Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: jordvärmeslang  (läst 10718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danne Be

  • Gäst
danne Be
jordvärmeslang
« skrivet: 04 mars 2013, 11:59:40 »
jag ska nu i vår ta och slägga ut min oljepanna, och ha jordvärme, då jag har väldigt stor tomt. ligger på 1700kvm.

huset är byggt 1940, med viss tilllägsisolering är gjort, kommer dock att bli mer under vägens gång.
har inte bestämt någon pump, utan de tar jag med tiden.

har tänkt att gräva ner alla slang sj. skoj att ratta grävmasik i några dagar.

men det jag funderar på är hur man ska beräkna hur lång slang man ska lägga ner, nån säger 300m, en annan 600m
lägga allt på 1 slinga eller 2-3-4 ja ni förstår.


huset är 100kvm med ca 80kvm bi ytan, alltså kall utrymen.

så hur många Meter slang?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: jordvärmeslang
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2013, 13:37:15 »
Hur många m3/år olja går det åt? Det bestämmer hur stor pump som behövs och därmed också antalet meter slang. Kan det bli aktuellt med en utbyggnad av huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärmeslang
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2013, 14:34:10 »
Rent generellt så räcker det med ca 7 kW effekt för att värma 100 m2.
En kollektor i en slinga, 400 meter lång räcker som regel för att försörja en 7 kW VP med energi, sen är det ju aldrig dåligt att ha mer slang än så, man skall dock försöka undvika att ha mer än 400 meter i en slinga, så gräver du ned mer så bör du göra två slingor, 2 X 250 eller 2 X 300 meter.
Bor du vid TÃ¥rne Träsks östra strand och har tänkt bygga ut sÃ¥ behövs det naturligtvis mer effekt, sÃ¥ Rolands frÃ¥gor är berättigade.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Danne be

  • Gäst
Danne be
SV: jordvärmeslang
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2013, 19:22:04 »
Hej igen.
Vi ligger på ca 1-2kubik. Men vi köra bara med olja när det är kallare än -7 annars så kör vi med värmepumpen. Som är köpet på jula:)
Vi har ett vattensystem hemma.

Utloggad ockelboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: jordvärmeslang
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2013, 20:15:34 »
Varför ska man undvika mer än 400 meter i en slinga?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: jordvärmeslang
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2013, 20:20:13 »
Det blir för stort flödesmotstÃ¥nd dvs Cirkpumpen fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥ max och ändÃ¥ kan man fÃ¥ lite onödigt stor skillnad mellan ingÃ¥ende brine och utgÃ¥ende brine. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ockelboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: jordvärmeslang
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2013, 20:29:20 »
Oki, kan vp ta skada av för stor tempdiff på brine?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: jordvärmeslang
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2013, 20:34:21 »
Normalt är det nog inga problem med lite stor diff men det är inte optimalt att köra cp på max och ändå ha lite för stor diff vilket leder till lägre medeltemperatur på brine vilket ger lägre cop men visst det funkar men kan man välja är det bättre med dubbla slingor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: jordvärmeslang
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2013, 06:48:26 »
Har ni radaitorer eller golvvärme? Hur varmt vatten behöver värmesystemet när det är som kallast?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

danne Be

  • Gäst
danne Be
SV: jordvärmeslang
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2013, 11:41:19 »
oj....bra fråga...är väldigt okunning inom VVS....men jag ger på mig en chansing, 60c brukar pannan skicka upp vattnet i. om jag inte minnse helt fel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: jordvärmeslang
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2013, 12:11:59 »
Har du termostater på elementen som styr värmen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: jordvärmeslang
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2013, 02:20:07 »
Jag la ner 500m i en slinga till min pump på 7kW och det har funkat hur fint som helst ( håller en tempdiff 3 grader). En fördel med endast en slinga är att installationen blir något lättare mindre håltagning förgreningskoppel injusteringsventiler osv.
Dock så bör man inte lägga så lång slang med en större värmepump (som kräver ett större flöde=för högt tryckfall för att cirkpumpen skall orka hålla ett acceptabelt flöde)

I övrigt så är det alltid bra att lägga så mycket slang man har möjlighet/lust till, då några hundra meter extra sällan är så stor kostnad när man gör jobbet själv, man får då ett framtidssäkrat system med bästa möjliga verkningsgrad.

Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärmeslang
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2013, 09:24:08 »
Om du bara har 3 graders deltaT på 500 meter i en slinga har du troligen felvisande tempgivare.
Jag loggar ju min anläggning, med exakt samma effekter och kollektorlängd som du har och jag ligger mellan 4 och 6 graders deltaT beroende på hur varmt vatten värmepumpen producerar.
Hög deltaT vid låg framledningstemp, och låg deltaT vid tappvarmvattenvärmning.

För att kontrollera tempgivarna kan man köra cirkpumpen manuellt när kompressorn står still, efter ca 10 minuter skall de visa exakt samma temp, om ej har du felvisning, vilket är mycket vanligt.

2 grader större deltaT än önskat ger ca 3-4% högre driftskostnad, om värmepumpen förbrukar runt 6000 kWh/år så kostar det alltså mellan 180 och 240 kr/år att gräva ned en "för" lång slinga.
« Senast ändrad: 06 mars 2013, 09:26:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: jordvärmeslang
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2013, 19:55:41 »
Om du bara har 3 graders deltaT på 500 meter i en slinga har du troligen felvisande tempgivare.
Jag loggar ju min anläggning, med exakt samma effekter och kollektorlängd som du har och jag ligger mellan 4 och 6 graders deltaT beroende på hur varmt vatten värmepumpen producerar.
Hög deltaT vid låg framledningstemp, och låg deltaT vid tappvarmvattenvärmning.

För att kontrollera tempgivarna kan man köra cirkpumpen manuellt när kompressorn står still, efter ca 10 minuter skall de visa exakt samma temp, om ej har du felvisning, vilket är mycket vanligt.

2 grader större deltaT än önskat ger ca 3-4% högre driftskostnad, om värmepumpen förbrukar runt 6000 kWh/år så kostar det alltså mellan 180 och 240 kr/år att gräva ned en "för" lång slinga.

Ligger runt 3 grader tempdiff pÃ¥ köldbärare  vid värmeproduktion  framledning 35 retur 28,5
(har 0,4 graders felvisning pÃ¥ köldbärare men detta har jag räknat bort) beror ju oxÃ¥ pÃ¥ vad man har för  KB-cirkpump samt vilken hastighet man kör pÃ¥, kör min cirkpump pÃ¥ full effekt (205 W).

Förmodar även att förläggningsmönstret av slingan spelar en viss roll för tryckfallet/flödet (många eller få böjar, skarpa eller mjuka böjar. (min slang ligger i relativt långa raka längder på en åker, något som förstås är svårt att få till i en villaträdgård)

Jag förspråkar väl egentligen inte att man skall lägga en slinga på 500m, men under rätt förutsättningar kan det fungera helt ok med "små" VP förutsatt man inte har en för liten cirkpump.

Det sitter väl en KB-pump pÃ¥ 170 W i din 1210-7 Rickard? vilket  väl skulle kunna vara anledningen till min lägre tempiff
« Senast ändrad: 06 mars 2013, 20:10:40 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärmeslang
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2013, 05:31:10 »
Ja, det stämmer att min cirkpump är på 170 W.
Med dubbla slingor sparar man på både cirkpumpens driveffekt, och värmepumpen får bättre COP, så besparingen kan säkert bli 400-500 kWh/år om man lägger dubbla slingor istället för en lång.
Har man möjlighet att lägga dubbla slingor är det troligen bättre/mer ekonomiskt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!