Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Duo 8 - funderingar  (läst 3973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Diplomat Duo 8 - funderingar
« skrivet: 28 februari 2009, 21:03:39 »
Hej

Har nu haft den nya pumpen igång några veckor - i drift sedan 10/2 -09. Det blev en Diplomat Duo 8 med 300 liters tank för varmvattnet. Har den i drift Värmepump eftersom min huvudsäkring 16A löste vid AUTO-drift. Ska byta elcentral (ett getingbo därnere just nu...) och säkra upp till 20A istället.

Hittills visar drifttiden 336h värme och 195h vv - 18 timmar värme per dygn verkar väl normalt eftersom det varit kallt med minusgrader större delen av tiden men varmvattensiffran? Dessutom kommer jag sällan upp i mer än 46-47grader - oftast ligger tempen i tanken på 44-45 enligt display. Första dagarna pannan var i drift hade jag 51grader men efter det har jag inte kommit upp i den tempen igen.

Kör på kurva 35 och har ungefär 23 ºC innetemperatur.

Kan nämna att när jag provade driftläge varmvatten (skulle ha barnkalas med 14 ungar och redan på morgonen var det 23,5 ºC inne) så fick jag ändå värme till radiatorerna vilket verkar konstigt.

I övrigt tycker jag att det fungerat bra - har ungefär halverat elförbrukningen jämfört med förra månaden. Hur kommer jag in i servicemenyn på Thermian ? läste att man skulle hålla inne pil vänster och pil höger i 5 sekunder men det hände ingenting hos mig.

Tacksam för svar!

/Kristoffer

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2009, 22:59:26 »
Hej,
låter som din växelventil kan kärva. Prova att motionera den för hand. Det sitter en
vit "spak" på själva motorn.
Du kan ju även kolla så att beredaren är rätt monterad. Dvs att det varma vattnet går
in i övre delen av beredaren och ut i den nedre, förutsatt att du har en Thermia MBH TWS beredare.

För att komma in i servicemenyn så håller du nere "pil vänster" i ca 5sek.

/lafi
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2009, 19:13:12 »
okej - tycker inte den ska kärva när den är ett par veckor gammal men ska kolla. Det är en MBH tank som ser rätt installerad ut - är dessutom en erfaren kille som installerat den. Ska slå honom en signal och kolla vad han tror i morgon om jag inte får någon ordning på det.

Provade idag att slå till auto igen för att se om säkringen höll (den ska ju kunna gå på 16A) och hittills verkar det ju fint - får se när tillsatsen hoppar igång vad som händer...



Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2009, 08:37:05 »
Om säkringen löser vid Auto-läge så skulle du kunna sänka högsta effekten på elpatron. Antagligen är den satt till 9kW, prova att gå ner till 6 eller 3kW, då borde säkringen hålla längre...

Jag har min elpatron satt till max 6kW och 16A huvudsäkring, jag har aldrig haft problem med att säkringarna går. Och då har vi även kört med båda motorvärmarna med kupévärmare på 2st bilar samtidigt...

Så om det inte är väldigt snedbelastat så borde du kunna klara dig på 16A huvudsäkringar...om du inte har många andra storförbrukare i ditt hushåll...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2009, 16:55:09 »
Den gamla elpannan kördes ju med 16A och den gav liknande effekter så det borde fungera. Centralen ska bytas i vilket fall och troligen behöver jag 20A i framtiden om/när vi bygger bastu. Kan vara något snedbelastat men det kan ju rättas till nu vid bytet. Det har hänt vid ett par tidigare tillfällen att huvudsäkring löst ut under de 2 år som vi bott här så vi ligger väl lite på gränsen.

Storförbrukare är väl induktionshällen,el-värmegolvet i hallen (endast 2 m2 visserligen) samt att vi värmer 21 kvadratmeter gäststuga med direktverkande el. Dock endast underhållsvärme till vardags, höjer värmen när vi behöver nyttja stugan.

Installatören kommer ut i morgon och kollar så jag avvaktar till dess och låter honom kolla värmeväxlare/ventil samt effekt på stegen. Just nu går pannan på auto och får så göra till dess att problem ev uppstår igen. En gång är ingen gång...

Ska meddela hur det gick - tack för input!

/Kristoffer

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2009, 16:07:16 »
Nu händer det grejer! Flödet gick baklänges i källaren - knepig rördragning och ingjutna rör i hela huset vilket försvårat felsökning. Ny växelventil dock men det var endast "halva" problemet. Efter att de satt in en backventil på ett tillopp i källaren går flödet nu rätt igen och tempen i tanken är 55 ºC för första gången. Har haft max runt 49-50 innan och då tog det evigheter att komma upp i temp från start.

Pumpen har gjort varmvatten drygt elva timmar per dygn hittills - nu ska det bli spännande att se hur det förändras. Har dessutom ställt in så att endast tillsatsläge 1 används vilket borde spara säkringen och möjliggöra fortsatt 16A huvudsäkring till dess ev bastu byggs och det blir dags att höja.

Håller tummarna för att allt nu ska fungera som det är tänkt. Tack för ett mycket bra forum och bra hjälp!

/Kristoffer

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2009, 18:39:50 »
Hej!
hade ett liknande problem förra veckan på en anläggning.
Då hade vi kopplat fel på topp och botten givare.
 Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2009, 20:19:07 »
Citera
Hej!
hade ett liknande problem förra veckan på en anläggning.
Då hade vi kopplat fel på topp och botten givare.
 Mvh Martin

Fick det tipset tidigare men det visade sig vara korrekt kopplat här hemma... Det verkar dock fungera bra nu - har badat och duschat hela familjen ikväll och tempen är uppe över 50 strecket i tanken redan efter en liten stund igen! Skönt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2009, 11:51:22 »
Strömbegränsning som spärrar elpatronen är en toppbra grej! Fixa det när du gör om centralen! Funkar hur bra som helst.
Sen ska du se till att man jämnar ut förbrukarna jämt o fint över faserna!  Ofta är problemet
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2009, 18:46:37 »
Citera
Strömbegränsning som spärrar elpatronen är en toppbra grej! Fixa det när du gör om centralen!

Bra tips! Ska ta det med min elektriker nu när vi ska köpa ut ny central.

För övrigt har jag nu fått ordning på hela systemet och allt fungerar toppen! Istället för 11 timmars vattentillverkning är vi nu nere på någon timme per dag och då duschar och badar vi för fullt!

Har även full värme på alla radiatorer i källaren igen. Problemet som vi hade var att det på ena slingan av två i källaren saknades termostater på radiatorerna - det satt dock så kallade "slottsvred" av modell antik som alltid varit fullt öppna = det blev ett enormt flöde vilket sedan gjorde att returen från slinga ett pressade tillbaka cirkulationen på den andra slingan så den gick åt fel håll. Följden blev att framledningen till varmvattentanken blandades ut med returen från den ena radiatorslingan. Så klart tog det då evigheters evighet att värma tanken vilket resulterade i 11 timmars drift per dygn!

Nu är elförbrukningen nere pÃ¥ runt 50kw/dygn inklusive hushÃ¥llsel istället för runt 75kw som innan  Thumbsup

Ska betala sista dyra elräkningen från tiden innan Thermia nu i slutet på månaden - sedan aldrig mer förhoppningsvis!

Ha det gott allihop och tack för all hjälp!

/Kristoffer

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Diplomat Duo 8 - funderingar
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2009, 20:35:35 »
Kul det där blir tokbra ska du se

Enklast kan va att köpa Thermias strömbegränsare. Men jag antar att andra kan också användas.
Huset är så värmetrögt att det gör inget att elpatronen är spärrad ibland!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!