Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310p - kompressor lagt av- köpa ny komp. eller byta ut hela?  (läst 13446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PetraM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!
Har en Fighter 310p från 2000. Kompressorn har lagt av och på Nibe säger de att Värmepumpen har livslängd på 10-15 år. Undrar om någon kan vägleda mig huruvida jag ska köpa helt ny värmepump (och i så fall gärna tips om vilken!) eller köpa kompressor (har fått ca pris 12-15'). Har hört många som säger att det är kompressorn som lägger av, men byter man den hur lång tid kan man förvänta sig att värmepumpen då klarar sig?

Petra, som hoppas pÃ¥ hjälp....detta är inte riktigt min grej  Sc:,h

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Att reparera kanske ger dig 5-6 år till men det vara mer som går sönder under de kommande åren. Har du kollat med försäkringsbolaget om du får ut något på hemförsäkringen (kanske dom anser den avskriven pga ålder)

Där försvann annars drygt 2 års elbesparing, tyvärr. Detta brukar dom inte gärna prata om i marknadsföringen

Hade själv en gammal (dock inte nibe men samma klass) som vi bytte ut mot en Comfortzone i augusti. Bästa jag gjort, fungerar helt underbart och den är tyst. Vårt hus är på 170 kvm i två plan och vi har fått mycket bättre luft inomhus, jämn och stabil temperatur i alla rum på båda våningarna och mycket mera varmvatten. Har blockerat eltillskottet, verkar inte behövas ännu (trots -5 härom natten)

Hade jag pengar skulle jag inte tveka...vi fick byta kompressor två gånger på den gamla tror jag och sedan var det en massa annat som började paja slag i slag

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Har varit mycket problem med de årsmodellerna pga påtvingad övergång till nytt miljövänligt köldmedia i slutet av 90-talet. Detta påverkade smörjningen i kompressorerna som skar ihop efter oftast 3-5 år. Är det första gången kompressorn gått sönder? I så fall har det gått bättre än för många, man får nog ändå räkna med byte av kompressor efter 10-15 år. Pannan i övrigt bör hålla i 20 år. Ju större kompressor dessto dyrare byte så det gäller också att välja rätt storlek på hela anläggningen i förhållande till uppvärmningsbehovet i huset. Man måste alltså räkna på vad som blir bäst i just ditt fall.

Att bara byta till Comfortzone eller Nibe F750 kan ge kondensvattenskador i huset eftersom ett begagnat hus normalt inte är byggt med en avluftkanal för de lÃ¥ga temperaturer dessa anläggningar har. Kräver noggrann undersökning och ev ändrad kanalinstallation.  
« Senast ändrad: 29 oktober 2010, 14:43:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
...ett begagnat hus normalt inte är byggt med en avluftkanal för de låga temperarurer dessa anläggningar har...

Håller helt med. Hade själv tur, det var rejält gjort men det är jätteviktigt att använda rätt sorts anslutningar närmast pumpen också.

Hoppas Petra tar hjälp av en firma som kan detta, jag antog nästan det

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!