Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellahöjning till 60 grader?  (läst 1712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Legionellahöjning till 60 grader?
« skrivet: 14 september 2013, 23:10:05 »
Halloj,

Insåg att jag inte haft igång den periodiska temperaturhöjningen av varmvattnet efter att vi bytte kompressor i vintras så jag slog igång det imorse, men nu så noterade jag två saker, dels att VP'n hållt på hela dagen för att komma upp i de inställda 65 graderna utan att lyckas, men även att den bara nyttjar elpatron - inge kompressor alls.
Så nu ställde jag ned stopptemperaturen till 60 - räcker det, uppenbarligen har det ju gått bra länge nu utan någon legionellahöjning alls ;)

« Senast ändrad: 15 september 2013, 08:49:22 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellahöjning till 60 grader?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2013, 07:32:35 »
Jag gissar att värmepumpen står i vår/höstläge?
I så fall växlar den över efter 45 minuter till värmedrift och kollar om huset har nått värmebehov.
På 45 minuter ska 9 kW klara att lyfta 500 liter vatten med ca 11 °C (om jag räknar rätt).
Första laddningen går temp upp ca 6 °C, vilket är lite klent?
Och varför går temperaturen i VVB:n ner så mycket mellan varje laddning?
Läcker växelventilen genom?
« Senast ändrad: 15 september 2013, 07:34:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellahöjning till 60 grader?
« Svar #2 skrivet: 15 september 2013, 08:59:21 »
Hallå,

Pumpen står väl i det som kallas "normalläge" - så det du skriver kan nog stämma.
Men det var ju vid sju i går morse jag aktiverade vv-höjningen och på de två vanliga vv-körningar den gjort innan på natten gick det ju spikrakt upp tills den var nöjd. Men sen efter jag aktiverat den här periodiska extra vv-höjningen gick det ju jättetrögt?!
Och växelventilen byttes förra året innan vi insåg det var kompressorn, nu behöver ju inte det betyda den är fräsch men den är ju inte tokgammal.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellahöjning till 60 grader?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2013, 10:08:50 »
Jepp, de 2 VV-laddningarna innan ser helt normala ut.
Lägg märke till hacket neråt i VV-temp före legionellakörningarna, de finns inte vid de normala VV-laddningarna.
NÃ¥tt är skumt med grejorna.  Sc:,h

Ser ut som att elpatron inte slår till på en gång, växelventilen växlar över till VV-laddning men sen dröjer det 10-15 minuter innan elpatron kommer igång? ???

Har du nån effektvakt kopplad till värmepumpen?
« Senast ändrad: 15 september 2013, 10:13:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellahöjning till 60 grader?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2013, 20:57:38 »
Hallå,

Ingen effektvakt inkopplad - noterade också dippen, kan det ha att göra med att jag var inne i menyn och aktiverade den periodiska höjningen? Att dettaliksom var första gången?

Hur som helst, får väl avvakta i två veckor inför nästa körning ;)
Under tiden kan jag ju grunna på om den bara ska nyttja elpatron för vv?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellahöjning till 60 grader?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2013, 21:33:45 »
Styren är inte så avancerad, den kan bara använda elpatron för den periodiska höjningen.
Man brukar kunna höra när kontaktorn till elpatron slår till, prova att aktivera extra varmvatten och lyssna om det knäpper till på en gång då växelventilen ändrar läge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!