Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ekonomi???  (läst 6583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2009, 08:08:43 »

Har ni fortfarande 43º i pannan efter 10 minuters tappning, måste ni väl kunna duscha 3,5 min.
//Ronnie

Tjejer duschar inte 3,5 min snarare 23,5 minuter, och har man en regnskogsdusch så blir det inge varmvatten kvar.
Jag mÃ¥ste ställa in pannan pÃ¥ 70grader  xtra VV för att frugan ska kunna ta en dusch som hon är nöjd med...
« Senast ändrad: 27 oktober 2009, 08:17:26 av luddeno1 »

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2009, 11:27:46 »
Hej,

Jag har övre panna ställd 47 och övre elpatron pÃ¥ max 3 kW. Det är dÃ¥ inget problem med VV. Detta kostar ca. 3 kWh. per dag. Jag undrar om man kan komma billigare undan med en extern beredare mht invewstering och drift (iaf inte  om man inte använder mycket stora volymer). Vi är tvÃ¥ vuxna som duschar 1 g/d och tvÃ¥ barn som badar nÃ¥gra ggr i veckan.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ekonomi???
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2009, 11:56:30 »
Vi är två vuxna och har under tre års tid aldrig haft några problem med varmvatten, och då har vi elpatronen bortkopplad om den inte behövs för husvärmen.

Har man andra vanor när det gäller varmvattenförbrukning, får man använda elpatronen och funktionen "Extra varmvatten" på lämpligt sätt. Det är ju faktiskt avsikten att de här möjligheterna ska användas för varmvattenförsörjningen. Att många, bland andra jag, stänger av elpatronen är ju bara för att vi klarar oss ändå, samt att det är lite av en sport att köra så snålt som möjligt.

Har man riktigt stora problem med varmvatten, finns ju alltid möjligheten att sätta in en liten spetsberedare, men man kan nog lösa det mesta med att utnyttja funktionerna som finns på rätt sätt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2009, 12:08:38 »
Nej, det var precis min point. Om man inte har väldigt speciella behov tror jag inte det ger mening med extern beredare om man fibblar med extra VV och eller övre elpatron så det passar det aktuella behovet. Det kostar ju också endel att köpa en beredare.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ekonomi???
« Svar #19 skrivet: 27 oktober 2009, 12:13:00 »
Har inte Ecoel själv....

så egentligen borde jag hålla truten. Men jag tror att Ecoel är dimensionerad för "normalfamiljens normala varmvattenbehov".

Behöver man mer VV(Som inte täcks av X-tra VV funktionen)  sätter man lämpligen upp en VVB. Den behöver inte vara stor, om man kör med trefasanslutning, 60 ºC och blandarventil.

Men tyvärr så eldas den extra VVB med ren el. Det vore 2.5 ggr bättre om man kunde värma den med pumpen.

Så ett tips till CTC - en större variant av Ecoel för dom som använder mycket VV.

Och ett tips till dom som vill göra det själv - en stor acktank med VV-slinga/mantel + Ecologic
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: Ekonomi???
« Svar #20 skrivet: 27 oktober 2009, 12:50:36 »
Kan man inte bara ta den acctanken som CTC har som är tänkt för solceller och koppla in och låta VPn värma den?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!