Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme + Värmepump? till Pool  (läst 1115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Bergvärme + Värmepump? till Pool
« skrivet: 17 februari 2009, 07:31:17 »

Hej!


Jag har nu provat att använda min bergvärme pump CTC ECO Heat pÃ¥ 8,5kw + 75Kw värmeväxlare för att värma poolen i 2 sässonger som rymmer 67m3 och är 10*4 meter, men är inte helt nöjd med detta, för att komma upp  frÃ¥n 27 till 30 grader sÃ¥ mÃ¥ste det vara solsken ute och dÃ¥ fÃ¥r jag upp tempen dom sista timmarna innan mörkret faller, sen ramlar det ner till 25-26 till morgonen igen.

Jag har funderat på att antingen köpa en helt ny värmepump antingen Pahlens Maxi 51 eller Gullberg & Jansson på 13.8Kw , dessa båda skulle enlig rådgivning klara att värma upp poolen, allternativt använda det jag har idag och kanske köpa en mindre som tex Fairlane PV20 på 6Kw för att spetsa värmen när det behövs?


Jag är fortfarande kluven på om jag kanske skall försöka investera i en pump som klarar hela behovet och koppla bort bergvärmen men får även rådet att behålla bergvärmen som stöttning, frågan är då hur stor värmepump jag skall satsa på, en 13,8 Gullberg Jansson ligger på ca 28 000-30000kr en Maxi 51 likaså, tar jag en Fairline PV20 på 6,8 så kan jag få denna för runt 19 000kr men är man dum snål då?

Jag vet inte riktigt skillnaden pÃ¥ dessa pumpar förutom att G/J skall jag fÃ¥ ut mer presatanda pÃ¥ och Maxin gÃ¥r tystare, men 54 disibel är det nÃ¥got att oroa sig för dÃ¥ jag  säkert  har 10 meter till granens staket och sen ytterligare 10 meter till hans hus?

Sen har jag en fråga på hur det skall kopplas, vad jag förstår skall Värmepumpen kopplas på innan bergvärmen, hur är trycket mellan dessa båda, idag justerar jag flödet ut till värmeväxlaren som i sin tur skickar ut till poolen med en strypning.

Alltid sama visa innan sässong massa frågor och hoppas ni orkar svara eller någon annan hur ni skulle gjort.

Mycket tacksam för era erfarenheter.

Mvh Thomas
CTC Eco Heat 8,5, borr djup 140m , Safir 200 Varmvattenberedare. Orust

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!