Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt ljud  (läst 5263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mang-E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Konstigt ljud
« skrivet: 24 mars 2004, 13:32:37 »
Har en IVT C5:a som står i källaren. Ibland uppstår ett ca 2-3 sek långt ljud från källaren (pumpen).
Låter ungefär som ett "bröl". Utan att ha konstaterat det så tror jag att det är vid omslag från vv till radiatorvärme eller vice versa.
NÃ¥gon som har en aning om vad det kan vara ???

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Konstigt ljud
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2004, 15:06:35 »
Växelventilen. Om man tar bort motordelen frÃ¥n ventilen (brukar finnas en liten spärr man trycker in och sedan vrider man motorn) sÃ¥ ser man en pinne som sticker ut. Denna pinne trycks vid växling in av en excenter som drivs av motorn. Om smörjningen av den är dÃ¥lig sÃ¥ kan det ljud som du beskriver uppstÃ¥ vid växling. Med reservation för att du har en annan konstruktion.  ;)

Går det att manövrera ventilen manuellt med styrsystemet? Om det gör det prova och gör det och lyssna på oljud från ventilen.

Om det är ventilen så kan man prova att lägga på lite nytt fett på excentern.


Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Leka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installera värmepump nu!
Re:Konstigt ljud
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2004, 07:58:01 »
Jag har en IVT C5 med missljud från växelventilen. Det kommer bara ibland. Håller på 10-15 sek och när den tystnar rör sig "pinnen".
Jag har fått ny växelventil men den väsnas även den.
IVT kommer att även få byta denna.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Konstigt ljud
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2004, 09:45:20 »
Har under mina försök att utreda vilken VP som kan var lämpad för mig fått höra att IVT haft kvalitetsproblem med just växelventiler när de gått från en amerikansk tillverkare till en italiensk. (Hört från flera oberoende källor)
Detta skall dock vara upprätt sen ungefär ett år...

Det är klart intressant att höra en del entrepenörer ljuga en rakt upp i ansiktet när man vet att det finns vissa brister och de vidhåller att nej det är helt bekymmersfritt med det här fabrikatet . Kör Installatören med öppna kort får man ju högre förtroende på det personliga planet.
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

Utloggad Mang-E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:Konstigt ljud
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2004, 13:25:26 »
Hej igen!
Måste tacka PerF för råden. Tog lite smörjning på pinnen och vips så försvann "brölet".

(Men det borde man ju veta dvs "smörj på pinnen löser det mesta") ;D

Utloggad TiGGrE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Konstigt ljud
« Svar #5 skrivet: 13 juli 2004, 19:37:16 »
IVT haft kvalitetsproblem med just växelventiler när de gått från en amerikansk tillverkare till en italiensk. (Hört från flera oberoende källor)
Detta skall dock vara upprätt sen ungefär ett år...

intressant, fick min utbytt idag... teknikern sa samma sak om den (fick min ivt i november 2003)

har 2 italienska prylar i min kåk, fiberkonverter och den växelventilen, och haft problem med båda... ser den röda tråden lysa kraftigt...

Utloggad Börje

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Konstigt ljud
« Svar #6 skrivet: 09 november 2004, 17:03:05 »
IVT haft kvalitetsproblem med just växelventiler när de gått från en amerikansk tillverkare till en italiensk. (Hört från flera oberoende källor)
Detta skall dock vara upprätt sen ungefär ett år...

intressant, fick min utbytt idag... teknikern sa samma sak om den (fick min ivt i november 2003)

har 2 italienska prylar i min kåk, fiberkonverter och den växelventilen, och haft problem med båda... ser den röda tråden lysa kraftigt...

Intressant tycker även jag som pÃ¥ min IVT frÃ¥n nov 2003 med knäppningar/vibrationer sommartid ocksÃ¥ har en "Italienare".  Löste det dina problem eller byttes den preventivt?
IVT Greenline HT C9 inst. Nov 2003

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!