Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i rören  (läst 13574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft i rören
« skrivet: 19 oktober 2010, 10:46:51 »
Hej!
Har precis fått en Thermia Diplomat tws 8 installerad. Har läst en del här på forumet om pumpen, men har två frågor. Vi tycker att det är lite konstigt att varmvattnet tar slut efter ca 10 min dusch. Har läst om fler som har samma problem. Kan detta bero på luft i rören? Jag hör att det finns en del luft i rören då vp går. Det är ett av de rören som kommer från borrhålet, och röret är sedan kopplat till vp och till kärlet med spriten. Är detta något som är normalt i början eller ska jag avlufta på något vis? Och i så fall hur? På det andra röret från borrhålet finns en ventil som jag luftat.
Tack på förhand/
Andreas Karlsson
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2010, 11:11:56 »
Hej igen!

Är det normalt att integralen är -60 för start av vp? Den startar ca 2 ggr i timmen nu. Är det läge att ändra starten?
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i rören
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2010, 12:54:03 »
Jag har för mig om att alla Thermia som säljs idag har TWS-beredare. Sc:,h
Jag tror inte denna går att lufta på VVB:n
Men om vattnet har rätt temp från början så ska det inte ta slut på 10 minuter (om ni inte har onormalt högt flöde).
180 liter bör räcka i ca 20 minuter.

Det du kan kolla är att det är VV-ut rätt anslutet på VP:n.
VV-ut ska vara den vänstra i mitten sett framifrån.

Sen kan det vara bra att lufta radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2010, 13:46:41 »
Hej!
Jo det är en tws-beredare. VV-ut är rätt ansluten på VP, då kan det inte vara det. Det kan vara så att vi har onormalt högt flöde. Räcker det med att köpa nytt dusch munstycke, med lägre flöde? Radiatorerna är luftade. Värmen i huset är inga problem idag, det vi funderar är bara varmvattnet till duschen och kanske också om det är smart att ställa ner starterna genom att höga integralen från -60 till kanske -99?
Tack för hjälpen, toppen forum! Finns mycket att lära för en nybörjare som mig.
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2010, 14:51:12 »
En fråga till. har ändrat loggtide till 15m istället för 1m. Är m=minuter? Borde vara så. för att se hur ofta pumpen startar, tittar jag på framledningskurvan eller vilken kurva ska jag titta på?
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i rören
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2010, 18:17:16 »
Jepp, kolla på framledningen för att se antal starter.
Med 15 m loggtid så kommer du se ca 1 dygn (100 mätpunkter).
Hoppas upplösningen är tillräcklig för att se antal starter.

Du kan ställa upp A1 till -99.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2010, 20:11:00 »
Ser ut som att pumpen startar var 45e minut. Är detta okej eller ska jag ändra något? Har inte ändrat A1 eller integralen från -60 till -99.
Ska jag göra det? Finns det något mer jag kan göra?
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2010, 10:00:33 »
Jag tycker du ska prova att ändra integralen, ju färre starter desto bättre! Om man har ett bra klimatskal på huset, dvs inga dragiga gamla kallrasande fönster och inga uppenbara köldbryggor, så funkar det fint att låta innetempen fluktuera någon grad. Själv låter jag tempen vobbla mellan 21-23° och märker inget av detta, har integralen på 120. Skaffa en bra elektronisk termometer med max/min-minne för att kolla hur långt du kan gå med integralen utan att fluktuationen blir för stor. Ett annat problem som eventuellt kan uppstå är knäppningar i rören när vattentemperaturen i radiatorsystemet går upp och ner. Men, om det skulle hända så är det ju bara att ändra tillbaka integralen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2010, 12:09:33 »
Hej!
Då ska jag testa att höja den. Hur fungerar relationen mellan integralen och hysteres? Måste jag höja den oxå. Om jag fattat rtt så skall hysteres höjas så starten blir rätt. Att jag sätter A1 på -99 så ska pumpen inte starta förens -99. Har jag fattat rätt?
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2010, 12:19:24 »
Om du höjer integralen till 99 sÃ¥ kommer den att räkna ner till 99 innan den startar. Hysteres är en extra svÃ¥ngrem sÃ¥ att säga - om aktuell  framledningstemperatur sjunker för mycket i relation till den börtemperatur som styrdatorn räknat ut, kommer kompressorn att starta pÃ¥ hysteres. Personligen har jag höjt hysteres till maxvärdet - jag vill aldrig att pumpen ska starta pÃ¥ hysteres, och med tanke pÃ¥ att jag har volymtank och inga termostater pÃ¥ radiatorerna sÃ¥ kommer det heller inte hända. Hysteres är till för att det inte ska bli för kallt eller varmt inne hos de personer som inte orkar bry sig om att justera sitt värmesystem för värmepumpsdrift och vill att installatören kommer endast en gÃ¥ng och ställer in pumpen med standardvärmekurva och lÃ¥ter radiatortermostater hÃ¥lla temperaturen i kÃ¥ken. Det lÃ¥ter inte som du heller.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luft i rören
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2010, 13:08:04 »
Ang varmvattnet

Det har varit en del problem med luft i själva yttermanteln på varmvattenberedaren.
Det kan försämra kapaciteten pga av sämre värmeöverföring.
Du kan prova att öppna säkerhetsventilen och fylla på vatten i systemet samtidigt.
Kolla på trycket så det inte blir för högt.

Gärna med en hink under skvallerröret från säkerhetsventilen. Är då vattnet "mjölkigt" då
är det luft. Kör ur 10- 20 liter det kan hjälpa med lite tur.

Ta gärna tid på hur länge den gå för vv produktion och vilken startemp du har inställt 44 är från fabrik.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i rören
« Svar #11 skrivet: 20 oktober 2010, 15:38:47 »
Fast en TWS har väl ingen mantel på VVB:n?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft i rören
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2010, 17:45:09 »
På nibe med tws beredare kan man lufta slingan men den luften borde väl försvinna ut i radiator systemet efter några vv körningar :-\
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Freddec

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Luft i rören
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2010, 19:00:10 »
Är påfyllningen lagd på returen och det finns en kran ut mot värmekretsen så kan du stänga den kranen öppna växelventilen till vv-produktion,
Tryck sedan på med påfyllningen så pressar du ut luften bakvägen i expansionskärlets säkerhetsventil.
Du märker direkt om du har luft i slingan spola tills vattnet inte skummar eller inte bubblar.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i rören
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2010, 07:50:40 »
De signaler jag fått är att just avluftningen av slingan i TWS är monumentalt viktig.
Nästan alla avluftning sker där vattentempen är hög, och får du en liten mängd fri luft i slingan för vvb så kommer den att bli en "mjölkaktig" vätska som är full av små luftbubblor när värmepumpen går mot VVB, värmeöverföringen blir då dålig, avluftning är viktig om man har dålig varmvattenkapacitet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!