Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 529951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1020 skrivet: 28 oktober 2014, 21:56:49 »
Kolla radiatorerna så det skiljer några grader mellan in och utgående vatten framförallt på nån radiator nära vp. Man ser i loggen att returen stiger nästan direkt när kompressorn startar vilket tyder på att det är högt flöde genom nån radiator.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Yousee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1021 skrivet: 29 oktober 2014, 14:36:13 »
Hej och tack för svaren.
ska försöka kolla det där med radiatorerna,ska man känna på elementens in och utlopp medans vp producerar värme?
Minusgraderna får vi nog vänta på,hade +13 °C ute här idag. Sc:,h . men det är ju skönt ute. tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1022 skrivet: 29 oktober 2014, 18:51:52 »
Ja känn på rören till resp från radiatorerna det bästa är att tejpa rören och kolla med ir termometer men vänta tills det blir nån minus ute så vp producerar värme lite längre stunder och framledningen stiger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Yousee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1023 skrivet: 01 november 2014, 12:34:22 »
Hej igen. Har sprungit som en iller mellan radiatorerna och kännt på dom ett par dagar nu, men har ej tillgång till en ir-termo så jag får gå på kännsla. :)
En sak som jag funderar över är att när vp`n gör vv så efter den körningen så skickar den ut riktigt varmt vatten ut till radiatorerna och till följd av detta så blir det lite knäppningar i ett av elementen i sovrummet.
Så kan man göra ngt åt detta "värmetåg" som blir?
Har sökt i trådar och forum, men är det en "knäpptank" som gäller eller kan man ändra i vp`n?
Bifogar några loggfiler om det hjälper?
Mvh//jussi

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1024 skrivet: 01 november 2014, 16:27:17 »
Det är nog knäpptank som gäller brukar vara svårt att justera bort knäppningar du kan prova att smörja rör upphängningarna så rören löper lättare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1025 skrivet: 01 november 2014, 18:14:34 »
Jag ville gärna ha knäpptank men jag fick ner knäppljudet betydligt med att ta bort upphängningar i hörn så rören kan röra sig dvs 90 gradersvinklar har fritt spelrum att gå ihop mot <90grader, har sett till att infästningar är minst 1m från hörnen. Funkar ju förstås bara om rören ligger frilagda på vägg eller i tak ed.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1026 skrivet: 20 november 2014, 20:06:28 »
Hej
Länge sedan jag var inne här. Upptäckte ju då att det fanns uppdateringar... :o
Har några frågor:

Den skulle starta om efter uppdatering, men gjorde inte det. Behövs det?

Ny inställning i vv: "stegdiff temp". Vad justeras?

Ingen justering möjlig av KB efter uppdateringen. Den får jag justera manuellt bakom frontplåten (som vanligt) alltså? Jag har ca delta 5 vid start, men runt 4 vid stopp. Ändrar jag pumpen har jag för mig att det blir lite "fel" åt andra hållet. vilket är att föredra?

Har satt VB pump på intermittent. Auto justerar den ändå för rätt delta?

Har en kall källare men har pÃ¥ värme. Ca 16-17 grader.  VB pumpen gÃ¥r knappt gÃ¥r runt när VP inte kör, för att värmen ska stanna kvar i största möjliga mÃ¥n där jag vistas mest och inte pumpas ner i källaren, och slipper fÃ¥ upp det kalla. En annan sak är att VP inte "märker" att vattnet i källaren är kallare (eftersom den gÃ¥r pÃ¥ vatten ut, och det är ca 3-4 grader högre temp än vattnet in med den lÃ¥ga VP hastigheten. När den dÃ¥ startar sÃ¥ fÃ¥r den jobba mot kallare vatten (tempen in sjunker nÃ¥gra grader vid start)=Längre tid och med en lägre sluttemp. NÃ¥gon som har synpunkter pÃ¥ detta?

Tacksam för svar av nÃ¥gon insatt  :)
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1027 skrivet: 20 november 2014, 20:40:34 »
Antar att du har en tidig 1245 eftersom du ställer kb hastigheten på cp men dom bör funka ungefär lika. När vp startar om så kalibreras kb samt vb givarna genom att vp kör cp och jämför tempen och justerar nån av givarna om dom inte visar lika. Du kan ändra hastigheten på cp i läge ekonomi dvs när kompressorn står om du vill ha mera snurr på vattnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1028 skrivet: 21 november 2014, 15:09:04 »
Är någon insatt på effektivisering av sin 1245:a?

Vad ger mest? Höja CP för KB för att öka temp på KB eller hålla lägsta tänkbara hastighet på CP och därmed acceptera lägre temp?
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1029 skrivet: 21 november 2014, 16:51:54 »
Jag skulle höja cp till ett delta runt 3 grader om det går. Hos mig ändras inte deltat nämnvärt om jag höjer cp över 85% antar att flödes motståndet ökar men nu kör jag cp i auto läge men så högt som 85% går den inte i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1030 skrivet: 30 november 2014, 22:01:34 »
Jag har delta på ca: 2,6grader på KB.

jag kan sänka hastigheten pÃ¥ CP med bibehÃ¥llet  :dt: men med lägre temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende KB.

Vad är effektivast? Lägre hastighet på CP med lägre effekt eller högre temp på KB in?
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1031 skrivet: 01 december 2014, 18:41:42 »
Hur kan deltat vara samma fast kb in sjunker  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thorsvensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1032 skrivet: 01 december 2014, 21:15:30 »
Grundvattenvärme.

Både värmepumpen och grundvattnets värmeväxlare fungerar som just värmeväxlare.
 :dt: över de bÃ¥da blir mer eller mindre beroende pÃ¥ CP-hastighet.

Jag hade tidigare problem med att BK ut gick under 0 °C då pumpen växlare från VV till värme. Jag provade då att köra KB Cp på fast hastighet istället för Auto. Problemet löst men CP går på högre varvtal. Dock ligger jag konstant på KB in 4 °C och Kb ut på 1 °C.
Jag kan säkert öka Kb in men dÃ¥ sjunker  :dt: och Cp drar mer ström.
NIBE 1245 kopplad till värmeväxlare som värms av bäckvatten (grundvatten)
Lättbetongshus byggt 1959 med radiatorer.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1033 skrivet: 21 december 2014, 08:50:18 »
Någon här som kollat vad max framledningstemp ligger på era pumpar utan eltillskott, ? Verkligen kollat när det är kallt ute alltså. ? :)
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #1034 skrivet: 21 december 2014, 09:01:11 »
Tror min orkar med ca 50 grader vilket jag behöver vid ca -20 ute som du märker har jag dålig koll men fryser i alla fall inte. Hur hög framledning vp orkar med beror dels på effekten på vp och dels på vilket radiator system den är kopplad mot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!