Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Buller och surr - NÃ¥gon som har nÃ¥gra rÃ¥d?  (läst 4232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Har i stort sett bestämt oss för att installera en markvärmepump. Placeringen blir på marknivå i tvättrummet på vårt gamla 1800-tals hus. Eftersom min hörsel är lite bättre än andras är jag orolig för att jag kommer att höra kompressor/pump upp till sovrummet som ligger precis ovanför. Kommer jag att höra oväsen/buller/surr även om jag fixar vibrationsdämpare och har flexslang på alla anslutningar?

Alternativet är att sätta den i garaget, ca 15 meter från bostadshuset.

Vad tror ni?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2007, 15:45:14 »
Har i stort sett bestämt oss för att installera en markvärmepump. Placeringen blir på marknivå i tvättrummet på vårt gamla 1800-tals hus. Eftersom min hörsel är lite bättre än andras är jag orolig för att jag kommer att höra kompressor/pump upp till sovrummet som ligger precis ovanför. Kommer jag att höra oväsen/buller/surr även om jag fixar vibrationsdämpare och har flexslang på alla anslutningar?

Alternativet är att sätta den i garaget, ca 15 meter från bostadshuset.

Vad tror ni?


Du bör nog lyssna på en färdig installation innan Du bestämmer dig. Ljud upplevs så olika att det knappast går att ge dig ett bra svar. Men visst låter det en del, å några tycker det låter direkt bedrövligt, medans andra inte har några som helst problem...

mvh humlan.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2007, 15:47:07 »
Allt beror ju på hur isoleringen ser ut i ditt innertak, men jag tror inte du kommer att höra den speciellt mycket. Det du kan göra är ju att sätta upp en extra gipsskiva i taket för att "döda" ljudet ännu mer.

Annars är nog öronproppar ett billigare alternativ *roflmao*
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Ja, du kommer att höra pumpen.
Frågan är hur mycket du störs av den.
Det är väldigt olika från hus till hus och person till person.
Så det räcker nog inte att lyssna på nån grannes pump.

Vad menar du med att du har bättre hörsel än andra?
Är det att du inte tolererar buller?
I så fall är saken klar, ställ värmepumpen i garaget.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2007, 18:05:56 »
Vad har du i din tvättstuga idag?
Tvättmaskin låter mer än VP
Torktumlare låter mer än VP

Jag tror mer på isolering än att flytta ut pumpen i garaget, men visst är det uppvärmt garage och det inte innebär en massa extra jobb (kostar oftast lite mer) så visst!
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2007, 18:33:03 »
Har du kollat de olika fabrikatens ljudnivåer, vissa vill ju marknadsföra sig som tystare än andra, även vad det gäller knäppningar i rör etc. Hittade tyvärr inte något i Nibe eller CTC's pdf filer vid en snabbkoll.
Att flytta ut pumpen 15 meter bort innebär, förutom att det kostar mer, att det blir ganska långt till varmvattenberedaren (om det är så att den är inbyggt i pumpen). Då blir det till att spola mycket vatten innan det varma vattnet kommer vilket inte är så kul.
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2007, 18:41:04 »
Angående ljudnivå så finns ett test i Råd&Rön, Thermia var visst tystast i det testet.

Ska man ha VP:n i garaget så bör man antingen ha VVC eller en extra el-VVB inne i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jordgubben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2007, 19:26:41 »
Råd och råd???
Mina erfarenheter av vp ljudutbredning som installerades för några månader sedan är minst sagt på oacceptabel ljudnivå.
Pumpen är placerad i en nybyggd källare med betongplatta på frigolitskivor och lecaväggar. Ovanpå bjälklaget har jag sovrum. Vibrationerna är kraftigt störande inte bara i sovrummet utan fortplantas i delar av övriga huset. Fö byggt i timmer. Började med att lägga under tjocka gummiremsor under pumpens fötter. Detta hjälpte föga. Fortsatte med att lägga ett lager gips i källarens tak, med tyvärr ingen spec skillnad. Har nu rivit upp hela sovrumsgolvet och isolerat om och även varvat med gipslager. Dämpningen är inte spec stor. har precis lagt tillbaka sista golvbrädan så humöret är inte på topp.....
Min gissning är att det enda? som kvarstÃ¥r är att pumpen sätter svängning pÃ¥ betonggolvet mot frigoliten.  NÃ¥gon som tycker nÃ¥got?
IVT greenline HT9. Sjövärmeslinga 400 m. 1 1/2 plan äldre men tilläggsisolerat. C:a 150 kvm. Delvis 3glas. VP-en installerad början av 2007.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2007, 19:45:59 »
Jag har fuskat en del med ljud, ljudteknik, resonanser m.m, Ã¥ rent spontant sÃ¥ tycker jag det verkar som Du lagt ner arbete pÃ¥ fel saker  Sc:,h Att betongen skulle svänga med sÃ¥ hög frekvens att det skulle bli hörbart, det anser jag som uteslutet. Ã… som Du beskriver hur Du isolerat/dämpat, sÃ¥ bör det inte läcka ljud frÃ¥n rummet där pumpen stÃ¥r. Kvar finns allstÃ¥ att ljudet leds via "nÃ¥nting", vidare till "nÃ¥nting", som sen sprider ljudet till sovrummet. AlltsÃ¥ principen, ett par plÃ¥tburkar med en spänd lina mellan sig. T.ex ett rör som ligger emot ett annat rör, eller ett rör som ligger mot trä under garderob eller liknande. Ã… jag förstÃ¥r din irritation, det kan va ett litet helsike att hitta rätt pÃ¥ problemet, dÃ¥ ljudet i princip kan ta vilken väg som helst.... Jag skulle nog ändÃ¥ börja med, att t.ex sätta olika delar i spänn mot nÃ¥t lämligt i närheten. PÃ¥ det viset bör Du kunna lista ut vad som orsakar ljudet, genom att frekvensen pÃ¥ ljudet dÃ¥ ändras. Ã… utifrÃ¥n det kan Du sedan ta itu med att fÃ¥ slut pÃ¥ oljudet. Testa iaf...., jag skulle dÃ¥ aldrig ge mig, sÃ¥ tjurig är jag  ;D 

mvh humlan.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2007, 20:36:27 »
Håller med Humlan, du lär ha fått stomljud som fortplantar sig - att sätta in typ Wirodämpare eller annan flexibel anslutning på rören in/ut från värmepumpen brukar göra oerhörd (eller tja, i ditt fall hörd) skillnad. Sen kan man fortsätta med att byta rörupphängningar, konsoller et cetera och se till att dessa blir vibrationsdämpade. Lycka till!

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2007, 21:43:52 »
Hej

HÃ¥ller med -Lo-

Tänk dock på att slangar skall sitta på en 90 graders krök för att funka bäst.
Själv har jag mest slangar och hårdlödda rör (de blir mjukglödgade vid installation) men jag vet inte om det gör någon skillnad. Dock är de enklare att finjustera med lite muskelkraft om de ligger an.
Tyst blev det. Kylsåpet bullrar mera än VP trots gammal kåk.

Är du riktigt störd så rekommenderar jag att överväga bullermattor (sådana man har på lastmaskiner od). Det finns en artikel i Båtnytt för några år sedan som beskrev hur man isolerade en diselmotor med strålande resultat med profsiga mattor (tunga som bly i olika lager för att åstakomma ljud fickor).

Fråga Mikael H på forumet. Han vet mera.

Lycka till!

mvh

Peter


 
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Peter73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2007, 08:52:21 »
Oj vad mycket bra tips! Tusen tack. Uppenbarligen är det här med buller/oönskade ljud ett problem för värmepumpsägare. Kanske får huset en liten utbyggnad så pumpen får stå på egen platta.. Får tänka vidare!

/p

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2007, 23:36:16 »
Som de andra redan sagt : Vibratiner är luriga.
Vår Varmitek står under vardagsrummet i botttenvåningen (betong balkar + 'grus').
Stör inte där, inte ens när lag lyssnar på Haydns ståkkvartetter (Dessa har tysta passager)
I vart fall är nivån mycket lägre än ljuder var från gamla oljebrännaren.

I andra våningens hall kan man däremot fönimma ett brum - lägre men annorlunda än suset från den i och för sig tysta DVD-spelaren.
I rummet intill, sovrummet, hörs inget.

Så det här med llud/vibratiober är knepigt.

Men jag rekommenerar inte att ha sovrummet  intill pumprummet. Har sett och hört en sÃ¥dan installation- Brr..

Ätgärder mot oljud : Se tidigare inlägg
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2007, 10:13:49 »
Det skulle gÃ¥ att säga, att pumpens eget buller, det som läcker ut genom, är inget problem att trolla bort. Det är dom ljud som uppstÃ¥r/förstärks nÃ¥n annanstans i kÃ¥ken, som kan bli en svÃ¥r nöt att knäcka. Det som händer, är att nÃ¥t svänger i en hörbar frekvens Ã¥ att den frekvensen sen försärks pÃ¥ samma sätt som i en högtalare. Ett rör kan t.ex bli som stiftet i en gammal trattgrammofon, Ã¥ hela huset eller ett rum, blir som att sitta inne i tratten  ;D Lösningen blir dÃ¥ att sätta in flexslangar, eller att avleda svängningarna genom att helt enkelt sätta ett rör i spänn mot nÃ¥got lämpligt. Det senare kan ta bort allt ljud pÃ¥ ett ögonblick, men bör nog senare ersättas med en flexslang....

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Buller och surr - Någon som har några råd?
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2007, 10:43:51 »
En annan sak som är värt att notera, är att rekar att använda flexslang. Det betyder att konstruktörerna vet att deras pumpar är dåligt hopsatta/konstruerade, å vältrar över problemet på installatören. Det troliga är att man medvetet valt att förenkla/förbilliga konstruktionen, å skriver en rekommendation istället. På så sätt friskriver man sig själva på enklaste sätt. Troligen skulle det mesta problemen lösas genom att förändra viss rördragning inne i pumpen, å lite annorlunda upphängning av div delar. Svårlöst? Nää, bara skitsnack i så fall, men lite mer skulle det självklart kosta....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!