Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knäpptank hjälper inte  (läst 49454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2011, 18:56:41 »

Det är nog som purjo säger, att en 100 liters tank borde klara av dina problem. Jag upplevde att dina problem inte är några rörklammer eller radiatorfästen som smäller, och är istället värmerör som är klämda mellan några brädor. Det i sin tur kan orsaka knäppningar vid små men snabba temperaturskillnader.

Ska det monteras en tank så gör man väl det så att även värmekomfort och livslängd har glädje av tanken. Därför rekommenderar jag en större tank med kontinuerligt flöde över radiatorerna d.v.s. flöde över radiatorerna även vid varmvattenladdningar.

Kan det vara så att det är avfrostningarna som orsakar tempskillnaderna? Tycker mig se att framledningen dyker "obefogat" några gånger på loggbilden, som i sin tur kan ge upphov till knäppningar.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2011, 20:56:19 »
Carl N: Jag har diskuterat detta med installatören och han påstår att det är kopplat på det sättet. Det finns en röd märkning på knäppkärlet vid anslutningen till inmatningen och en blå för utamatningen? Är detta rätt?

Jepp, det bör vara rätt, kolla som sagt att blandningsventilen inte sitter kvar.

Och det ser knepigt ut med den där piken på både fram och retur, det är nått som inte stämmer med din installation.
Ser ut som att du har nån kortslutning mellan fram och retur.
Kan du ta några foton på rören runt din VP?
Har du nått nyanslutet element i pannrummet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2011, 21:58:45 »
purjo_: Visst är det märkligt. Har själv anat nått skumt här från första början, men man litar kanske för mycket på sin installatör som menar att det är helt normalt.

Castrol: Nej. Det är Thermias egna utjämningskärl. Nyinköpt för dyra pengar  :'(

Lexus: VI får se vad detta mynnar ut i, men pengarna är redan investerade och i det här läget känner jag inte för att bara byta ut den utan att vara 100% säker på att volymen är problemet. Angående avfrostningarna så kan det mycket väl vara en möjlig orsak. Har ingen aning faktiskt, men de små dykningarna är märkliga fenomen.

Carl N: Hur kollar man blandningsventilen? Kortslutning låter troligt. Nyanslutet element i pannrummet? Svar: JA. I samband med VP installationen.

Skickar med tre st. bilder på pannrummet. Jag kan passa på och förklara att flexslangen ut från tanken går till en 3-vägs koppling där ena anslutningen matar radiatorn i pannrummet och den andra går till övriga radiatorkrets. Samma sak på returen från radiatorn i pannrummet så går den till en annan 3-vägs koppling där den ena är retur från radiatorkrets, den andra från radiator i pannrummet och den tredje får in i pannan.
Vad jag begriper så är ändå tanken kopplad i serie till bägge kretsarna...eller?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2011, 23:04:01 »
Har du avluftat tanken ordentligt så att du verkligen jobbar mot 100liter
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2011, 23:06:08 »
Hei,
Jeg er med Lexus i hans vurderinger.
Når Atria varmer tappevann stenges tilførselen til huset. Mens tappevannsvarming pågår rekker vannet i rør og radiatorer å bli kaldt. Så kommer varmvannet igjen for fullt.
Du kan ha så stor knäpptank som helst, det spiller ingen rolle. Du må ha egen pumpe for huset, slik at vannstrømmen der er konstant.
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2011, 23:17:36 »
Jag satt och tittade i denna pdf:
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/tasaus.pdf

Tittar man på skissen för lösning A går framledningen från pannan till botten av tanken, dvs den blå anslutningen. När jag tittade på din bild såg jag att du har tvärtom. Kan det finnas en tanke med att skicka in det varma i botten för att få bra blandning kanske?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2011, 23:44:47 »
Tanken är fel inkopplad om den skall verka som knäpptank! Det varma vattnet från pannan skall tryckas in från toppen och tagas ut i botten till framledningen.
Det är kopplat tvärtom nu enligt bilder och ritning på tanken.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad bennety

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2011, 23:54:44 »
på min nibe ukv 100 knäpptank, så kopplade mokarna in framledning från pannan i botten på tanken. vidare till radiatorerna från toppen.
efter det så försvann mina knäppningar och starterna minskade markant.
/henrik
1 1/2 plans villa med källare byggd 1948
Trästomme med mexitegelfasad.
120 m2 boendeyta, 40m2 källare med komfortvärme.
Nibe 1245-8, 100L UKV, 160m borrhål.
installerad Juni 2010
Tidigare förbr. 5ton pellets=24000Kwh
Huset konverterat från direktel 1993
Västmanland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #23 skrivet: 28 januari 2011, 09:06:53 »
Jepp, knäppisen är felkopplad, in från VP:n ska sitta på röd, ut till radiatorerna ska sitta på blå.
Nu är det tvärt om, lyckligtvis så är det nog rätt enkelt att koppla om.
Och dessutom bör du även kolla upp radiatorn i pannrummet, denna kan ha för högt flöde och kortsluta värmekretsen.
Vänta tills VP:n har gått en kvart, känn sen på undersidan av radiatorn, är där lika varmt som ovansidan så behöver radiatorn strypas in.
Radiatorn bör vara lite svalare på undersidan (gäller för övrigt alla radiatorer i huset).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #24 skrivet: 28 januari 2011, 09:35:18 »
För den som är intresserad så har jag uppdaterat min blog med lite statistik som visar hur min 80-liters knäpptank fungerar. Den är lite 'udda' eftersom den är monterad liggande. Men, principen är densamma - Tillopp från pannan upptill och vidare till radiatorerna från botten.
Huvudsyftet var att öka volymen i systemet, men den fungerar bra även för att jämna ut temperaturen på framledningen och eliminera knäppningar - Trots att den inte är speciellt stor.

http://www.n-mental.com/blog/?page_id=221

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #25 skrivet: 28 januari 2011, 10:53:41 »
Castrol: Hur avluftar man tanken? Den röda markeringen är där röret är kort och den blåa går ner i botten. Har inte tänkt på ditt resonemang, men visst kan det finnas en tanke med det. Ska ringa Thermia o dubbelkolla. Återkommer.


dvil: Visst stängs tillförseln av varmvatten till huset när den gör VV, men cirk.pumpen går fortfarande på ett konstantflöde. Hur menar du att ha en egen pump till huset?

JPEG: Flexslangen ut från VP är ansluten till den röda. Enligt Thermias skiss så är det korta röret markerat med rött och då bör det väl vara rätt ?!

bennety: Intressant!! Dock delade meningar här på forumet om det här. Jag kollar med Thermia.

Carl N: In från VP sitter på röd redan. Nu är det total förvirring här. Är inte ut från VP uppe till vänster närmast när man står framför VP? Ska kolla upp radiatorn i pannrum. Det låter troligt att den har för högt flöde, men du menar alltså att alla radiatorer bör vara en aning strypta? Du menar strypa på returen och inte på termostat va? Hur mkt ska de strypas?

purjo: Din är kopplad precis tvärtom. Du tar in varmvatten i botten och tar ut i toppen.
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #26 skrivet: 28 januari 2011, 11:00:07 »
Citera
purjo: Din är kopplad precis tvärtom. Du tar in varmvatten i botten och tar ut i toppen.
Nej, jag tar in varmvattnet i toppen och ut i botten.

Edit: Jag kopplade förbi tanken i morse vid sju-tiden för att få lite statistik att lägga ut på blogen.
Notera skillnaderna i gångtid/antal starter före och efter klockan 7:
(Detta har inget med TS problem att göra. Jag ville bara visa vilken nytta man har av stor vattenvolym i systemet)
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 11:27:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #27 skrivet: 28 januari 2011, 12:20:24 »
Carl N: In från VP sitter på röd redan. Nu är det total förvirring här. Är inte ut från VP uppe till vänster närmast när man står framför VP? Ska kolla upp radiatorn i pannrum. Det låter troligt att den har för högt flöde, men du menar alltså att alla radiatorer bör vara en aning strypta? Du menar strypa på returen och inte på termostat va? Hur mkt ska de strypas?

Det är kanske taskig färgåtergivning på bilden?
Jag har nog troligen fel, för kollar man i manualen så är röd till höger på din bild, precis som det ska vara.

Du behöver bara strypa in de radiatorer som är jämnvarma, alla ska vara lite svalare nertill.
Du måste även justera cirkpumpen så att du får minst 5 ºC tempskillnad mellan fram och retur till radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #28 skrivet: 28 januari 2011, 12:33:51 »
Ja mittåt! Beklagar att jag förvirrade begreppen, tanken är rätt kopplad som knäpptank !
/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Knäpptank hjälper inte
« Svar #29 skrivet: 28 januari 2011, 13:03:04 »
Verkar som att alla är överens om att tanken är rätt kopplad och då får jag gå vidare och testa med strykning av radiatorer och även ändra tempdiff till över 5 .

Svar från Thermia: "..om det är rätt inkopplat då man ska skicka in den varma vattnet på toppen av kärlet och ta ut vattnet från botten till radsystemet."

Purjo: Mkt intressant! Ditt diagram visar klart o tydligt på skillnaden med större volym. Önskar jag hade en bra loggning på min VP. Någon som testat Thermia Online? Eller ska man satsa på eget bygge?

Hur luftar man knäpptanken?

Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!