Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säkerhetsventil pÃ¥ brinesidan?  (läst 11588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #30 skrivet: 06 oktober 2006, 11:39:26 »
Carl N
Installatörer följa instruktioner? Du har ju humor ;)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #31 skrivet: 06 oktober 2006, 11:45:47 »
Säkerhetsventilen sitter ju på nivåkärlet, såvida den inte är vätskefylld så sprutar det inget alls om den lättar.
Det är väl ingenting som säger att den gör det?  Hos dig kanske den gör det, hos mig sitter den inte där.  Spelar ingen större roll, men det är lite tröttsamt att sÃ¥ mÃ¥nga här (inte specifikt riktat till dig) alltid tror att installationer mÃ¥ste se ut just som de gör hos sig själva.

Vad är det som säger att gasen (eller köldmedia i vätskeform) av stiger raka vägen just till nivåkärlet?


Jag bara förmodar att de flesta installatörer tittar på instruktionen och kopplar enligt den, men jag har kanske fel? ???
Jamen, vilken instruktion skall de titta i?  Skall IVT-installatörerna titta pÃ¥ Nibes instruktioner bara för att installationerna skall bli enhetliga?  Här är en bild hur IVTs HTPlus manual t.ex.




Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #32 skrivet: 06 oktober 2006, 12:14:01 »
Aha, jag trodde att säkerhetsventilen alltid satt pÃ¥ nivÃ¥kärlet.  :-[
Löser säkerhetsventilen här så kan det ju bli blaskigt förstås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #33 skrivet: 06 oktober 2006, 19:31:58 »
Även på nibe lär det blli slaskigt om säkerhetsventilen lätar lär den ju dra med sig en hel del brine bara för de som har bilventil och lite tryck i kärlet att öppna ventilen så får ni se på sprit dusch.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #34 skrivet: 07 oktober 2006, 11:06:20 »
Overlander Nu hände inte jag med riktigt  Sc:,h

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #35 skrivet: 07 oktober 2006, 14:09:31 »
Om man får tryck på brine sidan som överstiger 3 bar så säkerhets ventilen så kommer det spruta ut brine också även om det bara är lite brine i kärlet så följer det med en hel del ut genom säkerhetsventilen så det lär nog märkas om den har öppnat eller ej.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #36 skrivet: 07 oktober 2006, 14:30:36 »
Om man får tryck på brine sidan som överstiger 3 bar så säkerhets ventilen så kommer det spruta ut brine också även om det bara är lite brine i kärlet så följer det med en hel del ut genom säkerhetsventilen så det lär nog märkas om den har öppnat eller ej.

Hmmm.... Sc:,h

Själv har jag testat att öka trycket pÃ¥ KB-sidan med en cykelpump och nÃ¥gra kopplingar för jag ville avlufta via nÃ¥gra luftnipplar som sitter högre än kärlet. NÃ¥väl, när jag avluftat sÃ¥ testade jag även att släppa pÃ¥ trycket, det pös men sprutade inget alls. VätskenivÃ¥n mÃ¥ste väl upp till ventilen innan det sputar eller hoppar vätskan dit?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #37 skrivet: 07 oktober 2006, 14:46:29 »
HÃ¥ller definitivt med Carl N-

Kan inte begripa hur vätskan skulle "segla upp" av sig självt till kärlets topp-punkt bara för att ventilen öppnar såvida man inte har champagne eller kolsyrat öl som brine.

(Nu pratar vi alltså variuanten säkventil som högsta punkt)


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #38 skrivet: 07 oktober 2006, 15:45:04 »
Men det är inte frågan om 0,5 bar utan 3 bar.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #39 skrivet: 07 oktober 2006, 16:30:09 »
Testa själv.
Kör upp trycket till ca 2,5 bar relativt låg nivå i lärlet och sen vrider man upp säkerhetsventilen helt så
ska ni se att de sprutar ganska rejält med vätska ur säkerhetsventilen.
Och de är utan massa teoretiska uträkningar.
Teori och prakt hänger inte alltid ihop.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #40 skrivet: 07 oktober 2006, 16:46:17 »
Har även varit med om läckor på platt vvx:en till värmebärarsidan, där säkerhetsventilen inte lätta och
är just ingen skilnad på trycket på systemet.
Du får ju en störe volym när köldmediesystemet oxå är med i kretsen, i och med att de tränger ju in
vatten in i köldmediesystemet, så de är ju inte bara köldbärarsystemet eller värmebärarsystemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säkerhetsventil på brinesidan?
« Svar #41 skrivet: 07 oktober 2006, 22:41:11 »
Har även varit med om läckor på platt vvx:en till värmebärarsidan, där säkerhetsventilen inte lätta och
är just ingen skilnad på trycket på systemet.
Du får ju en störe volym när köldmediesystemet oxå är med i kretsen, i och med att de tränger ju in
vatten in i köldmediesystemet, så de är ju inte bara köldbärarsystemet eller värmebärarsystemet.


Det där är faktisk rätt logiskt, kondensorn är ju till största delen fylld med övehettad gas, gasen mättas vid kontakt med vattnet och trycket sjunker.

Sen har jag en teori om vad som händer på brine-sidan vid läcka på förångaren, i alla fall om man har ett borrhål. R407C har högre densitet än vatten och är det tillräckligt underkylt hinner det inte förångas om brinepumpen går utan köldmediet hamnar i borrhålet. Kommer det bara under ca 50 meter så håller trycket och temperatur köldmediet i flytande form.  Sc:,h
« Senast ändrad: 07 oktober 2006, 22:43:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!