Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 Fryslarm?  (läst 7431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe 1215 Fryslarm?
« skrivet: 21 februari 2017, 09:39:48 »
I morse stod det "Fryslarm" i displayen. Jag hittade inte det larmet i manualen. Antar att det var stopp pga för låg KBut?
Gissade att det berodde på att cirkulationspumpen kärvade. Stängde av och satte på VP. Skruvade av hatten utanför pumpaxeln, men gjorde inget för att se om pumpen skulle starta av sig själv. Det gjorde den. KB-temperaturen normal. Ställde om KB-pumpen för kontinuerlig drift. Satte tillbaka hatten på cirkpumpen. Upptäckte en liten pöl köldbärarvätska under cirkpumpen. Gissade att det kom från axeln på cirkpumpen medan skyddshatten var av, men hittar ingen fukt på själva pumpen. Har också letat efter fukt på närliggande rörskarvar. Finns det något dräneringshål på pumpen där det kan ha droppat ut? Kan inte heller se något dropp nu.
Läge att låta byta cirkpumpen? Är lite för ledbruten för att göra det själv. Pumpen sitter ju inte direkt åtkomligt. Dessutom kommer det väl in luft i systemet som kanske måste luftas?
Finns några andra ideer om vad som kan ha hänt?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2017, 10:28:34 »
HAr du någon nivå i KB-kärlet?
Om den är borta kan det ha läckt ut KB-vätska.
Det gjorde det för mig för några veckor sedan.
Hos mig läckte anslutningen till värmeväxlaren nedre flexsslangen.
Närmast till, så det var perfekt.
Jag lossade lite på kopplingen, vred den fram/tillbaks några mm och drog åt igen, och det blev tätt.
Annars är det inte helt ovanligt att det spricker muttrar på kalla sidan av värmeväxlaren, så kolla det annars.
Tror det är extremt ovanligt att en cirkpump läcker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2017, 14:25:29 »
Jo KB-nivån är oförändrad. Nu på eftermiddagen har pölen med vätska dunstat bort, så gissar att det trots allt kom en skvätt från axeln på cirkpumpen när jag körde den en stund utan axeltätning. Inget oljud från den annat än att man hör att den går. Vet inte hur den har låtit tidigare eftersom den bara gått när kompressorn har väsnats.

Frågan är om det är läge att byta cirkpump. Den kanske är full med rostflagor? Inte så kul om den stannar när man är på skidsemester.
Eller om det kan vara något annat som strular?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2017, 14:52:30 »
Har du exp-kärl för KB eller menometer nivån brukar gunga när pumpen startar stabbar sig .

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2017, 17:00:48 »
Ringde Nibesupporten. Troliga orsaker kunde vara kärvande KB-pump eller för lite gas.
Jag fattar inget om hur olika gasfaser funkar, men då borde väl inte pumpen kunna gå med normala värden på KB-temp och VB-temp flera timmar i sträck?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2017, 17:30:07 »
Min cirkpump kärvade en gång för snart 10 år sedan, längst bak på axeln finns ett spårmejselspår som jag använde för att med skruvdragare motionera cirkpumpen både framåt och bakåt några gånger, samtidigt som jag försökte belasta axeln lite radiellt för att "slipa bort eventuella beläggningar i pumphuset.
Sen dess har den funkat.
Att byta kan ändå vara ide, sätter du in en snål pump har du tjänat in pengarna på några år i minskad energiförbrukning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2017, 17:58:49 »
Ringde Nibesupporten. Troliga orsaker kunde vara kärvande KB-pump eller för lite gas.
Jag fattar inget om hur olika gasfaser funkar, men då borde väl inte pumpen kunna gå med normala värden på KB-temp och VB-temp flera timmar i sträck?

Nja, för lite gas brukar inte ge detta larm.
Troligaste felet är antingen kärvande KB-cirkpump som du är inne på, eller att givaren för KB-ut glappar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2017, 10:13:42 »
givaren för KB-ut glappar.
Jag hittar inte var givaren ansluts. Det ska ju vara en "mellankontakt" innan signalen leds in på styrkortet. När jag bytte givaren sist (för att kunna få larm om KB-pumpen stannade) knipsade jag anslutningen och skarvade med sockerbitar. Där är det inte glapp.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2017, 17:38:46 »
Enligt manualen ska KB-givarna sitta på styrkortet, samma kort som display och manöverknapparna sitter på.
Fast oftast är det själva givaren som krånglar och inte kontakterna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2017, 19:49:16 »
Mystiken tätnar.
Idag var en servicekille här. Jag var inställd på att han skulle byta KB-pump, men så blev det inte.
Han bytte KB-givare och rensade filtret, som rutinåtgärd, men det blev ingen klarhet i hur larmet hade uppstått.
Det blev ett antal obesvarade punkter.
1. Larmet "Fryslarm" finns inte i "Monterings- och skötselanvisningen", men han trodde liksom jag att det kom om KBr var -8 grader eller lägre, vilket var inställt. Han hade sett det förut, men kom inte ihåg omständigheterna.
2. Vi ryckte bort givaren till KBr. Då visades -40 grader och kompressorn tvärnitade. Den röda larmlampan tändes, men inget larmbesked. Jag hade ju trott att det skulle komma upp "Fryslarm", men icke.
3. Om det inte fanns något KB-flöde alls, t ex om cirkulationspumpen inte startar, skulle det enligt serviceteknikern bli LP-larm innan KBr-givaren skulle indikera för låg temperatur.
4. "Fryslarm" kan alltså bara fås om temperaturen långsamt sjunker på KB, tex om cirkulationspumpen går, men har för låg pumpeffekt. Jag har aldrig sett KBr lägre än -1 grad.

Alltså ännu ingen lösning på problemet.
Pumpen går nu igen med inställningen att cirkulationspumpen följer kompressorn.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2017, 06:45:35 »
Vet inte om jag håller med om mystiken.
Så vitt jag kan se kan det bara vara tempgivaren eller cirkpumpen som felar - och vid en felsökning på en cirkpump som kärvat så hittar man ju inga fel om den går vid felsökningen...
Behöver inte vara sÃ¥ mystiskt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2017, 07:38:29 »
Tror det går att utesluta givarfel. Den visade rätt före och efter larm (jag har kollat den varje dag sedan pumpen var ny) och glapp, dvs avbrott ger inte "Fryslarm" enligt glapptestet. Återstår cirkulationspumpen, men den får inte ha kärvat, så att den inte startade. Då fås inte heller fryslarm. I så fall måste den ha haft reducerad kapacitet vid ett tillfälle för ett par dagar sedan. Den har haft full effekt före och efter larmtillfället och jag åtgärdade ingenting annat än att lossa luftskruven. Skulle det plötsligt ha bildats en luftficka i pumpen efter 10 år? För mej känns det osannolikt.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2017, 08:14:00 »
Det ena är lika troligt som det andra, alltså att givaren visade fel en stund, eller att cirkpumpen kärvat eller pumpat dåligt.
Men det kan ju vara en bugg i programmet också eftersom Fryskyddslarm inte finns...

Dock, jag tror det finns, från manualen:
Citera
KB-r
Temperaturen på utgående köldbärare.
[P] (Min tillåten temperatur på köldbärare ut från
VP.)
Detta värde bör endast ändras av fackman och
användes för min-begränsning med larm, exempelvis
som frysskyddsfunktion vid grundvattensystem
eller frånluftssystem.
Vid grundvattensystem med mellanväxlare kan
lämpligt värde vara 0 °C. Vid inställning på det
lägsta värdet (-12) är minbegränsning och larmet
bortkopplat.
Inställningsområde: -12 – +10 °C.

Jag har fått det där larmet en gång på min Nibe 1210-7 kW, då jag startade upp värmepumpen hade jag inte blandat frysskyddsvätskan tillräckligt bra, så det frös i växlaren och larmade på låg temp på KB, exakt vad det stid i displayen minns jag inte, det var 15 år sedan...
Men mitt stopp kom ju troligen gradvis, kanske kommer ett annat "fellarm" om temperaturen plötsligt fallet till -40 grader.

Vilket larm fick du när cirkpumpen inte startade vid servicebesöket?
Hur gjorde han för att förhindra den att starta?
Vilket larm fick ni då?

Om ni körde igång kompressorn med stillastående cirkpump så borde den ha stannat på antingen frysskyddslarm eller LP-larm.
« Senast ändrad: 24 februari 2017, 08:18:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2017, 09:45:00 »
Vi provade aldrig med att koppla bort cirkulationspumpen, men han var helt övertygad om och hade sett på anläggningar där inte pumpen snurrade alls, att det blir LP-larm och inte "Fryslarm". Det hinner helt enkelt inte bli så kallt vid KBr-givaren innan VP stannar för "hopfrysning" och ger LP-larm.

Vi provade som sagt däremot att rycka bort KBr-givaren varvid det indikerades -40 grader och kompressorn tvärstannade direkt, larmlampan blinkade rött, men inget larmmeddelande. Vi hade förväntat oss "Fryslarm". Kompressorn reagerade korrekt, men larmindikeringen (texten) uteblev. Minsta glapp hade alltså stoppat kompressorn, tänt larmdioden, men inte indikerat "Fryslarm".
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 Fryslarm?
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2017, 09:58:08 »
Faktum kvarstår, om det inte är en bugg i mjukvaran, vilket jag har svårt att tro (har aldrig hört talas om nåt liknande) så kan det bara vara tempgivaren eller för lågt flöde som orsakar det där larmet.
Luft i cirkpumpen, plugg i filter, skräp som gjort att pumpen gått tungt, men inte stannat helt kan vara möjliga orsaker.
Eller att fukt trängt in i givaren och gjort att den visat fel, det är dock mer långsökt att ett tempgivarfel skulle "gå till sig" och sedan inte visa sig igen.
Rent logiskt talar alltså allt för ett flödesrelaterat problem.
Och det är inte nödvändigt att det någonsin återkommer.

Jag skulle ligga lågt tills det eventuellt inträffar igen, nu vet du ju bättre vad du skall leta efter också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!