Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)  (läst 5624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« skrivet: 21 september 2006, 21:53:32 »
Skulle detta kunna funka?

Jag försöker att på bästa sätt koppla ihop VP+sol+el utan komplicerade reglersystem. Enkelheten framför allt!
* Jag vill ha flytande kondensering.
* Jag vill använda så lite elpatron som möjligt, därför laddar jag solvärmen från toppen (ca 55 grader) även om det ger sämre verkningsgrad på fångarna. Av samma anledning förvärmer jag också kallvattnet med VP.
* När vv skiktet i toppen är fullt så går överskottet från solvärmen till uppvärmning.
* VPns överhettningsskydd löser ut vid returledning >55 grader, därför satte jag en termostatventil som förbikopplar tanken om den är full med solvärme.
* Jag hoppas att kunna klara mig på en framledningstemp på max 45 grader.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #1 skrivet: 21 september 2006, 21:55:51 »
Oj. Bilden kom tvÃ¥ ggr. Hur gjorde jag det  :D
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #2 skrivet: 21 september 2006, 22:08:17 »
Du får ingen skiktning så länge som du cirkulerar vatten i tanken då måste du ha skiktplåt.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #3 skrivet: 21 september 2006, 22:18:01 »
Menar du att vv-skiktet blir förstört av vp? Jag förstår att det inte blir skiktning i botten på tanken, mellan inlopp och utlopp, men kommer strömningarna att förstöra även högre skikt.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #4 skrivet: 21 september 2006, 22:27:34 »
ja det kommer förstöra skiktningen i hela tanken även när du laddar sol.
Varför inte en tank med solslinga och skiktplåt om du vill hålla det enkelt??
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #5 skrivet: 21 september 2006, 22:41:27 »
ja det kommer förstöra skiktningen i hela tanken även när du laddar sol.
Men vänta nu! Vattnet från solvärmeväxlaren kommer inte att cirkulera. Växelventilen kommer endast att släppa ut en mindre mängd varmvatten då temperaturen stiger över ventilens värde.

Varför inte en tank med solslinga och skiktplåt om du vill hålla det enkelt??
För en sån tank är nästan 10' dyrare och jag vill inte mata solvärmen från botten för då ersätter jag först värmepumpens vatten och inte det dyra elspetsade vattnet.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #6 skrivet: 21 september 2006, 22:50:37 »
Vad är det för vp du tänkt går det inte köra den med växelventil och helt slippa värma med el i överdelen på tanken. en tank med dessa specar kostar 13000 på rinkaby får du en tank för 3000 med 2 slingor vart hittar du den??
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #7 skrivet: 21 september 2006, 22:56:24 »
Är det KV500 du menar? Den har inte skiktplÃ¥t. Jag jämförde kv500 utan solslinga med Borös vp-tank. Och sÃ¥ överdrev jag liite  ;)
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #8 skrivet: 21 september 2006, 23:02:38 »
Vad är det för vp du tänkt går det inte köra den med växelventil och helt slippa värma med el i överdelen på tanken.
Daikin mini-chiller
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #9 skrivet: 21 september 2006, 23:13:54 »
För att hÃ¥lla acctanken varm för att med  VP förvärma tappvarmvattnet behöver inte hela radiatorflödet gÃ¥ igenom acctanken. Effektuttaget totalt frÃ¥n acctanken är kanske 10-15 kwh varmvatten per dygn. Varav säg 2/3 är frÃ¥n VP. Ett litet delflöde räcker och det förstör vanligtvis inte skiktningen. Vi pratar om ca 1-2 minutliter vid kontinuerlig drift.

En annan lösning är att koppla värmepumpen direkt mot framledningen och lÃ¥t returen antingen värma eller värmas av acctanken. Det kan ske med en vanlig solslinga i en acctank men använd för VP/radiator kretsen. Det pÃ¥verkar inte skiktningen negativt, men hÃ¥ller acctanken pÃ¥ minst radiatorreturnivÃ¥. Är acctanken varmare än radiatoreturen mha solen förvärms radiatorreturen innan VP.  VP styrningen bestämmer framledningstemperaturen. Eftersom de driftfall finns dÃ¥ solen värmt acctank > VP framledningstemp behövs en tempbegränsare för VP slingan frÃ¥n acctanken.


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #10 skrivet: 21 september 2006, 23:57:30 »
SÃ¥ jobbigt det blev  :'(
NÃ¥ja, bättre ta smällen nu än efter jag beställt prylarna  ;)
Det är alltså skiktplåt eller solslinga som gäller? Eller helst både och.
Eller ska man satsa på nåt helt annat? Fast kondensering och bivalens shuint med egen styrning? Eller Separat vv-beredare? Eller ...
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #11 skrivet: 22 september 2006, 06:35:17 »
Är du säker på att kv tanken inte har skiktplåt?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #12 skrivet: 22 september 2006, 08:25:06 »
Är du säker på att kv tanken inte har skiktplåt?
Nej säker är jag inte men det står inte i beskrivningen. Och ringa och fråga Rinkaby är inte lönt. Jag ringde en gång ang en annan tank, det var nämligen uppenbart att den tanken på bilden inte kunde vara samma som den i beskrivningen. Därför ringde jag och frågade vilka anslutningar som fanns, placering, om man kunde få ritning osv. Men svaret jag fick var bara att: "Vi vet inte mer än vad som står i beskrivningen. De i butiken kan så'nt .. men de svarar inte i telefon. Men du kan ju köra dit?". Jag tyckte inte det var en bra ide att köra 20 mil bara för att fråga så jag fick numret till tillverkaren. Men de kunde inte säga exakt hur rinkabys tankar var konfigurerade så jag gav upp. Uselt!

Kanske någon här i forumet som vet?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #13 skrivet: 22 september 2006, 10:48:44 »
Det måste väl finnas en plåt med beteckning m.m på tanken? Använd dom uppgifterna å sök på Internet.

mvh humlan.


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #14 skrivet: 22 september 2006, 14:23:30 »
Det måste väl finnas en plåt med beteckning m.m på tanken? Använd dom uppgifterna å sök på Internet.
Det enda jag vet är att KV500 gÃ¥r att köpa i hundratals olika kombinationer, ungefär som alla andra tankar. Jag ringde förresten Rinkaby men de viste inte vad en skiktplÃ¥t var för nÃ¥got  :( Mao jag fÃ¥r ringa till Strömsnäspannan och frÃ¥ga dem hur tanken som Rinkaby köper är konfigurerad för att kunna svara pÃ¥ frÃ¥gan frÃ¥n Overlander.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 263
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!