Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp!  (läst 17331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #15 skrivet: 06 december 2012, 20:46:45 »
Kan tilläggas att de senaste 24 timmarna har jag haft 4 värmekörningar och 3 varmvattenkörningar (-7ute) glömde kolla hur mycket tillsats fått jobba men något mindre tror jag!
Verkar de rimligt?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #16 skrivet: 06 december 2012, 21:02:56 »
Hej pÃ¥ er  :)
Nu kom man in efter snöskottning och jobb....
Kul med sånt intresse från er... Ska förklara lite..

Måle10, Kalibrerade utgivaren igår.. Faktor på minnegivaren är max(4).
MIN på kurvan har jag aldrig rört faktiskt men det klart 28 känns ju högt.
Angående varmvattnet så är starten inställd på 52grader, men jag tycker att den går lågt ibland innan den startar..
Tycker nog den startar ofta för varmvatten.
Blir det så när den har en värmekörning?
Prioriterar den inte varmvatten?

Hjopek,
Ska kolla den tråden angående stegen på tillsats.
Jo jag kör mot kurva 34.. Lite i testfas för jag satte in innegivare i somras och bytt hälften av mina gamla raddar till stora för att kunna köra lågtempsystem.
Har ju ställt innegivaren på 21grad och hittills har den inte pendlat mer än 0,5grad.. Är inte det okej?
Dum fråga kanske men om jag höjer kurvan till tex 38 istället för 34 nu vid -6grad.. Kan de bli skillnad med tillsatsen då?

En annan sak.. Temperaturer på pumpen nu är:
Ute -6
Rum 21
F 36(38)
R 31(48)
Vv 53
Int -1145
But -3
Bin 0

Och nu går inte tillsatsen, hur är det möjligt med integral på -1145???
Ska den inte starta i mitt fall vid 950+95= 1045?? Sc:,h

Med vänlig hälsning, Andreas
Hej Du måste ha något fel.Om du höjer kurvan till 36 vad gör den då(titta på framledningen).För att se startempen för varmvatten "gå in i servicemenyn och varmvatten"det värdet som står inom parantes är ditt startvärde och står det 44 så har du standardinställningen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #17 skrivet: 06 december 2012, 21:11:59 »
jag tycker att det åter konstigt... men är själv ny vermepumpsägare.

Min pump startar vid en integral på -60, och kommer upp i runt -100 fören ÄRvärdet är högre än BÖRvärdet och pumpen börjar hämta hem integralen till 0 igen. Vi har nu -7 i utettemp.

min har runt 20 körningar per dygn.

Vad är ÄRvärdet då pumpen startar? Och vad är BÖRvärdet? Vad kommer integralen ner till innan ÄRvärdet kommit upp i BÖRvärdet?

För mig låter det som att pumpen inte riktigt orkar producera tillräckligt med värme, och behöver tillsatsen till hjälp.
Men sen varför tillsatsen inte kommer igång vet jag inte. Så något är galet tror jag.

Skulle min pump börja köra pÃ¥ eltillsats vid -7 skulle jag stänga av skiten och börja elda i pannan  :)


Thermia Diplomat 10

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #18 skrivet: 06 december 2012, 21:31:48 »
Är rätt säker på att växelventilen läcker om du inte får upp framledningen över BÖR-värdet.Om du tar bort frontplåten och på vänster sida (den övre) sitter din cirkulationspump för värme.Om du följer röret upp bakom displayplåten och nu blir det trångt så kommer du till växelventilen och på den sitter det en liten spak.Om du drar ner den så ska den fjädra tillbaka och gör det några gånger och sedan tittar du på framledningen men kolla så den inte gör varmvatten innan du drar i spaken men du behöver inte stänga av pumpen.
PS: Du kan även testa den genom att gå in i manuelltest och köra växelventilen därifrån.
« Senast ändrad: 06 december 2012, 21:38:31 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #19 skrivet: 06 december 2012, 21:40:21 »
Måle, starttemp på VV är 44 ja!
Jag ändra kurvan till 36 och då höjdes börvärdet den 38grader till 40grader.

Det märkliga är att runt -1150 nånstans startar tillsats och jobbar sig ner till nånstans -1000 ( ej sett exakt) och sen går den ner igen och cykeln börjar bara om..... varför??
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 06 december 2012, 21:52:56 »
Måle, starttemp på VV är 44 ja!
Jag ändra kurvan till 36 och då höjdes börvärdet den 38grader till 40grader.

Det märkliga är att runt -1150 nånstans startar tillsats och jobbar sig ner till nånstans -1000 ( ej sett exakt) och sen går den ner igen och cykeln börjar bara om..... varför??
Om du ställer ner A1 till 80 och A2 till 800 vad gör den då den borde jobba längre.Vad blev är värdet när du ändrade till kurva 36.ÄR-värdet måste komma över BÖR-värdet för den ska kunna jobba ner integralen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 06 december 2012, 22:02:17 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 06 december 2012, 22:10:23 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...
Den ska jobba till 0 men hade du 4st värmekörnigar och 3st varmvatten körningar tidigare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!
« Svar #23 skrivet: 06 december 2012, 22:28:46 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...

Saxat ur "justera och optimera en thermia"

"Sträng kyla
Vid sträng kyla orkar inte vp upp i börvärdet då ackumuleras minusminuter till Integralen (värmebalansen). När Integralen når inställt värde för start av tillskott + värdet för start av VP. Då startar den inbyggda el-patronen.
Från fabrik är -60 gradminuter start av kompressor valt och (-600 + -60) -660 gradminuter ger start av el-patronen. El-patronen jobbar sällan upp mot -60 igen, detta för att den även bryter om ärvärdet blir 3 grader högre än börvärdet. Det sparar el, och möjliggör för VP att själv jobba bort underskottet.
Fördröjningen av tillskottet sker bara "en" gång vid fortsatt kyla och behov av tillskott, då ligger oftast integralen kring -600 och el-patronen kan starta utan ny fördröjning"

Förklarar att den stänger av elpatronen.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #24 skrivet: 06 december 2012, 22:36:36 »
Måle, de stämmer.. Nåt du funderar på om de?
Tack för att du tar dig tid..

Fila,
Jo men min tillsats startar ju på -1145.. Hur är de möjligt när a1+a2 hos mig blir -1045? Inställd på 95 och 950!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #25 skrivet: 06 december 2012, 22:41:16 »
Måle, ärvärdet hände inget med.. Låg kvar på samma!
Men ska den inte jobba till 0 eller? Eller jobbar den bara till -1045?(a1+a2)
För sen går den ju till -1145 och sen till -1045 om om igen verkar de som...

Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs av?

Men kolla växelventilen som Måle skrev för det värkar som att pumpen inte får upp temperaturen riktigt. När vi hade runt -20 grader här i veckan så såg jag på min pump att är värdet var uppe i 54grader vilket var 4grader över börvärdet.
Thermia Diplomat 10

Utloggad mliljedl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat 10
SV: Hjälp!
« Svar #26 skrivet: 06 december 2012, 22:43:41 »
Jo men min tillsats startar ju på -1145.. Hur är de möjligt när a1+a2 hos mig blir -1045? Inställd på 95 och 950!

Problemet som jag ser är att tillsatsen startar överhuvudtaget.
Thermia Diplomat 10

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #27 skrivet: 06 december 2012, 22:48:54 »

Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs ?

Exakt.. Om de inte är växelventilen vad kan de då vara?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #28 skrivet: 07 december 2012, 06:00:54 »
Kommer ÄR värdet upp över BÖRvärdet när eltillsatsen går? Men sjunker under igen när tillsatsen stängs ?

Exakt.. Om de inte är växelventilen vad kan de då vara?
Morrgon En liten fråga.Har din värmepump gjort värmecyckel 4gånger och varmvatten 3gånger på 24/t.Då måste den ha stannat 4 gånger och integralen räknat ner till 0 stämmer det.Och har den kört varmvatten 3gånger och det är bra för i så fall gör den inte varmvatten ofta stämmer det.Har du provat stängt av vpn på arbetsbrytaren.
Det kan ju vara så enkelt att du har luft i systemet och lyssna efter luft när den gör varmvatten.
PS:Du har inte typ en volymtank inkopplad.
« Senast ändrad: 07 december 2012, 07:44:40 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #29 skrivet: 07 december 2012, 10:05:02 »
Ja då klart den måste räknat hem till 0 fyra gånger men man kan ju tycka att den sk klara se utan tillsats med tanke på -7 ute.
Ingen volyntank inkopplad.. Jag satte in automatiska luftare i somras på värmesidan... Kan de ställa till de? Att dom suger in luft istället?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!