Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen (CS XE12EKE) stannar sporadiskt  (läst 3306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ollepall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepumpen (CS XE12EKE) stannar sporadiskt
« skrivet: 27 november 2014, 21:35:50 »
Hej alla värmepumpsexperter!

Jag har en Panasonic cs xe12eke (innedel) som sporadiskt får för sig att försätta sig i fel-läge. Det som händer när den försätter sig i fel-läge är att den stänger frontluckan och POWER-LEDen blinkar (inte TIMER-LEDen, som det står i manualen). Ingen värme kommer ut ur enheten. Det verkar lite slumpartat med att få igång den igen. Ibland hjälper det med en ON/OFF och sedan vänta 5-10 minuter om den själv behagar gå igång igen.
Det tråkiga med detta är att nu under vintertid är ration nedkylning/uppvärmning av huset ca 1/10 eller mer, vilket gör att om man inte märker att pumpen slumpmässigt stängt av sig, så får man gå och frysa ett dygn, om den lyckas hålla sig igång ett dygn vill säga. Mycket frustrerande!

Ok, nog om själva felsymptomen.
Jag har ju försökt felsöka detta och enligt manualen letat fram en felkod som är H51, vilket enligt följande pdf...
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.varmepumpsforum.com%2Fvpforum%2Findex.php%3Faction%3Ddlattach%3Btopic%3D17911.0%3Battach%3D18453&ei=z4Z3VNCrNuXhywOdyYKICA&usg=AFQjCNHxDvg7cpDPuX1V3GoIHnndtenpAg&sig2=_L2yadro53uv07hweaIE-Q&bvm=bv.80642063,d.bGQ&cad=rja
... betyder "Dammsugarmotor Blockerad" och att man ska kontrollera "Filterplacering och Dammsugaranordningens ändlägesbrytare".

Ja, och jag har ju skruvat isär åbäket och kontrollerat nämnda delar, som ser alldeles intakta och fina ut, om jag inte har missat något. Filter sitter där de ska, fast och fint. Ändlägesbrytarna är i rätt läge (d.v.s. de är verkligen i till-läge då dammsugaren är i ändläget) - både vänster och höger.

Så, min fråga är nu: är det någon i detta forum som har en susning om vad som kan vara fel? Har jag missat något? Vad kan jag kolla/rätta till innan jag ringer en reparatör?

Hoppas pÃ¥ en varm vinter!  :P

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpen (CS XE12EKE) stannar sporadiskt
« Svar #1 skrivet: 28 november 2014, 00:35:40 »
H51 betyder som regel att dammsugaren fastnar till vänster då den lilla armen som ska tala om att den ska vända är lite intryckt.
Nu verkar det som om du har kollat detta och sett till att den är korrekt.
Det finns en liten knapp i ett hÃ¥l pÃ¥ den högra sidan när du har lyft upp luckan, den knappen kan man köra maskinen i fast läge pÃ¥ värme,  kyldrift samt stänga av aggregatet med.
Om den inte sitter i centrum av hålet och istället har fastnat i plasten så kan den bete sig väldigt konstigt.
Peta på knappen och kolla så den verkligen sitter fritt.
Prova även med att göra en Norsk reset med att göra hela aggregatet strömlöst i ca 30 minuter.
Dammsugaren blir sämre med åren så mitt råd är att stänga av funktionen och dammsuga filtren manuellt om du nu får den att gå ordentligt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ollepall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepumpen (CS XE12EKE) stannar sporadiskt
« Svar #2 skrivet: 28 november 2014, 23:12:23 »
Tack för svar!

Ja, ändlägesbrytarnas lägen och deras kontakt med själva dammsugaren verkar det som sagt inte vara något fel på.

Precis som du säger så sitter faktiskt hela starkströmsdelen + luckbrytaren (alltså den brytare som kollar att luckan är stängd) + den lilla knappen du nämner lite snett, kanske 5-6mm åt vänster (eller om det är själva "chassit" som sitter 5-6mm åt höger). Detta verkar inte gå att ändra på. Knappen verkar sitta ett par millimeter (i Z-led) från själva luckan och är därmed oberörd. Men, det låter som att just detta kan vara problemet ändå...

Min teori:
1. En viss liten rackarunge i familjen varit i farten och råkat trycka till luckan så att knappen trycks in, vilket medför att värmepumpen stannar.
2. Jag upptäcker att värmepumpen stannat, varpå jag läser manual, trycker förtvivlat på fjärrkontrollen, jämrar mig och svär i 10 minuter.
3. Jag tröttnar på att svära och trycka på fjärrkontrollen och öppnar luckan i tron om att hitta ett synligt fel, vilket man naturligtvis aldrig gör i dessa situationer (tänk öppna motorhuv vid bilstopp).
4. Efter att jag inser att det inte sitter ett mekaniskt objekt i vägen för ett annat mekaniskt objekt och att alla kablar faktiskt är intakta och sitter där de ska stänger jag luckan i uppgivenhet och *vips* så trycks knappen in (utan min vetskap då).
5. Jag startar pumpen igen, som nu går igång eftersom knappen tryckts in igen.
6. Jag kliar mig i huvudet och åberopar slumpen.

Det låter alltså som att jag får ta och borra ett nytt hål för knappen. Om det nu inte skulle vara knappen som spökar testar jag med norsk reset och i worst case så får det bli manuell rengöring i fortsättningen.

Tack så mycket för bra input, TS Comfort!

//Olle

« Senast ändrad: 28 november 2014, 23:14:27 av ollepall »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Värmepumpen (CS XE12EKE) stannar sporadiskt
« Svar #3 skrivet: 28 november 2014, 23:51:48 »
Det låter inte som knappen är i intryckt läge och orsakar problemet och du behöver inte borra upp hålet då knappen sitter fritt.
Själva luckan når inte att trycka in den lilla knappen när du stänger.
Knappen sitter direkt på kretskortet fast det inte syns.
Då felkoden kan ha legat i minnet sedan gammalt och timerlampan inte blinkat nu så är det lite värre att lista ut varför den beter sig som den gör?
Har du provat att köra den via knappen i värme och kylläge ?

Power lampan blinkar när kompressorn jobbar och den håller på att bygga upp värme.
Tar nu för givet då det är en gammal modell och ni haft den länge att fjärren står på HEAT och du provat att ställa temperaturen på 30 grader och fläkthastigheten på 3,4 eller 5 pinnar , kan ta ca 10 minuter från att den är avstängd till att det kommer värme.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!