du förlorar stora mängder energi här. Då kommer du också få svar på om elementen verkligen är för små - framledningen kommer isåfall rusa upp över 50 ºC och pumpen bryter på för hög retur. Om så blir fallet bör du byta några centralt placerade element till större och fundera på om golvvärmen verkligen är så lyckad. Hmm, synd att du bor så långt bort, skulle vara intressant att lista ut var felet ligger annars. 5 kubik olja borde en VP på 12kw klara att ersätta.
eftersom det bara är -2,5° ute, och han bara har 17,5° inne så är både radiatorer och pump underdimensionerade. Radiatorerna eftersom de trots relativt hög framledning bara orkar värma till 17,5°, pumpen eftersom den inte orkar dra upp mera.
Nibe 1130-12 är väl en 11kw pump eller?
Känner till denna anläggning. Ärvärdet kommer aldrig högre än 45 ºC när tillskottet är inte påkopplat. Temperaturen inne var nere i 17.5 ºC. Pumpen jobbade konstant. Börvärdet låg hela tiden på 55 ºC. Golvvärmen ligger på en egen slinga. Börvärdet där låg på 40 ºC och ärvärde på 41 ºC. När vi sedan upptäckte att pumpen stod i vår/höst läge, så aktiverade vi vinterläget. Tillskottet drog då genast igång. Enligt energiberäkning är DUT satt till -22 ºC.Innetemp till 21 ºCUtan tillskott till -10 ºCNibe 1130-12 är väl en 11kw pump eller?
40° till golvvärmen i källaren? Det låter ju som ett svart hål.
Ja golvvärmen installerades när huset byggdes. Och totalförbrukning inkl golvärme var 5 Kubik olja.
Citat från: phal skrivet 24 januari 2007, 19:38:07Ja golvvärmen installerades när huset byggdes. Och totalförbrukning inkl golvärme var 5 Kubik olja.Min slutsats blir då att även om installationen kanske inte väldimensionerad, så är den ändå OK dimensionerad. Leverantören har inte gjort något fel när han översatt 5 kubik olja till 12kw VP. Och eftersom radiatorerna avger värmen pumpen producerar är även dessa OK dimensionerade. Även borrorna tycker jag är OK. Hamnar man neråt -2 ºC på KBin kan man komplettera med 100m jordvärmeslang, men så länge man ligger över +-0 får man vara nöjd. Något annat måste vara fel. Vid -2.5 ºC ute borde 12kw VP klara att ge varmare än 17.5 ºC inne, t.o.m utan tillskott. Stryp in alla element så att deltat blir 6-7 ºCProva sedan att dra ner rejält på golvvärmen.Hjälper inte detta måste något vara fel på kompressorn, kanske har någon på fabriken satt in fel storlek som Carl N föreslog.
Min Nibe 1110/10 fick kompressorhaveri i somras och efter diskusioner med Nibes representant kom vi fram till att den var underdimensionerad och beslutades att sätta in en 1130/15 som skulle motsvara mitt behov.Markkollektorn utökades till 3*400m=1200mjavascript:void(0); jag måste säga att den har inte motsvarat mina förväntningar 1130:an skulle klara 70 graders framledning men den klarar max 58 grader och den enda besparing som kan påvisas är mindre tillskott via elpatron.Och så tycker jag att Nibe 1130:an har ett väldigt krångligt menysystem, tacka vet jag CTC:s ecoheat där man kan bläddra fram alla menyer utan att behöva läsa handboken.
men du missar lite viktig info!om man har hög temp system, så ska man inte ha värmpump, det är första felet!det andra är att en 1130-12kW inte ger 12 kW under desa förhålanden, snarare 9kW
Citat från: CarMan skrivet 24 januari 2007, 22:06:13men du missar lite viktig info!om man har hög temp system, så ska man inte ha värmpump, det är första felet!det andra är att en 1130-12kW inte ger 12 kW under desa förhålanden, snarare 9kWEn 1130-12 ger 10,8 kw vid 0/50 ºCKB-in var +0,5 ºC och framledning 45 ºC vilket ger uppåt 11 kW.Varför värmer inte dessa 11 kW huset vid en utetemp på -2,5 ºC? Det borde räcka mer än väl om tidigare totalförbrukning var 5 m3 olja!Jag tror som några var inne på att det är golvvärmen som är värmetjyv, om installationen gjorts om så att VP:n styr golvvärmen så är det säkert så att golvvärmen numera tjyvar mer värme än då huset eldades med olja och att det blir mindre över till radiatorerna. Golvvärmen bör nog ställas ner.
men du missar lite viktig info!om man har hög temp system, så ska man inte ha värmpump, det är första felet!det andra är att en 1130-12kW inte ger 12 kW under desa förhålanden, snarare 9kW
Pratade med erlj idag. På morgonen hade tempen sjunkit inomhus till 18,5 ºC och TS gick för fullt. Säg den glädje som varar....... Temp ute var -2 ºC.Blir nog till att avvakta tills konvektor är installerad och raddar är bytta.
Har följt med den här tråden och tycker som ni andra att det hela verkar ganska mystiskt. Några kommentarer vill jag ändå komma med.Om jag förstått rätt så har man satt miniminivån för framledningstemperaturen till 55 ºC (meny 2.3) fastän man påstår att man kör enligt kurva 10/1. Det här betyder att pumpen hela tiden räknar negativa gradminuter, eftersom den troligtvis aldrig kommer upp till 55 ºC i det här stora huset. Det betyder att eltillskottet går in efter en tid fastän det skulle vara +15 ºC ute. Kurva 10/1 ger en framledningstemperatur på 55 ºC först vid ca -10 ºC ute. Varför inte låta pumpen gå enligt kurva 10/1 och låta fram/min vara 15 ºC? Det här är ändå inte orsaken till varför pumpen inte orkar värma huset!
Man skrev att KB-in steg från 0 till +2 ºC då man stängde av golvvärmen. De här två sakerna har nog inte med varandra att göra. KB-in kanske steg därför att kompressorn stod stilla en stund och KB-vätskan hann varmna under tiden. Om man minskar på värmepumpens effektuttag, t ex genom att låta VB-fram öka (vilket borde ha hänt då man stängde golvvärmen), så kommer KB-ut att stiga medan KB-in ännu länge är konstant.
Ni har funderat på om felet ligger i radiatorerna eller golvvärmen, men jag tycker ändå det verkar som om VP:n inte ger ut den effekt den borde. Man skrev att VB-diff är 4,5 ºC vid VB-fram 50,5 ºC och cirkulationspumpen i läge 1. Enligt pumpkurvan så är flödet då max 0,39 l/s (vid en cirkulation utan motstånd i systemet) men troligtvis högst 0,35 l/s. Det här ger en avgiven effekt för pumpen på 6,6 kW (max 7,4 kW), fastän Nibe 1130-12 borde avge 9,9 kW vid 0/50 ºC! Jag tycker VP:n närmast beter sig som en Nibe 1130-8, men frågan är varför.
Ännu en mystisk sak. Man skrev att då man stängt av golvvärmen och startat om kompressorn, så sjönk VB-fram efter en timme från 55 ºC till 50,5 ºC. Hur kom man i så fall upp till 55 ºC? Eftersom kompressorn stod en tid, borde vattnet ha hunnit svalna långt under 55 ºC, även om man därförinnan kört upp temperaturen till 55 ºC med hjälp av elpatronen, vilket väl inte heller var fallet. Kan det tyda på luft i systemen?