Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?  (läst 7451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Floot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« skrivet: 21 september 2006, 13:05:41 »
Hejsan,
Står nu inför valet av uppvärmningssytem, och förvirringen är total.....
Bor idag i ett 1½ plans hus på 150kvm med 90kvm bi area.
Idag värmer vi huset med vattenburen el. Och gör av med ca:27-28000kwh per år.
Har haft ett par leverantörer hemma, men var och en pratar ju givetvis för sin pump.
Lika så så får man olika uppgifter vad det gäller om man ska ha bufferttank eller inte, och även vissa skillnader i storlek av pump. Har hört att det kan spela roll på hur många star och stopp pumpen ska behöva göra, men tyvärr blir jag bara mer och mer förvirrad tycker jag.
Då det är en dyr investering, så vill man ju inte välja något "dåligt" alternativ.....
Tacksam för ev hjälp, i djungeln av pumpar och pannor!

Mvh Morgan

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2006, 13:22:46 »
Om du har vattenburen elvärme idag, så ska du ha vattenburen VP inte luft/luftVP.

Om du sedan väljer luft/vatten eller vatten/vatten beror nog mer på dina förhållanden.

Bor du söderut, kan uteluft/vatten funka bra.

Frånluft/vatten funkar alltid bra, men ger lite sämre verkningsgrad än bergvärme.

Har du tillgång till frostfrittvatten från ett vattendrag eller en brunn med höga flöden kan en vatten/vattenVP vara bra.

Har du tillgång till plan lättgrävd mark (helst lerjord) kan nedgrävd jordslang med vatten/vatten vara bra.

Har du tillgång till ytnära berg så kan bergvärme vara bäst.

Dessutom beror det på finanserna - bergvärme kostar nog 150.000:- en modern frånluftsVP kan du få för 65-80.000:-

Så hur ser dessa frågor ut för dig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2006, 22:35:23 »

Lika så så får man olika uppgifter vad det gäller om man ska ha bufferttank eller inte, och även vissa skillnader i storlek av pump. Har hört att det kan spela roll på hur många star och stopp pumpen ska behöva göra, men tyvärr blir jag bara mer och mer förvirrad tycker jag.


Det där behöver du inte bekymra dig över alltför mycket, på de flesta värmepumpar (utom CTC) kan du enkelt ställa om inställningarna i VP:n föratt få ner antalet start/stopp men detta har de flesta installatörer dålig koll på.

Om du för övrigt bestämmer dig för en frånlufts-VP eller luft/vatten-VP så välj en inverterstyrd värmepump så minimeras antalet start/stopp.

Väljer du jord eller bergvärme så ska du nog ha en 7-8 kW VP och ca 500 meter jordslinga eller 140 meter borrdjup.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2006, 13:46:58 »
Och för att krångla till det extra så kan jag nämna att både NIBE och IVT har släppt inverterstyrda bergpumpar (källa: annons i Vi i villa eller om det var i villaägaren)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2006, 18:50:21 »
Jag står inför liknande funderingar, har installerat ett flertal bergvärmepumpar och alltid hävdat att det är det som gäller, nu skall min svåger slänga ut sin oljepanna och borra, men efter att hans granna borrat och hade 50m till berget så börjar han att fundera på luft/vatten i stället vilket man kan förstå. Jag vet ingenting om luft/vattenpumparna, skiljer det mycket mellan märkena ? är Sanyo CO2 så mycket effektivare som den är dyrare än Nibe exempelvis ??

Någon som vet ? vad skall jag råda min svåger till ?, jag kan köpa Sanoy, Nibe Ivt Och CTC till bra pris.

Daniel
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2006, 19:06:13 »
Sanyon är inte så mycket dyrare än en nibe inklusiva ny anpassad elpanna om du köper den från grossist.
Nackdelen med Sanyon är väl främst att den har rätt låg uteffekt, den har istället samma uteffekt trots att det blir -20 grader, när man som bäst behöve den, men... Jag skulle gissa att det är hugget som stucket med besparingen över året.

De nya luft/vatten-värmepumparna som kör med inverter och R410A ger högre effekt och kan ge en lite större besparing, kanske, de är oprövade kort än så länge.

Har han inte plats för jordvärme?

Eller DX-värmepump från t.ex. Sirius eller Zirius, nedgrävd kopparslinga på 2 X 60 meter räcker för en 7 kW värmepump, de bör ge minst lika bra verkningsgrad som en luft/vatten-VP. Minst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #6 skrivet: 22 september 2006, 19:13:08 »
Jag köper från grossist så då är det kanske inte så stor skillnad, jag har aldrig tagit in offerter på luft/vatten eftersom, jag inte innstallerat sådane, kollade bara riktpriser på nätet förut och då verkade det vara ca 90000kr för Sanyo och 70000kr för Nibe inkl, elpanna.

Sirius känner jag inte till men den låter ju spännande, hur fungerar den och var är det för media i kopparrören ? är den billig eller varför rekomenderar du den ? du verkar ju inte säker på att den skulle ge bättre effekt än en luft/vatten.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #7 skrivet: 22 september 2006, 19:20:50 »
Jag vet inte mycket om dem, men de kräver liten yta på tomten och har ingen cirkpump då den är DX vilket spar lite drivenergi, detta kompendserar delvis för den lägre temp som blir närmast slingan på en DX-värmepump.

COP borde kunna bli skaplig, men med tanke på att det kan bli flera minusgrader närmast kollektorn behöver det inte ge så mycket bättre COP än en luft/vatten-VP.
Däremot är ju uteffekten hög även när det blir riktigt kallt ute så besparingen borde bli bättre än med luft/vatten-vp.

Kolla deras hemsidor själv, där borde det fråmgå om det är propan (R209?) eller något annat köldmedium, jag är inte säker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #8 skrivet: 22 september 2006, 19:26:15 »
Interessant, men man får nog sckakta en bit om man vill undvika tjälskjutning
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #9 skrivet: 22 september 2006, 20:58:12 »
Lägg inte DX slingan på ställen i trägården där du inte vill ha rejäla kullar och perma frost. Ska precis riva ur en DX pump markus 2000 och där har slingorna orsakat en 3 dm hög kulle runt huset med brunt gäs fram till juli sen börjar det grönska men kullen är kvar.
Den pumpen ger 2.3 kw på 60 m rör.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #10 skrivet: 22 september 2006, 23:09:22 »
Jag skulle inte tro att de förutsättningarna finns på ett ställe med 50 meter till berget, tror mer på att det är en sandhed eller en rullstensås och då kommer inte marken att lyfta märkbart.

Jag kan dock ha fel, och ditt tips kan vara fullt gångbart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #11 skrivet: 23 september 2006, 01:02:43 »
Ärligt talat så verkar sanyo CO2 vara en väldigt dyr luft/vatten VP. Vill du ha en sån så tror jag mer på AquaInverter och daikin luft/vattenVP.

De där DX-maskinerna har jag bara hört negativt om, bÃ¥de tjälskjutnig och bruna gäsmattor... Men det kanske finns lyckade installationer ocksÃ¥.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2006, 07:43:16 »
Det måste ju trots allt finnas en hel del familjer som inte värnar sin gräsmatta så högt.
Kanske t.o.m de som har "skogstomt", och då har det ju ingen större betydelse.

Men visst, vet man med sig att man håller sin gräsmatta högt så kanske man skall titta på nåt annat alternativ, enligt vad jag hört så blir det inte någon märkbar tjälskjutning i sandjord.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2006, 08:41:45 »
faktum är att det är ett villaområde och lerjord, där djupen varierer mellan 25-50m till berg, det är kustnära och ligger 4 mil norr om gbg, kanske ispinnen är ett alternativ ?

Dock finns flera luft/vatten i närheten som sägs fungera bra och det är det han är inne på att sätta in, så det krävs ju argument som håller om jag skall lyckas övertala honom till något annat.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vad ska man välja i den värmepumpsdjungel?
« Svar #14 skrivet: 23 september 2006, 10:39:04 »
I det lägget skulle jag nog också gå på luft/vatten sen är det ju bara ta in oferter på lite olika Nibe, ctc, Ivt, Thermia, Airwell, Daikin osv.
Sen får man väl jämföra kalkyler och pris och se vilken som känns mest seriös.
Kolla med grannara vilka instalatörer dom använt sig av och om dom vart nöjda.
Lycka till Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!