Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.  (läst 19419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #15 skrivet: 08 december 2007, 15:05:07 »
 ;D ;D

Ja humlan.. Jag har mest kollat på VP-beskrivningarna och då nämner man returledningen som det vatten som matar VP´n och framledningen som det vatten som är uppvärmt av VP´n.

Om vi då säger att vattnet som går in i acktanken är uppvärmt av VP´n och vattnet som tas ut ur acktanken matas in till VP..



Citera
Kanske en koppling så att du kan välja vilken del av tanken du vill att värmepumpen ska värma. Den styr du med från vilken nivå i tanken du hämtar vattnet som värmepumpen sen ska värma.

Lelle, kan du förklara detta lite närmare då jag förmodligen har rört ihop begreppen? "Den styr du med från vilken nivå i tanken du hämtar vattnet som VP skall värma"

AlltsÃ¥ menar du att jag skall jag kunna ta ut vatten (matningen) till VP, frÃ¥n olika höjdnivÃ¥er i acktanken? Sen skall vattnet värmas av VP´n till antingen 35-40 grader (vÃ¥r/vinter/höst) som sedan när det är uppvärmt skickas in i mitten av acktanken, eller till ca 50 grader (sommaren) som dÃ¥ skickas in i toppen av acktanken..  b00k

Obs! så här menar jag så vi inte blandar ihop begreppen!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP
« Senast ändrad: 08 december 2007, 15:31:26 av BrasseM »

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #16 skrivet: 08 december 2007, 17:50:40 »
Skall se om jag lyckas bifoga en ritning på grejorna. Om jag gör som i ritningen så har man i alla fall flertalet möjligheter att prova sig fram.

De gröna anslutningarna (T-stycken) som är märkta 1-4 är tillgängliga för att docka VP

Kommentera gärna!

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #17 skrivet: 08 december 2007, 21:11:47 »
Hej igen,
jo jag menade att om du har bra skiktning i tanken kommer det varma vattnet från värmepumpen att stiga, men det kalla vatten du inte vill värma kommer att stanna kvar vid botten (så länge du inte eldar med ved).
Dvs genom att ta vatten från tanken i olika nivåer kommer du med det också styra hur stor del av tanken du vill värma upp med värmepumpen.
Ser pÃ¥ skissen att vi tänker pÃ¥ samma sätt i och med att du har de olika anslutningsalternativen 2-4 att hämta ifrÃ¥n.  Thumbsup
Säg att du på sommaren har värmepumpen inkopplad mellan 1 och 2. Vattentemperaturen kommer där hålla sig mellan 50-55 grader beroende på hur varmt vatten pumpen kan ge.
Om du sen på höst eller vår har pumpen inkopplad mellan 2 och 3 så kommer vattnet mellan 1 och 2 ändå vara 50-55 grader. Beroende på var givaren för värmepumpen sitter kommer vattnet mellan 2 och 3 kanske bara vara 40-50 grader. Du får en "halvt flytande" funktion tack vare skiktningen i tanken. Samma princip som CTC använder sig av.

Vilken nivå som är bäst att hämta ut vattnet från tanken ifrån är svårt för mig att svara på. Du får prova dig fram genom lite experimenterande i vinter det som verkar bäst. Räcker t ex varmvattenslingan till när det bara finns 50 gradigt vatten i den övre delen och tanken för övrigt är kall?
Du vill antagligen inte värma större volym av tanken än som behövs.

Samma sak med vedpannan. Är den inkopplad i topp och botten kommer hela tankens volym att kunna värmas av den. Hade du hämtat vattnet till vedpannan ifrån punkt 2 istället för 4 så värmer du bara den övre halvan av tanken med ved.

Du hade tänkt en värmepump med fast kondensering, du kan även välja en pump med flytande kondensering.

Jag har en värmepump med flytande kondensering då den värmer elementvattnet. Via växelventil värms en separat VVB för varmvattnet (fast kondensering).
Normalt vid värmeproduktion värmer den vattnet i pannan utom då jag har tillskott inkopplat då den tar vattnet direkt från elementreturen (växelventil) och skickar det sedan till den kalla sidan på shunten.
Men om jag hade haft en ackumulatortank istället för det jag har idag skulle det se ut på ett annat sätt. Två växelventiler skiftar läge för att värma antingen den övre eller undre halvan av tanken. Två växelventiler är nödvändigt för att inte riskera kortslutning av vattnet då det bör gå in och ut ur tanken på olika nivåer. Framförallt inte i samma anslutning.
Vid varmvattenberedning värms den övre delen av tanken (värmepumpens varmvattengivare ger signal till växelventil), och när den värmer värmevatten görs det i den nedre halvan (värmepumpens interna givare och utegivare styr hur varmt vatten som behövs).
Genom det skulle jag även få förvärmning av den nedre varmvattenslingan.
Spetsvärme av el/pellets sker till den övre halvan av tanken.
Bivalent shunt skulle jag ocksÃ¥ ha givetvis. Och tanken i mitt fall skulle ha tvÃ¥ varmvattenslingor och bara vara pÃ¥ 500-750 l. Det är det jag kan fÃ¥ in genom dörren i källaren.  :(

Mvh
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 13:09:35 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #18 skrivet: 08 december 2007, 22:17:50 »
Tack för vettiga synpunkter Lelle!

Citera
Räcker t ex varmvattenslingan till när det bara finns 50 gradigt vatten i den övre delen och tanken för övrigt är kall?

Annars sÃ¥ har jag ett ess kvar i skjortärmen att lägga fram. ^-^ Det finns faktiskt ytterligare 2 st 15m värmeslingor i acktanken (i höjdled mellan de tvÃ¥ som jag ritat in) Dessa är inte inkopplade i dagsläget dÃ¥ de var tänkta för eventuell solvärme. Om det blir knapert med varmvatten sÃ¥ kan jag enkelt koppla in en värmeslinga till  ;)

Nåja, jag sätter in lite docknings-ventiler vid tillgängliga anslutningar så får vi se senare.. Hur effektiv vedeldning och hyffsad skiktning i acktanken uppnås har jag ganska bra kläm på, däremot skall jag läsa på mera om hur en VP "vill ha det" för att fungera tillfredställande i mitt system.

1. Om vi antar att det är sommar och 20 grader varmt ute. Vedpannan har sommarlov. Då vill jag ha 50 grader ut från VP´n för att kunna bereda varmvatten för husbehov. Ungefär vilken temp på matarvattnet vill då VP´n ha för att vara som effektivast?

2. Vi antar att det är sent på hösten och -5 grader kallt ute. Vedpannan har laddat den övre delen av acktanken så det är 80-90 grader i toppen och ca 40 grader i mitten. Värmen räcker för att bereda varmvatten (vi säger att värmeförlusterna från acktanken är försummbara). Den nedre halvan av acktanken är då svalare ju längre ner mot botten vi kommer. Jag skall bort ett tag så jag vill ha ca 40 grader ut från VP´n, in till mitten av acktanken, för att kunna säkerhetsställa värmebehovet till huset medans jag är borta (utan att behöva "norpa" på energin som finns i övre halvan av acktanken). Ungefär vilken temp på matarvattnet vill då VP´n ha för att vara som effektivast?

« Senast ändrad: 08 december 2007, 22:34:09 av BrasseM »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #19 skrivet: 08 december 2007, 22:39:55 »
Men hallå! Det vissa av er är inne på är i princip att fylla badkaret med varmvatten fast du bara ska ta en dusch.
Oavsett vad så kräver en värmepump ström när den jobbar.
Den är fan inte gratis va?
Din ekonomi mår bäst av att den jobbar på toppen av din tank. Eller har jag missat nåt?
Vad gäller vv så är inte din befintliga att föredra mot en för/med vp. Mindre volym att spetsa mot legionella. Ditt befintliga är byggt för högtemp/vedeldning och kan inte dockas bara så där till en värmepump för tappvarmvatten. Med speciell vvberedare kan jag köpa.

/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #20 skrivet: 08 december 2007, 22:56:35 »
Brasse:
Temperaturen i tanken kommer att gå upp och ner några grader, värmepumpen går ju inte hela tiden.
Den kommer att ta det vatten som finns till hands och värma upp det ca 7 grader och sen tillbaka in i acktanken tills önskad stopptemperatur uppnåtts.

För både alternativ 1 och 2 gäller att flödet genom värmepumpen ska vara sådant att skillnaden mellan in/ut är mellan 5-10 grader.
Det har med konstruktionen av kondensorn i värmepumpen att göra, och för att få ett så effektivt system som möjligt.
Man vill att all gas i kondensorn skall anta vätskefas samt att för litet delta (som man kallar temperaturskillnaden mellan in och ut) gör att COP minskar.
Det är lite skillnad mellan olika värmepumpar beroende på vilken gasblandning de har.
När man trimmar värmepumpen så är det flödet genom pumpen man justerar och som är det viktiga för att få en bra COP (verkningsgrad). Men det är temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående vatten som visar om det är ett bra flöde eller inte.

Finns spaltmeter om detta på andra håll i forumet. Använd sökfunktionen och läs mer.


Bosse:
Du har helt rätt! Att ackumulatortanken är 3000 l är väl att anta för att den är anpassad för vedpannan.
Brasse har inte sagt något om hur stor varmvattenförbrukning han har. Ska han bara ha varmvatten för en dusch så är kanske en liten elberedare för spetsning eller en separat VVB för värmepumpen är det han ska satsa på och låta värmepumpen stå för värme och möjligtvis förvärmning av varmvattnet istället.


Mvh
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 13:03:50 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #21 skrivet: 08 december 2007, 23:35:00 »
Citera
Men hallå! Det vissa av er är inne på är i princip att fylla badkaret med varmvatten fast du bara ska ta en dusch.
Oavsett vad så kräver en värmepump ström när den jobbar.
Den är fan inte gratis va?

Givetvis så vet jag att strömmen inte är gratis! Vedeldning kommer fortfarande att vara den primära värmekällan. Annars har jag väl inte dockat VP´n mot 3000 liter, trots att nu värmeförlusterna är minimala. Acktanken är isolerad med lösull, 60 cm i toppen och ca 35 cm på sidorna.

Tanken med VP´n är som jag skrivit tidigare att ha en backup mot eldningen när jag för tillfället inte kan elda, skulle bli sjuk, eller under längre perioder med milt klimat.

Det jag vill uppnå är att få en så effektiv VP-inkoppling som möjligt tillsammans med det värmesystem jag har. Att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart vill jag att ni bortser ifrån.

Jag har ju lagt upp en ritning med tillgängliga dockningsanslutningar (1.-4.) till acktanken så alla seriösa tips på rördragning till och från VP´n är välkomna.
« Senast ändrad: 08 december 2007, 23:50:40 av BrasseM »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #22 skrivet: 09 december 2007, 08:39:52 »
Brasse, sätter du en avstängnngsventil mellan 3 och 4 ocksÃ¥ har du täckt upp för alla varianter  ;)
När det gäller storlek på VP så kan du i princip köpa en så stor pump att du får full effekttäckning tack vare den stora vattenvolymen.
Det viktigaste är i alla fall att du väljer en pump efter husets behov och inte efter tankens storlek.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #23 skrivet: 09 december 2007, 10:47:05 »
ta ut vatten i botten pÃ¥ tanken (det kallaste) som VB-R (till pumpen) och värm med högt deltaT över pumpen !(det är i ditt fall inte fel att ha ett deltaT pÃ¥ 15-20 ºC,....  tex in 25, och ut 40-45 ºC !
det finns för många som blandar ihop äpplen och päron !

om man har radiator retur ihopkopplat med VB-R så innebär det att denna temp blir densamma som temp botten radiatorer
och ett högt DeltaT över pumpen innebär att radiatorn är ineffektiv (kall i botten), och en högre framledning krävs för att upprätthålla radiatoreffekten !


det är av denna anledning tillverkarna rekomenderar ett DeltaT som är en kompromiss av värmepumpseffektivitet och radiatoreffektivitet !

men i BrasseM:s fall ska han separera retur radiatorer samt utag VB-R,  han ska inte ens ha dessa pÃ¥ samma höjd !!
så i hans fall : ju kallare VB-R ju effektivare pump, sänk flödet tills du fått en önskad temp ut från VP !

med denna lösning kommer du få en högeffektiv värmepump i värmedrift !

men.... för kallt vatten in till VP kommer att ge avfrostningsproblem oavsett flöde och DeltaT, maskinen kommer inte att avfrosta optimalt.... du kommer nog få bygga en växelventil som växlar över till varmare VB-R (uttag högre upp i tanken) vid avfrostning !

men det är inte så konstigt....fyrvägs ventilen i VP är spänningsatt vid värmedrift, och släpper vid avfrostning, går att koppla på en växelventil på denna matning...(kan kräva relä om belastningen är hög) !

jag tycker din lösning låter intressant !!

jag ska själv bygga en liknande, men jag har valt att lägga en VP med flytande kondensering på radiatorframledningen !

mvh . ACE


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #24 skrivet: 09 december 2007, 12:51:03 »
Tack för era tips, ace och Lelle! Jag skall läsa på bättre om hur VP´n fungerar. Även om flytande kondensering b00k

Citera
jag ska själv bygga en liknande, men jag har valt att lägga en VP med flytande kondensering på radiatorframledningen !

mvh . ACE

Ace, Om du har tid och lust skulle jag vara mycket tacksam om du förklarade detta lite närmare, och om det går att genomföra i min anläggning..


Jag har nu reviderat ritningen lite för att bättre avspegla verkligheten. Det finns ju möjlighet att köra alla fyra värmeslingorna med dubbla blandningsventiler för tappvarmvattnet (om nu inte tryckfallet blir för stort).

Vid varje anslutningsmöjlighet (1.-4.) sitter det T-stycken (2") tillgängliga. De gröna linjerna är bara ett exempel på hur man kan dra ledningarna till och från VP´n.

Annars är jag inte omöjlig att ändra lite på de ledningar och ventiler som sitter där idag. Jag har ju byggt och dragit det mesta själv så visst går det att dona lite..

Som sagt alla tips och ideer om rördragning är välkomna.

Fortsatt trevlig helg på er!

« Senast ändrad: 09 december 2007, 13:05:29 av BrasseM »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #25 skrivet: 09 december 2007, 13:16:52 »
Offtopic Men jag mÃ¥ste bara säga att det var en fin och igenom tänkt ved anläggning du har.  Thumbsup

Med en Luft/vp blir det ett himmlarike till pannrum
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #26 skrivet: 09 december 2007, 14:39:50 »
Offtopic Men jag mÃ¥ste bara säga att det var en fin och igenom tänkt ved anläggning du har.  Thumbsup

Med en Luft/vp blir det ett himmlarike till pannrum

Kan bara hÃ¥lla med!  *vinkar*  Ett skolexempel dÃ¥ man vill kombinera el/vp/pellets/ved/sol. Jag har själv tänkt göra pÃ¥ samma sätt dÃ¥ jag fÃ¥r de förutsättningarna, inte lika stor tank dock. Jag skulle bli förvÃ¥nad om det inte funkar och du inte blir nöjd.

En liten, men ack så viktig detalj. Glöm inte ett smutsfilter efter cirkpumpen innan värmeväxlaren så att det finns risk att den sätts igen av smuts.
« Senast ändrad: 09 december 2007, 14:42:17 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #27 skrivet: 09 december 2007, 18:34:34 »
BrasseM..!
inte så konstigt, eftersom jag inte använder min tank för tvv !
jag tänkte bryta ut/tvÃ¥ngsstänga min ventilmotor vid tanktemperaturer(topp) under ca 35-40 ºC ,för att bara köra radiatorkretsen, med en kina-pump med flytande kondensering, när tanktemperaturen stiger (vid eldning) sÃ¥ tillÃ¥ter jag ventilmotorn att öppna för inblandning av accumulerat varmvatten ! 
jag har inte fått hem pumpen ännu, men hoppas den stannar automatiskt vid höga returtemperaturer ,annars får jag väl bryta ut denna vid öppnad ventilmotor !

sÃ¥ min tanke var att slippa eldning vid de där trÃ¥kiga halvdana utetemperaturer , hoppas pumpen klarar uppvärmningen själv till Ã¥tminstonde 0 ºC ute, förhoppningsvis -5 ºC ute   :D

inget system för dig, mitt är en budjetvariant !!

ps. har en kombinerad bäck/jord VP jag tänkte använda till tvv eftersom den ger för lite effekt för mitt hus, med högtempsoppa !

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2008, 21:52:55 »
Jag kör med en NIBE 2020-8 som matar min acktank från toppen och retur går från botten. Dessutom har jag vedeldning som tidigare huvudvärme, men nu kommer att fungera som tillskott då det blir kallt ute.
Min NIBE körs utan separat styrelektronik SMO-10, men använder sig enbart av den inbyggda styrelektroniken. Den känner av returtempen och när den sjunker under den inställda (44) startar pumpen och värmer upp vattnet till ca 50 grader. I min lösning så pumpas vattnet i acktanken ständigt runt genom värmepumpen, vilket innebär att värmepumpen går ganska sällan men då i ganska långa perioder (44 -> 50 grader).
Eldar jag med ved, så blir tempen högre i acktanken vilket gör att värmepumpen inte behöver arbeta förrän vedpannan har slocknat och det uppvärmda vattnet svalnat.
Hittills så har jag bara eldat en gång, mest för skojs skull då det inte var speciellt kallt, men jag inväntar med spänning lite kallare period då jag ska testa om min teori funkar. Den är kanske inte allra effektivast, men det är en enkel lösning med få parametrar som kan krångla.
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #29 skrivet: 03 januari 2008, 10:50:59 »
Jag tänkte att jag skulle köra samma teknik när jag installerade min första vp fast elda i kombipanna. Tekniken funkade bra vp stoppade som tänkt. men.............
jag uptäckte hur bekvämt det var med vp så de senaste åren har jag väl elldat 2 m3 ved.
Jag tänker alldrig börja elda med ved igen. De pengarna det kostar extra är värt varenda krona Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!