Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?  (läst 22978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« skrivet: 13 maj 2004, 21:01:48 »
CTC Ecoheat verkar pÃ¥ mÃ¥nga sätt vara ett trvligt komplettsystem. Bland annat för att värme pumpas ut samtidigt som man kan tappa VV. När jag lyssnade pÃ¥ en anläggning tyckte jag att den var tystare än endra maskiner jag hört.  En för vÃ¥rt system troligen aktuell begränsning är att kompressorn stoppas om returtempen närmar sig 48 grader.

Men när man läser de bÃ¥da länkar som handlar om Ecoheat  sÃ¥ fÃ¥r man intrycket att flera ägare tycker att systemet drar rätt mycket eltillshott. FörhÃ¥ller det sig sÃ¥ trots att COP, räknat pÃ¥ srollprocesorn, är ca  3.9 vid 35 grad  och 2.7 vid 50 grad ?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2004, 22:34:49 »
COP är nog räknat på enbart kompressorn. Men jag vet CTC-ägare som kör med eltillskottet helt avslaget utom när det blir riktigt usligt kallt. Varmvattnet räcker bra ändå. Men som alltid så är det dush och badvanorna som avgör.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2004, 23:40:50 »
Jag kan nämna att jag kör med elpatronen helt avslagen när jag är säker på att VP'n klara värme och VV.

Tycker nog att elpatronen går in lite för snabbt...
men  det beror nog pÃ¥ det sätt den "tillverkar" sitt varmvatten i kombination med värmen.



« Senast ändrad: 13 maj 2004, 23:43:22 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2004, 23:13:46 »
Tyvärr får konstuktionen underkänt!!! elpatronen stör vp´s drift, det borde varit som på andra vp, elpatronen på stigen efter vp, men inbyggd i skalet och styrd av datorn.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2004, 23:29:46 »
Bertilmnu är jag lost in space......

Citera
elpatronen på stigen efter vp, men inbyggd i skalet och styrd av datorn

visserligen vet jag att elpatronen lever sitt eget liv, men kan du förklara lite närmare.




 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2004, 07:17:51 »
Jag tror att Bertil menar att elpatronen skulle ha suttit, inte i "acken" utan på framledningen efter shunten men innan första radiatorn. På så sätt skulle man kunna säkerställa sig om att shunten är helt öppen innan eltillskott går till.

Min egen reflektion är att man ändå kanske hade varit tvungen att ha en elpatron i tanken för att kunna få extra varmvatten, åtminstone vid behov.

Hur man skulle ha optimerat shunten i ett sånt fall vet jag inte, kanske skulle man ställa den så att den aldrig tar något vatten från toppen av tanken (där varmvattenslingan ligger) för att värma huset, utan enbart från mellannivån.

Kanske med en trevägsventil som i niben, som gick in och värmde upp tankens översta zon till 55 grader varje gång tempen i toppen låg under 45 grader.

Kanske skulle slÃ¥ en signal till CTC och ge dem lite tips!  8)

(Men de kanske följer med i forumet  ;) , i sÃ¥ fall kanske vi kan vänta oss en CTC ECO Economic-modell sÃ¥ smÃ¥ningom.)

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2004, 08:43:33 »
ja , var det så han menade.

men skulle inte det ge problem med styrningen/ värmen?? Du värmer radiatorvattnet efter shunten  och har INGEN kontroll pÃ¥ hur varme vatten som ledsfram. En sensor mÃ¥ste kolla tempen efter shunten, nä tror inte pÃ¥ den lösningen.

Där emot tror skulle nog din lösning (rickard) kanske vara bättre. men frågan är om det är SÅ enkelt ;)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2004, 16:54:40 »
Citera
men skulle inte det ge problem med styrningen/ värmen?? Du värmer radiatorvattnet efter shunten  och har INGEN kontroll pÃ¥ hur varme vatten som ledsfram. En sensor mÃ¥ste kolla tempen efter shunten, nä tror inte pÃ¥ den lösningen.

Om man sätter den efter shunten men före tempgivaren så borde det fungera, i alla fall om reglerdatorn kunde tillåta en viss övertemp på framledningen vid eltillskott utan att börja stänga shunten. Rent toretiskt skulle eltillskottet i så fall kunna gå till och från relativt ofta för att finjustera upp tempen en eller ett par grader. Kanske kunde den gå till/från så ofta som en gång/minut.

Var sitter deras tempgivare förresten, den borde sitta efter shunten??? om den inte gör det, var sitter den då - på returen?

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2004, 22:08:41 »
Citera
Var sitter deras tempgivare förresten, den borde sitta efter shunten??? om den inte gör det, var sitter den då - på returen?


Nu har jag inte grävt sÃ¥ mycket....men jag har en liten latjo pryl med sladd monterad strax före min externa cirkpump.  

En fundering, är inte shunten som reglerar tempen ??
och borde den inte själv ha en "sensor" ???

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2004, 17:10:45 »
Reglerdatorn styr shunten efter framräknat börvärde på framledningen.

Låt oss anta att stängd shunt = 20 graders framledning (rumstemp)

50% shunt = 45 graders framledningstemp

100% shunt = 70 graders framledningstemp (teoretisk)

Exakt hur CTC har löst regleringen av eltillskottet vet jag inte, det kan inte vara lätt att få det att fungera!

Säg att du behöver 60 grader framledningstemp.
Temperaturen i toppen av acken ligger normalt på ca 55 grader??? Antar jag.

Då kommer förmodligen shunten att öppna helt, när sedan tempgivaren på framledningen efter shunten känner att tempen inte blir varmare än 55 grader (efter en viss fördröjning) så slår den till tillskottselen.

När elpatronen varit på en stund kommer framledningstempen att börja stiga och reglerdatorns bärvärde kommer så småningom att uppfyllas.
Blir det sedan för varmt lär eltillskottet slå av och tempen så sakteliga sjunka. Detta gör att även tappvarmvattnet värms till en högre nivå än brukligt när husets värmebehov är stort.

Shunten har nog ingen egen givare utan reglerdatorn öppnar och stänger den efter värmebehov. Det är sedan reglerdatorn som avgör om eltillskott behövs eller ej.

En CTC kommer därför att använda sig av något mer tillskott eftersom detta förmodligen kommer att gå till när husets värmebehov är relativt stort och tappvarmvatten förbrukas.

På en värmepump av Nibes typ kommer kompressorn istället att kunna klara både tappvarmvatten och husets värmebehov. I alla fall i något högre utsträckning.

Men CTC har onekligen en klurig lösning, och jag tror att man kan få den prcis lika "ekonomisk" i drift som en Nibe om man fintrimmar alla inställningar ordentligt.

Däremot tror jag inte att CTC:s tekniker vågar släppa en pump som är optimerad till 100% då detta skulle innebära problem vid vissa installationer. Jag är ganska säker på att de har sådana marginaler att det fungerar i alla typer av applikationer utan speciellt mycket inställningsförändringar i reglerdatorn.

Detta gäller för övrigt de flesta (om inte alla) fabrikat.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2004, 14:09:04 »
Citera
100% shunt = 70 graders framledningstemp (teoretisk)

Exakt hur CTC har löst regleringen av eltillskottet vet jag inte, det kan inte vara lätt att få det att fungera!

Säg att du behöver 60 grader framledningstemp.

Ett litet tillägg: Exemplet med 60 graders framledningstemp förutsätter att temperaturen i radiatorkretsen sjunker med 12 grader eftersom kompressorn enligt CTC stängs av om returtemp år cirka 48 grader.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2004, 19:23:19 »
Citera
Ett litet tillägg: Exemplet med 60 graders framledningstemp förutsätter att temperaturen i radiatorkretsen sjunker med 12 grader eftersom kompressorn enligt CTC stängs av om returtemp år cirka 48 grader.

Rätt, och det innebär att elpatronerna får ta hela lasten. Så att CTC skulle fungera bättre än andra värmepumpar i radiatorsystem som kräver höga framledningtemperaturer tror jag inte mycket på.

Däremot så får man en jämn temp i sitt system med CTC:s lösning.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2004, 00:55:59 »
CTC EH pumpen har en acktank som är uppdelad i två delar med hjälp av en plåt. (Jag har för mig att denna plåt har genomsläp för att få varmt vatten till den överdelen) Vp'n kan ta sin värme från två ställen, över och under plåten , till det behövs den så fint benämnda bivalenta shuntventilen.

Kompressorn är ansluten till den nedre delen av tanken även returen av från radiatorerna kommer hit. el-patronen sitter ovan plåten för att spetsa VV.

När den nedre delen (dit kompressorn är ansluten) klarar av att leverera den behövda värmen så tas bara vatten från den delen. Skulle det inte räcka, så tar den det varmare vattnet från övre delen. Dvs. mixar så att rätt temperatur uppnås på RV.

Här kommer kruxet in eller den extra elförbrukningen, vad jag tror i alla fall. Säga att du duschar och temperaturen faller i den överdelen, och kompressorn går för fullt men klarar inte av att värma upp den övre delen då den endast får sin värme genom "skiktning" ??? Jo el-patronen går in för att säkerställa att varmvatten finns :( .
Den duttar in en Khw här och där. Det även när du har en temperatur så att VP'n normalt borde klara av att värma huset och varmvattnet samtidigt.

Om det är som jag misstänker borde CTC ha en ytterligare fördelningsventil för att fördela värme produktionen mellan övre och nedre delen, Mao kunna styra det varna vattnet frÃ¥n kompressorn till den överdelen. Och kanske under ett kortare tag lÃ¥ta temperaturen pÃ¥ vattnet till radiatorerna var lite  under "börsvärdet" tills det att "eldelen" (överdelen) Ã¥terfÃ¥tt sin temperatur.  

En sådan konstruktion borde minska el-tillskottet.

Det här är bara mina antaganden sÃ¥ jag kan vara fel ute, om nÃ¥gon vet mer skulle jag  vilja ta del av den informationen
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2004, 08:41:00 »
LÃ¥ter vettigt
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2004, 21:34:04 »
Så som PerF skriver i början, så kör jag med elpatronen avslagen så fort jag är på säkra sidan att den inte behövs.

Då slipper jag onödiga extra kwh på elmätaren.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!