Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underkylare  (läst 5134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kärri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Underkylare
« skrivet: 18 mars 2005, 13:09:33 »
Hej,

Har tänkt sätta in en underkylare i min värmepump, skulle användas till att förvärma bruksvattnet.
Är det någon som har en sådan lösning?
Vore tacksam om någon kunde berätta om sina erfarenheter om det fins?
Geopro SH7, Geopro SHB 500L, 157m

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Underkylare
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2005, 15:35:48 »
Hej  ,hade en tanke att sätta en liten plattvärmeväxlare som placeras före trevägsventilen och pÃ¥ sÃ¥ sätt förvärmer tappvarmvatten bÃ¥de under värmeproduktion och tappvarmvatten produktion. Nackdel är väl att den blir begränsad effekt pÃ¥ sommaren. . Tyvärr sÃ¥ har jag ingen pump just nu men till efter sommaren sÃ¥ skall det testas. mvh /mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Underkylare
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2005, 17:16:29 »
Vad skulle vinsten bli med detta arrangemang?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underkylare
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2005, 17:50:33 »
Kallare kondensat eftersom man kyler kondensatet med kallvatten, det kallare kondensatet kan ta upp mer lågvärdig värme i förångaren innan det förångas, vilket leder till bättre verkningsgrad.

Ungefär så har jag fattat det i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Underkylare
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2005, 17:57:21 »
För mig låter det rätt så självklart det som MSO avser. Du minskar antalet varmvattenladdningar eftersom inkommande vatten till förrådsberedaren är förvärmt. Yttermera produceras den värmen med högre COP när pumpen jobbar mot radiatorer/golvvärme.
Jag skulle dock sätta värmeväxlaren efter växelventilen i radiator/golvvärmekretsen.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Underkylare
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2005, 18:20:56 »
Hmm varför inte FÖRE växelventilen så att vattnet förvärms oavsett om det görs värrme eller varmvatten?
Eller på returen ? det är ju den som ska vara så kall som möjligt för bästa COP?

Jag är inne på samma linje... TYP.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Underkylare
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2005, 18:23:13 »
Hej , jag inbillar mig ocksÃ¥ att varmvattenkapaciteten ökar eftersom kallvattnet  förvärms ett antal grader före den gÃ¥r in i beredaren, framför allt när växelventilen stÃ¥r pÃ¥ varmvattenladdning.
Det borde vara en lösning på 1215 användare som tycker att vv kapaciteten är i minsta laget när många duchar/badar.
./mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Underkylare
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2005, 18:38:28 »
Varmvattenkapaciteten?

Menar du mer mängden VV eller att VP kan producera mer VV med samma mängd energi?

I en annan tråd diskuterades denna lösningen. I den tråden efterlystes en lösning för att öka MÄNGDEN VV.
Där avlivades den här förslagna idén. De flesta(jag också) var inne på att det tom skulle kunna MINSKA mängden VV.

Själv har jag inget MÄNGD VV problem. Därimot skulle jag vilja öka VV kapaciteten från min VP(NIBE 4Kw) iom att det kan ta 6 timmar att generera den mängd VV som går åt till mitt bubbelbadkar. Skulle jag kunna minska den tiden genom att låta VP jobba mot mycket kallare vatten skulle det vara bra.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Underkylare
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2005, 19:19:01 »
nja ,vad jag får för mig så är den värmeöverförande ytan på 1215 beredaren av naturliga skäl för liten mot effekten,typ 7kw. Manteln blir helt uppvärmd medans varmvattnet i beredaren behöver fler än en vv start för att bli helt uppvärmd. Detta fenomen borde bli bättre med förvärmning???Mso eller
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Underkylare
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2005, 19:19:15 »
Hmm varför inte FÖRE växelventilen så att vattnet förvärms oavsett om det görs värrme eller varmvatten?
Eller på returen ? det är ju den som ska vara så kall som möjligt för bästa COP?

Jag är inne på samma linje... TYP.
Javisst, det är så jag kommer att göra. En värmeväxlare på returen men också en på stigaren. Med andra ord kommer jag att förvärma bruksvattnet i 2 värmeväxlare.

Korrigerar mig själv: MSO har nog den smartare lösningen
« Senast ändrad: 26 mars 2005, 14:59:44 av Martin X »

Utloggad kärri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underkylare
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2005, 21:10:22 »
Så här hade jag tänkt mig att ansluta underkylaren. Tankens storlek är ett litet frågetecken, för stor så hinner inte den bli uppvärmd och för liten så kommer max temperaturen emot!
Skall försöka få in en bild om det lyckas?!
Geopro SH7, Geopro SHB 500L, 157m

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Underkylare
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2005, 22:02:04 »
Ahaa du ska in o messa med 'freon' slingan!

Jag förstår dock inte vitsen.
Det sitter ju redan en värmeväxlare där! Är du säker på att den första i slingan inte tar 'all'(99%) värme så att de övriga inte har någon funktion. (Jag antar att du är med på att det är vid kondenseringen av gasen som energin/värmen kommer, gliden är ju inte jättestor).
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Underkylare
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2005, 00:15:02 »
Kärri, .....  det var ju också en variant.

Bra med bild på schemat, det förklarar bättre än text.

En annan lösning beträffande utnyttjande av restvärmen i köldmediekretsen är att låta den nya underkylaren vara en fläktkondensor som värmer källaren.
Ju kallare ute, ju varmare efter sista ordinarie kondensor.

Båda varianterna kräver ingrepp i köldmediekretsen, något som man kanske inte gör innan garantitiden gått ut.
Jag har själv sett 2 anläggningar med den metod jag beskriver.
Medlem nordlund har detta installerat. Fungerar finfint, lagom varmt i hans källare, och det bästa på allt, det är gratisenergi som tillhandahålls.
Det är bara borran som blir mera belastad.
Du kan känna på röret innan expantionsventilen om det är någon vits. Är det ljummet så är det ok. Är det svalare så kan din lösning vara ok.

BÃ¥da lösningarna fungerar nästan uteslutande pÃ¥ den kalla delen av Ã¥ret och energin är begränsad. Fläktkondensorn har mycket lättare att betala sig dÃ¥ kostnaden är rimlig. Material ca. 1200:- (+ montören och tömning/fyllning  :( ). Glöm inte att kompensera för tillkommande köldmediemängd.

nja ,vad jag får för mig så är den värmeöverförande ytan på 1215 beredaren av naturliga skäl för liten mot effekten,typ 7kw. Manteln blir helt uppvärmd medans varmvattnet i beredaren behöver fler än en vv start för att bli helt uppvärmd. Detta fenomen borde bli bättre med förvärmning???Mso eller

Helt rätt mso. Huvudet på spiken.

Ett sätt är då att låta Vb först gå igenom en plattvärmeväxlare som värmer det cirkulerande tappvarmvattnet innan den går in i VVB:ens mantel.
Detta ger garanterat en-skotts-laddning av VVB:en. Kräver cirk.pump, VVX och elventil (måste köra varmvattnet "bakvägen" tyvärr, ta från botten och skicka in i toppen).
Tyvärr ??? har jag gott om varmvatten, men stör mig på att det krävs flera starter för att återställa varmvattenläget i VVB efter ex.vis ett bad.
Jag kanske får tid över och fixar detta. Återkommer i så fall med rapport.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!