Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1230-8 Problem Hetgastemperatur ?  (läst 1410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • NIBE 1230-8 RCU 10
Nibe 1230-8 Problem Hetgastemperatur ?
« skrivet: 26 januari 2007, 19:24:37 »
Hej,
Har haft koll på in och utgående kb under ett års tid. Det har för det mesta varit en skillnad på 4,5 - 5 grader vilket jag är väldigt nöjd med !
Men nu till min förvåning så skiljer det plötsligt 0,5 - 1 grad ??? Installatören var och kollade på pumpen och upptäckte att hetgastmperaturen startar på
ca 38 grader och efter en 5 minuter har den stigit till 60 grader. Detta var på tok för lågt och tog för lång tid tyckte han. Vad är normal hetgastemp om pumpen är frisk.

Är kompressorn kass eller är det bara en läcka på slingan eller ?

Pumpen är ca ett år gammal....

Vad tror ni ?

/HÃ¥kan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230-8 Problem Hetgastemperatur ?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2007, 10:47:16 »
Är kompressorn kass eller är det bara en läcka på slingan eller ?

Det är väl de troligaste alternativen, på Nibe så kan hela paketet med kompressor och växlare bytas ut enkelt, propsa på det. Jag antar att den inte är äldre än 2 år så att garantin gäller fortfarande?
« Senast ändrad: 27 januari 2007, 10:49:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • NIBE 1230-8 RCU 10
SV: Nibe 1230-8 Problem Hetgastemperatur ?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2007, 17:37:42 »
Det verkar inte så bra. Valde Nibe för att deras kompressorer verkade bra. Men ett års drift är väl knappast bra... :(

Vad skall jag hänvisa till för att få hela paketet bytt. Tacksam för tips....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230-8 Problem Hetgastemperatur ?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2007, 20:46:17 »
Det verkar inte så bra. Valde Nibe för att deras kompressorer verkade bra. Men ett års drift är väl knappast bra... :(

Vad skall jag hänvisa till för att få hela paketet bytt. Tacksam för tips....

Installatören verkar vara inne på att grejorna inte funkar som de ska, ta hem honom och rådgör för hur problemet ska lösas. Jag antar att han vill göra en felsökning först, om han kommer fram till att det är en läcka eller att kompressorn inte funkar som den ska så släng fram idén om att byta ut grejorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 380
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!