Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatiskt eller manuellt läge pÃ¥ shuntventil pÃ¥ EcoEl 1550?  (läst 7421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Hej!

Har lite problem med värmen och läste i min manual att kontrollera om shuntventilen är ställd i manuellt läge. Tror att jag har hittat själva vredet/ratten, men hur vet jag i vilket läge den är i?

Hälsningar

Heidrun

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
När du reglerar shunten manuellt trycker du in ratten - först då går den att vrida. Ratten skall alltså inte vara i intryckt läge om man vill att shuntventilen ska öppnas/stängas automatiskt.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Tack för snabbt svar med bild och allt (nu vet jag att jag har hittat rätt ställe på pannan i alla fall).

Dock är jag fortfarande inte helt med på hur detta fungerar. Jag kan nämligen inte vrida min ratt åt något håll trots att ratten verkar vara helt intryckt. Vidare verkar jag heller inte kunna dra ut ratten för att ställa den i automatiskt läge, antog att det bara var att dra hela ratten utåt?

Hälsningar

Heidrun


Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Tack för snabbt svar med bild och allt (nu vet jag att jag har hittat rätt ställe på pannan i alla fall).

Dock är jag fortfarande inte helt med på hur detta fungerar. Jag kan nämligen inte vrida min ratt åt något håll trots att ratten verkar vara helt intryckt. Vidare verkar jag heller inte kunna dra ut ratten för att ställa den i automatiskt läge, antog att det bara var att dra hela ratten utåt?

Hälsningar

Heidrun

Hej
Jag hade själv problem med att fÃ¥ upp värmen i huset förra helgen. Jag sökte i manualen och lyckades manuellt vrida upp shuntventilen. Vi fick dÃ¥ upp värmen efter ett par timmar. Min installation visade sig vara felaktigt utförd och problemet är löst  :)

För att förstå ditt dilemma: Har du lyckats vrida upp shunten manuellt och är osäker på om den gått tillbaka till automatläge? Eller felsöker du mer generellt eftersom du har problem med värmen? Hur ny är pannan?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Generellt problem med värmen och ville bara säkerställa att alla grundinställningar var som de skulle. Installatör har varit här och gått igenom det mesta på pannan och allt är i ordning enligt honom.

Tack för assistansen

/Heidrun

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
Om shunten är i manuellt läge, så kan man inte bara dra ut den, du måste vrida den till det läget den var när du tryckte in den och då hoppar den ut själv..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!