Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning funkar ej  (läst 31073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Avfrostning funkar ej
« skrivet: 26 december 2011, 11:38:22 »
Hej!
Jag har en luftvärmepump Panasonic HE9GKE som inte avfrostar sig riktigt. Det är nu andra vintern jag har den och den har aldrig avfrostat sig som den ska. Det har nu inte varit så kallt, bara nån minusgrad men det bygger på mer och mer is på uteenheten, tills fläkten inte längre kan gå runt.
Jag brukar få "manuellt" avfrosta den med hårtork och kupévärmare.
Efter "avfrostningen" funkar den bra och ger bra värme.
Jag undrar, när den ska avfrosta, "vänder" den väl på funktionen. d.v.s tar värme innifrån och avger till uteenheten. Är det samma sak som att köra den på "kyla"??
Jag testade nämligen detta nu, ställde den på "COOL mode" men det blåste inte alls kallt. Och jag kände på uteenheten, den var inte alls det minsta varm. Jag körde ca. 1 tim. men ingen förändring. Är det så den ska göra så förstår jag att avfrostningen inte kan funka.
Vad kan det vara för fel? Är det nÃ¥n givare, eller backventil eller elektroniken som inte funkar som den ska???   Snälla, Hjälp mej!!!!!

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #1 skrivet: 26 december 2011, 11:53:55 »
Kan kanske vara 4-vägsventilen som har kärvat-fastnat i värmeläge, pröva med att motionera den genom att växla mellan värmeläge och AC-läge på fjärren så kanske den lossnar och börjar fungera igen.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #2 skrivet: 26 december 2011, 14:04:07 »
Tack! Jag har luftvärmepumpen i fritidshuset och ska kolla detta när jag kommer dit. Var sitter denna fyrvägsventil? Kan man knacka eller värma på den kanske???

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #3 skrivet: 26 december 2011, 14:35:14 »
Les også den her tråden:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43962.0
Når du avfrostet i "COOL", satte du pumpen på laveste innetemperatur da? Står den på innstilt temperatur, og det er kalt ute kjøler den ikke, for du har den innstilte temperaturen inne.


- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #4 skrivet: 26 december 2011, 17:47:50 »
Jo, när jag testade med "COOL" så satte jag den lägsta temp. som går på Remote control d.v.s +16C och inne var det då ca +20C. Ska kolla givare etc. så inget har lossnat. Tack för alla tips!

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2012, 14:50:23 »
Tack för tipsen jag fått. Men har inte hittat någon direkt felorsak ändå till att den inte avfrostar riktigt. Har kollat att givaren sitter fast och instucken i sin kopparhylsa. Mätte förresten att det inte var avbrott i givaren. Den mäter ca 20kohm. Och 4-vägsventilen tror jag funkar. Jag har varit en tid nu i fritidshuset och med utetemperaturer på mellan +2C på dagarna och -12C på nätterna. Och den funkade då länge (d.v.s ingen rimfrost eller is på uteenheten) och den gav fin värme +20C. Men EN dag när det var disigt och dimmigt ute då blev uteenheten vit av rimfrost. Jag avvaktade till dagen efter och då bättre väder men det hade bara byggt på med mera rimfrost och började även bli is.
Jag mätte även en annan givare som satt "mer åtkomlig" framifrån och den mätte ca 200kohm. Är detta riktigt?? Vad kan felet vara?
Jag blir snart galen när grannarna nu ringer och säger att det "skramlar" om Luftvärmepumpen. Det är när det blivit så mycket is så att fläkten inte går runt ordentligt!
Har någon nåt tips????

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2012, 16:10:16 »
Hei.

Sjekk her på side 17: http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_he9_12gke.pdf

Ser ut som motstand du har målt stemmer.

Om du får vekslet mellom COOL/HEAT mens du står ute og kjenner på rørene som går til innedel, blir det da faktisk iskaldt på rørene? Om ikke så veksler ikke 4 veisventilen.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2012, 16:43:08 »
Om givaren som mäter utetemperaturen blir inbäddad i is/frost kan du få problem med avfrostningen.
Givaren sitter i en liten plastlåda på baksidan straxt nedanför locket
Se till att den är helt ren från is/snöfrost
Böj ut eller häng av den så den inte sitter direkt i kontakt med lamellerna
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2012, 18:10:17 »
Tack för tipsen!  Är det givaren som pÃ¥ schemat heter "Pipe Temp Sensor" som är den viktiga?? Det verkar som den är pÃ¥ 4.96kohm, (men det kanske är vid "arbetstemperatur", eller??) Tog ett par bilder pÃ¥ givarna som jag ska försöka bifoga. Ska kolla nästa gÃ¥ng när jag kör den pÃ¥ "COOL" om rören till innedelen blir kalla.  En annan sak jag tänkte pÃ¥ var att det pÃ¥ nÃ¥gra rör "hängde" smÃ¥ svarta lappar, liknande ljudisoleringen som sitter klistrad bak pÃ¥ disk-/tvättmaskiner etc. Dessa brukar ju ibland lossna/släppa p.g.a värmen frÃ¥n maskinen.  Är dessa "lappar" till för att dämpa vibrationer eller ska dom isolera för värme/kyla.?? Jag funderade pÃ¥ om de lossnat och ska egentligen omsluta givaren och röret.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2012, 18:34:48 »
Hjärtligt tack för alla tips. Nu var uteenheten Ã¥ter helt vit av rimfrost och inget av gallret i plÃ¥ten pÃ¥ vänster gavel syntes. Jag har kollat alla tips och tror mig nu ha lokaliserat orsaken till mitt problem med avfrostningen.  Givaren som mäter uteluftens temperatur sitter ju pÃ¥ "baksidan" av uteenheten ganska lÃ¥ngt Ã¥t höger in mot husväggen. AvstÃ¥ndet till väggen är i mitt tycke alldeles för litet (ca 10 cm, men jag har dock monterat uteenheten pÃ¥ de konsoller som följde med).
Inne-enheten sitter ganska mitt emot pÃ¥ insidan under ett fönster och jag tror att givaren pÃ¥verkas av värme frÃ¥n väggen. Kanske isoleringen i väggen dessutom är dÃ¥lig!??   Och det är alltid pÃ¥ vänstersidan av uteenheten som rimfrostbildningen börjar och som sedan bygger pÃ¥ med is. D.v.s mesta luften som passerar uteenheten sugs antagligen in frÃ¥n "vänster".
Jag har därför nu förlängt trÃ¥darna till givaren och flyttat den till lamellerna pÃ¥ vänster gavel pÃ¥ uteenheten.  se bilder. Det blir väl inte sÃ¥ kallt mer i vÃ¥r sÃ¥ jag fÃ¥r bekräftat om detta var rätt lösning men jag skriver ändÃ¥ nu om detta ifall nÃ¥gon har samma problem som jag. Tack igen, särskilt du som gav mig tipset om utetempgivarens placering.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2012, 18:56:40 »
Vet jeg er masete med det her om isolering, men kan ikke la være å komme med det som et råd når jeg ser hvor lite (ingen) isolering det er av rørene inne i kompressorommet. Isoler fordi det ledert til forbedring av både ytelse og evne til defrost.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #11 skrivet: 22 december 2012, 23:21:22 »
Nu är det 3:e vintern jag har min Panasonic och Avfrostningen funkar fortfarande inte. Jag har ju tidigare flyttat temperaturgivaren i uteenheten (se tidigare bilder) och i somras isolerade jag rören men nu har det byggt pÃ¥ sÃ¥ mycket is att fläkten tar i och grannarna har lÃ¥tit höra av sig.  Jag har luftvärmepumpen i fritidshuset och avsikten var att ha den igÃ¥ng när vi inte är där.  jag har gjort ett hÃ¥l i plÃ¥ten pÃ¥ ovansidan sÃ¥ jag kan där stoppa ner en hÃ¥rtork för "att avfrosta" och med en papplÃ¥da över uteenheten gÃ¥r det relativt fort att avfrosta den pÃ¥ detta sätt. Men det är ju inte meningen att det ska behöva göras pÃ¥ detta sätt.
Kan man på något sätt förlänga avfrostningsperioderna??. . . .eller vad är det för fel??.....snälla nån som har nån idé!!??
 

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #12 skrivet: 23 december 2012, 01:35:38 »
För en "manuell avfrostning" så är varmvatten mycket effektivt, men naturligtvis så ska man inte behöva krångla med sådant. I vart fall inte under normala driftfall.

Fungerar värmekabeln i bottentråget?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #13 skrivet: 23 december 2012, 09:38:08 »
. . .eller vad är det för fel??.....snälla nån som har nån idé!!??
Idè: Tenker etter så har Panasonic mer av noe andre pumper ikke har like mye av. Nemlig en spalte/åpning mellom fordamper og skrog/chassis som luften som viften trekker passerer. Den som har levd så lenge at man har kjørt bil med forgasser sommer & vinter vet hva som hender om det er riktige fuktig og "noll" °C og luft skal gjennom et trangt hull => Is.
Se den her video som bl.a omhandler å tette luftspalten.
Isen du ser bygger seg må få vann fra noe sted, og med spalte der hvis det går mye luft som kjøles ned pga hastighet/trykkreduksjon ref forgasser starter det å ise på. Det hjelper ikke med varme fra varmekabel eller selve fordampers varme fra avising for den har ingen virkning på den isen som fryser til på chassis. Etter hvert som den vokser vil smeltevannet fra defrost bare gjøre det værre, det vokser raskere.
Flere panasonic som iser til:


Jeg ville derfor ha prøvd å tettet denne luftspalte. Finn noe vannfast, kanskje isolasjonstape som ikke leder varme/kulde og som er elastisk

Om ikke annet så hjelper det på effektiviteten på pumpen da den luften som passerer forbi og ikke gjennom nå vil faktisk gå gjennom og gi mer avgitt varme til fordamper.

Neste skritt, monter mer varmekabel, men jeg ville ikke montert mer varmekabel før jeg hadde sett effekten fra det å tette luftspalten.
« Senast ändrad: 23 december 2012, 20:41:56 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #14 skrivet: 23 december 2012, 10:43:20 »
Varför ens försöka i 3 år och jävlas? Skulle personligen prova en månad att själv åtgärda, Helst om den sitter i fritidshus, och grannarna ringer och blir störda.

Ring fackman, eller köp en ny pump..

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #15 skrivet: 23 december 2012, 11:12:57 »
TACK så jättemycket för tipset om isolering! Det kan mycket väl vara detta det beror på för jag har märkt att det bygger extra mycket frost och is när det är dimma och fuktig väderlek trots att det ej är extremt kallt ute.
Visst har jag funderat på att byta värmepump men jag är nyfiken också på vad som är felet. Byter jag pump som fungerar får jag aldrig reda på vad felet var. Det skulle också reta mej.....haha
Skall isolera nästa gång jag åker upp till huset.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #16 skrivet: 23 december 2012, 11:17:33 »
Att isolera pumpen kommer tyvärr inte att lösa dina avfrostningsproblem. Du bör ta ut en fackman som kan kontrollera pumpen avseende mängd kylmedia och kontrolla tryck.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #17 skrivet: 23 december 2012, 18:56:35 »
Nu har den ju varit så ända sen den var ny. Och den funkar bra, ger bra värme även vid minusgrader så jag tycker inte det borde bero på mängden köldmedia eller tryck !??? Det är "bara" Avfrostningen som inte funkar och det är tyvärr bara när jag inte befinner mig i huset.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #18 skrivet: 23 december 2012, 20:10:45 »
Har du noterat var det bygger på med is? Är det runt kanterna där videoklippet föreslår isolering?
Det låter troligt eftersom att där är inte lufthastigheten lika hög. Alltså ges luften chans att kylas mer där och avsätta kondesn/frost. Attt den sedan befinner sig på utsidan av förångaren där du bara har rörböjarna och inga lameller som kan leverera avfrostningsvärme där gör problemet än värre.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #19 skrivet: 30 december 2012, 11:47:45 »
Tack för alla tips!!
Jag tycker det bygger på med is jämnt fördelat över hela lamellpaketet och även på insidan (bakom fläkten) Bifogar en bild på hur det såg ut nu när jag kom till huset.
Just nu är det +4 C och jag har "avfrostat den manuellt" sÃ¥ nu funkar den jättebra "för tillfället". Men jag undrar över en sak - När den Avfrostar - skall fläkten i uteenheten snurra dÃ¥??? För dÃ¥ kyler ju uteluften paketet som ska avfrostas!??  SÃ¥ det är väl inte samma sak som att jag köra Luftvärmepumpen pÃ¥ COOLING.  För när man använder den för kylning sÃ¥ bör ju fläkten snurra för att snabbt leda bort värmen!!!?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #20 skrivet: 30 december 2012, 11:59:05 »
Hei.

Gjør et forsøk: Flytt utetemperaturføler på innsiden av fordamperen. Maskinen vil da lese temperaturen på luften som kommer ut av register/fordamper som under drift er omlag en grad lavere enn virkelig utetemperatur. Det setter maskinen tidligere i gang med å defroste, og på en Panasonic er det også bestemmende for hvilket brytpunkt den skal ha på temperturen ut av fordamper før defrost stenger.

Ja, i defrost skal viften stå stille, mens i COOL skal den gå.

« Senast ändrad: 30 december 2012, 12:01:00 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #21 skrivet: 30 december 2012, 12:07:20 »
TACK för tipset! Skall testa att flytta temp.givaren!!

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #22 skrivet: 30 december 2012, 12:27:22 »
TACK för tipset! Skall testa att flytta temp.givaren!!
Og har du etterisolert i utedelen?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #23 skrivet: 30 december 2012, 12:28:30 »
Du skriver att avfrostningen fungerar när du är i stugan men när du inte är där så fungerar inte avfrostningen. Min fråga blir då vilken temperatur har du i stugan när du är där och när du inte är där? Är temperaturen i stugan avsevärt lägre när du inte befinner dig där?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #24 skrivet: 30 december 2012, 21:54:23 »
Att isolera pumpen kommer tyvärr inte att lösa dina avfrostningsproblem. Du bör ta ut en fackman som kan kontrollera pumpen avseende mängd kylmedia och kontrolla tryck.
håller med boek här, isolering av pumpen har inget alls med dina avfrostningsproblem att göra och att isolera pumpen gör för övrigt varken till eller ifrån när det gäller pumparnas funktion.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #25 skrivet: 31 december 2012, 00:04:46 »
............ gör för övrigt varken till eller ifrån när det gäller pumparnas funktion.
Isolering gör inget med funktion, men prestanda, vilket i sin tur påverkar avfrostningen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #26 skrivet: 31 december 2012, 00:29:09 »
isolering betyder näst intill inget på pumparna vare sig när de gäller funktion eller prestanda.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #27 skrivet: 31 december 2012, 00:54:56 »
isolering betyder näst intill inget på pumparna vare sig när de gäller funktion eller prestanda.
Det är ett uttalande som kräver en förklaring.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #28 skrivet: 31 december 2012, 16:02:21 »
 tummenupp a:gl

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2013, 12:27:17 »
Tack för alla tips och synpunkter!
När jag är i huset så eldar jag i en vedspis och håller värmen men LV-pumpen är ju igång och står då på 21C men det är bara under kalla nätter och på morgon innan jag gjort eld som den "jobbar" och blåser varmluft, men den gör ju ändå nytta genom att under dagen hålla luften cirkulerande i huset. När jag inte är i huset ställer jag ner den så lågt jag kan d.v.s 16C och det är ju främst då jag vill den ska funka för att hålla huset frostfritt. (men jag har även några vanl. el-element, som tur är... :))
Nu har jag emellertid flyttat utegivaren till innanför förångaren och bakom fläkten. Har isolerat mellan förångare och chassi och även alla rör och ventiler i "kompressorutrymmet". Det kan ju aldrig skada..... ;)... Nu har det emellertid inte varit kallare än -6C sedan jag gjorde detta och avfrostningen har funkat helt okej "hittills"!

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #30 skrivet: 04 januari 2013, 15:33:19 »
OK då förstår jag varför du har problem med avfrostningen när du inte är i stugan. Den relativt låga inomhustemperaturen är boven i dramat.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #31 skrivet: 04 januari 2013, 15:51:55 »
Roligt att läsa dessa tvärsäkra uttalanden (gissningar) även om de är felaktiga. tOOmten
Verkar vara många här som köpt myten om dålig avfrostning pga "låg" innetemperatur.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #32 skrivet: 04 januari 2013, 18:25:22 »
Jag har läst i detta och andra forum att det inte ska ha sÃ¥ stor betydelse var pÃ¥ väggen man placerar in-enheten. Men jag funderar nu eftersom jag har min in-enhet placerad under ett fönster. (ovanför fönstret blev otympligt och för nära taket men under fönstret och med ute-enheten rakt utanför perfekt placering och gav bara ca. 1meter rör mellan)  Till saken hör att fönstret är tätat med bÃ¥de tätningslist och med fönsterremsor sÃ¥ nÃ¥got drag frÃ¥n fönstret är det aldrig men däremot kallras kan kanske förekomma vid kall väderlek.
Kan det möjligen vara detta som gör att avfrostningen inte fungerar och i in-enheten finns ju också en temp.givare, har den också nåt med avfrostningen att göra?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #33 skrivet: 04 januari 2013, 19:49:28 »
Kanske bara ett intressant sammanträffande, men har en Panasonic modell större på jobbet som också är monterad med bara max någon meter rör mellan ute- och innedel. Den är en riktig ismaskin...
Har inte undersökt varken gasmängd eller värmekabeln i den dock.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad ballder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #34 skrivet: 04 januari 2013, 20:20:37 »
Jeg er langt fra spesialist på LLVP
Egentlig ikke spesialist på noe som helst ^-^

Bare tenker at den pumpen kanskje står i såpass lite rom at temp blir såpass høy at den da går i off mode ved moderat utetemp. La oss si fra 0-5,6,7 minus. Og da rimer jo som regel pumper som mest.
Ved at den muligens kjører off til stadighet ved slik temp, så tenker jeg at kriterier for avising til stadigehet blir brutt, og av den grunn bygges det opp mengder rim/is. Når den da endelig oppnår kriterier for avisning så er det så mye på pumpen at den ikke blir kvitt alt, og på sikt bygges det opp ett lag med skikkelig is som igjen ikke lar seg tine uten fysisk hjelp eller ett døgn eller to med mildt vær.

Bare en teori jeg har.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #35 skrivet: 06 januari 2013, 07:46:43 »
Intressanta teorier. Rummet där inomhusdelen sitter är faktiskt väldigt litet (ca 4m2) men dörrarna till angränsande rum brukar vara öppna eller på glänt. Efter senaste ändringen jag gjorde (flytt av temp.givare och ytterligare isolering), har det inte varit kallare än -7C men avfrostningen verkar nu ha fungerat bra "hittills" tummenupp. När jag lämnar huset ska jag nu testa att låta LV-pumpen vara kvar på inställda 21 C. Om det ändå inte funkar får jag hoppas att grannarna har överinseende. .. . . a:gl

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #36 skrivet: 06 januari 2013, 13:22:17 »
Jeg er langt fra spesialist på LLVP
Egentlig ikke spesialist på noe som helst ^-^

Bare tenker at den pumpen kanskje står i såpass lite rom at temp blir såpass høy at den da går i off mode ved moderat utetemp. La oss si fra 0-5,6,7 minus. Og da rimer jo som regel pumper som mest.
Ved at den muligens kjører off til stadighet ved slik temp, så tenker jeg at kriterier for avising til stadigehet blir brutt, og av den grunn bygges det opp mengder rim/is. Når den da endelig oppnår kriterier for avisning så er det så mye på pumpen at den ikke blir kvitt alt, og på sikt bygges det opp ett lag med skikkelig is som igjen ikke lar seg tine uten fysisk hjelp eller ett døgn eller to med mildt vær.
Bare en teori jeg har.
Tror du er inne på noe her.
Det er rundt null  °C det oftest er fuktig luft som kan fryse. Samtidig er det med underholdsvarme en  :dt: pÃ¥ 8 grader.
Om varmebehovet er 150W/grad er det behov av 1200-1500W for å holde varmen i huset. En VP har kan hende COP på 2,8 ved null °C.
For å ha kontunerlig drift som sikrer at defrost trigger ut at kritteriene på Panasonic må kompressor kunne gå ned på 1200/2,8=430W.
I realitet noe over for å fylle på med varme mellom defrost. 10 minutt defrost hver 40 minutt, betyr 50/40=1,25, og da et behov av 1,25*430=537W.

Står innedelen i et lite rom og pumpen leverer 537*2,8=1505W, med dørene nesten lukket blir det raskt godt over 8 °C i rommet. Den stopper før den når tiden det skal ta innen den sjekker ut defrostkritteriet.
Ballder, tror din teori er reell, og "moralen" må bli at en varmepumpe tiltenkt underholdsvarme bør monters med innedel i det største rommet i huset, og alle dører må være vid åpne i bygget.



- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #37 skrivet: 10 januari 2013, 18:24:15 »
Mycket intressant teori!
Jag har ju LV-pumpen för att egentligen bara få underhållsvärme i huset när jag inte är där. Och eftersom jag inte kan ställa temperaturen lägre än 16°C trodde jag att med 16°C i LV-rummet och med dörrar på "glänt" till resten av huset kanske jag då kunde få 8 - 10°C i övriga delen av huset.
Jag har inte räknat på detta ännu och inte "fältprovat" men . . . .
. . . Ballder - Om din teori är riktig ska jag föreslå dig för nästa års NobelPris!!. . . . tummenupp
Tack även till TUCNOR för teorier och idéer som gav mig inspiration att testa olika lösningar och inte ge upp.
Men jag undrar fortfarande, kan man inte "lura"/programmera LV-pumpen till att göra "extra" avfrostningar?

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #38 skrivet: 11 januari 2013, 20:18:09 »
Det är ett uttalande som kräver en förklaring.
trodde att du förstod vad jag sa, men ok då. pumptillverkarna är väl inte helt dumma i huvet heller, om de här med isolering vore så viktigt för pumparnas funktion och effekt så skulle de isolera dem mer förstås. men eftersom det gör varken till eller från med mer isolering så nöjer de sej med den isolering som redan finns på pumparna och som de väl kommit fram till är rätt, allt annat ä bara skitsnack.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #39 skrivet: 11 januari 2013, 20:21:51 »
Mycket intressant teori!
Jag har ju LV-pumpen för att egentligen bara få underhållsvärme i huset när jag inte är där. Och eftersom jag inte kan ställa temperaturen lägre än 16°C trodde jag att med 16°C i LV-rummet och med dörrar på "glänt" till resten av huset kanske jag då kunde få 8 - 10°C i övriga delen av huset.
Jag har inte räknat på detta ännu och inte "fältprovat" men . . . .
. . . Ballder - Om din teori är riktig ska jag föreslå dig för nästa års NobelPris!!. . . . tummenupp
Tack även till TUCNOR för teorier och idéer som gav mig inspiration att testa olika lösningar och inte ge upp.
Men jag undrar fortfarande, kan man inte "lura"/programmera LV-pumpen till att göra "extra" avfrostningar?
Enkleste jeg kan tenke meg i farten å få den til å gjøre defrost vil være å få pumpen til å gå i en lengre periode.
Utfordringen er på hvilken måte gjøre det? En kan våre å lodde inn en ekstra motstand på temperaturføler som lurer pumpen til å to det er kaldere enn virkelig. Den kobles inn med en timer, eksempel en gang per døgn som sikrer minst en avfrosting.
Mer eller mindre komplisert metode, en vifte som er timerstyrt trekker kald luft fra en ventil og blåser den over temperaturføler så pumpen leser "kaldt" selv om det er "varmt" inne.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2013, 20:34:10 »
trodde att du förstod vad jag sa, men ok då. pumptillverkarna är väl inte helt dumma i huvet heller, om de här med isolering vore så viktigt för pumparnas funktion och effekt så skulle de isolera dem mer förstås. men eftersom det gör varken till eller från med mer isolering så nöjer de sej med den isolering som redan finns på pumparna och som de väl kommit fram till är rätt, allt annat ä bara skitsnack.
tummenupp, dumma är dom nog inte, men at det forklarar at isolering er skitsnack för funktion får jag inte i hop endå.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #41 skrivet: 14 januari 2013, 21:42:01 »
Tack TUCSONOR för tipset! tummenupp Det är ju relativt enkelt att fixa så det måste jag testa.
Jag har emellertid läst Manualen noga och där finns mycket information om drift och teknisk data om Heating och Cooling Operation etc. men INGENTING om vilka kriterier som gäller för AVFROSTNING. Är det någon som ev. vet vilka kriterier som gäller för att den ska Avfrosta.? Sc:,h
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 21:45:29 av rune48 »

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #42 skrivet: 14 januari 2013, 22:31:21 »
Tack TUCSONOR för tipset! tummenupp Det är ju relativt enkelt att fixa så det måste jag testa.
Jag har emellertid läst Manualen noga och där finns mycket information om drift och teknisk data om Heating och Cooling Operation etc. men INGENTING om vilka kriterier som gäller för AVFROSTNING. Är det någon som ev. vet vilka kriterier som gäller för att den ska Avfrosta.? Sc:,h
Kriteriene er troligen så her:
Her er sekvensen jeg tror er på din pumpe:
På første av følgende inntrufne kritterier etter minimum 60 minutter drift etter oppstart:

a. Kontinuerlig, utendørs varmevekslertemperatur <3 ° C i 120 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-6 ° C i 3 minutter og utetemperaturen > -1 ° C . Avising bryter på 15 grader i utendørs veksler

b. Kontinuerlig, utendørs varmeveksler temperatur <3 ° C i 80 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-7 ° C i 3 minutter og utetemperaturen > -1 ° C . Aviing bryter på 18 grader i utendørs veksler

c. Kontinuerlig, utendørs varmeveksler temperatur <3 ° C i 40 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-9 ° C i 3 minutter og utetemperaturen > -3 ° C . Avising bryter på 25 grader i utendørs veksler

d. Kontinuerlig, utendørs varmeveksler temperatur <3 ° C i 40 minutter og utendørs varmevekslertemperatur
<-11 ° C i 3 minutter og utetemperaturen <-3 ° C . Bryter på 25 grader.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #43 skrivet: 08 december 2014, 17:18:57 »
Hej igen!
Jag fortsätter med min följetong om min LuftVärmePump. Har fortfarande problemet att ute-enheten "isar igen" när jag inte är i huset och den är inställd på +16C. Tidigare när jag varit i huset har jag haft den inställd på +20 el. +21C eftersom jag också har en vedspis att elda i.
Nu har jag en tid haft den inställd pÃ¥ +22C och dÃ¥ knappt behövt elda i vedspisen. Det verkar nu som att avfrostningen funkar bättre d.v.s när jag har den pÃ¥ +22C.  Blir "avfrostningsperioderna" längre eller effektivare ju högre temperatur den är inställd pÃ¥???
Tidigare när jag eldade i vedspisen behövde den inte "jobba" så mycket och då kanske tiden mellan avfrostningarna blev för långa!??
Syftet med Luftvärmepumpen har hela tiden varit att ha den för "underhållsvärme" (+16C) när jag inte är i huset men det får jag väl sluta med för då bara "isar den igen" och skramlar när fläkten tar i isen.
Önskar man kunde "styra" avfrostningen eller "programmera om" eländet  >:(  :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #44 skrivet: 08 december 2014, 19:19:14 »
Kikade på tråden och det som vi märkt med just HE modeller är att för korta rörlängder har påverkat avfrostningen.
Panasonic har enligt manualen 3m som kortast rörlängder, 2,5m vet jag fungerar.
Saknas det lite köldmedium så påverkar även detta avfrostningen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #45 skrivet: 08 december 2014, 19:38:31 »
Håller med, det är faktiskt helt obegripligt att det inte finns en "installatörsinloggning" där man kan ändra hur den uppträder vid avfrostning.
Det gäller alla fabrikat.

Det borde finnas.

T.ex. i ett hus som man underhållsvärmer, där kunde fläkten i innerdelen fortsätta gå under avfrostning så att man fick bra med tillgänglig värmeeffekt att avfrosta med.
Man kunde även tänka sig att lägga in en max drifttid utan avfrostningar inom angivna temperaturintervall (ute) då det ibland kan bli ohemult långa driftsperioder om det bara är några grader kallt ute, och man kör i underhållsläge.
Jag tror att många olika värmepumpar har problem med påfrysning just vid denna typ av drift, någon enstaka minusgrad ute, och lågt energibehov i huset gör att afrostningen mer eller mindre aldrig triggas.
Det kan bara sluta på ett sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #46 skrivet: 08 december 2014, 20:21:51 »
Du har kanske fel pÃ¥ nÃ¥n tempsensor ändÃ¥  ^-^
Jag fick samma problem i år som du har haft från början och det är troligtvis en tempsensor på min värmeväxlare ute som ger fel indikationer till pumpen, min visade 25+ när det var 2+ ute
NR1.Tycker du ska mäta alla och jämföra med de tabellkurvor som finns för pumpen så ser du ju om de stämmer eller ej
Det är fullt genomförbart och kan ge svar

Sen 1 m rör, samt innedel under fönster med kallras, och låg innetemp så har du ju kända avfrostningsproblem där med
Om alla sensorer visar rätt får du titta på nåt av dessa istället
Det är vad jag tror iaf  tOOmten

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #47 skrivet: 08 december 2014, 20:32:20 »
Intressant TS Comfort AB.!!!
 Kan kort rörlängd förklara problemet?? Jag har ju exremt kort rörlängd eftersom uteenheten sitter pÃ¥ väggen utanför och nedanför inne-enheten. Har studerat Installations Manualen men kan inte hitta nÃ¥got om "för kort" rörlängd. Däremot Max. längd.
Hur kan den korta rörlängden orsaka problem med avfrostningen? Tycker det borde vara tvärtom, effektivare värmeöverföring med korta rör!!!??
Okej hsmapa, förstår att placeringen av innedelen under fönster också kan påverka. Men alla temp.sensorer både ute och inne tror jag att jag mätt upp, och de verkade stämma med kurvorna i manualen. Har också testat att seriekoppla 4kohm med AIR.TEMP SENSOR och på så sätt kan jag "manupulera" pumpen att höja innetemperaturen till högre värde än vad fjärrkontrollen visar.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #48 skrivet: 08 december 2014, 21:52:05 »
Hjälpte det att manipulera sensorn då, vad hände?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #49 skrivet: 08 december 2014, 22:13:55 »
I installationsmanualen står det 3m, står även i dagens nya manualer.
Max rörlängder utan extra fyllning är 7m och max är 15m med erforderlig fyllnadsmängd.
Exakt varför det blir sämre har jag inte kollat men dom lär inte uppge en minimumlängd för skojs skull.
Just HE har vi varit på med isproblem och i dom flesta fall har det varit väldigt korta rörlängder eller saknats köldmedia.
Dom flesta märken och modeller tror jag har 3m som kortast, nya Toshiba har dock 2m och mitsubishi electric är nog den enda där det inte står angivet någon längd men blev rekommenderad att inte ha kortare än 1m.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #50 skrivet: 08 december 2014, 22:17:39 »
Ja, med 4kohm i serie "lurade" jag den och den ökade på innetemperaturen med ca 5 grader.
från +16C till ca +21C (Kunde styra detta via internet)

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #51 skrivet: 08 december 2014, 22:40:25 »
...mitsubishi electric är nog den enda där det inte står angivet någon längd men blev rekommenderad att inte ha kortare än 1m.

Det är säkert för att de är mest flexibla även på den punkten. tOOmten

//Jästen (som fortfarande undrar varför Rickards tOOmte inte har skegg.)

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #52 skrivet: 08 december 2014, 23:17:57 »
Ja, med 4kohm i serie "lurade" jag den och den ökade på innetemperaturen med ca 5 grader.
från +16C till ca +21C (Kunde styra detta via internet)

Avfrostade den bättre/tätare då eller?

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #53 skrivet: 09 december 2014, 09:24:18 »
Som jag uppfattade det sÃ¥ var det ingen skillnad. Samma "dÃ¥liga" avfrostning. När motstÃ¥ndet kopplades in  via internet sÃ¥ befann jag mig ej här men redan innan hade det byggt pÃ¥ med is, (enl. grannarna)
Det enda som jag kan skönja ger nån förbättring av avfrostningen är när jag kör luftvärmepumpen på +22C
Idag är här minus 8C och ingen ens rimfrost på ute-enheten.
Men den har nästan alltid fungerat bra när jag befinner mej i huset, problemet är när jag lämnar huset och ställer ner temperaturen till +16C.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #54 skrivet: 09 december 2014, 10:04:04 »
Har också en idé om att ha Luftvärmepumpen inställd på +22 el.+23C men ha en Timer som kopplar in Luftvärmepumpen, låt oss säga, 3 timmar varje dygn!
Då får den ju jobba ordentligt under 3 timmar, men hinner den avfrosta då under 3-timmarsperioden!? Och vad händer om Timern kopplar ifrån medan den avfrostar!??
Vad tror ni om detta???

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #55 skrivet: 09 december 2014, 10:13:48 »
De flesta luftvärmepumpar har ju en inbyggd timerfunktion i fjärrkontrollen. Om man använder den borde värmepumpen rimligtvis göra klart en eventuell pågående avfrostning innan den stänger av.
Jag kör min garagevärmepump på det sättet nu, tror den är ställd så den går 4 timmar, och än så länge verkar det fungera bra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #56 skrivet: 09 december 2014, 16:30:12 »
Tack för tipset torbjorn_  HÃ¥ller just pÃ¥ att testa fjärrkontrollens timerfunktion. Ska lämna den med denna funktion pÃ¥ nu när jag lämnar huset pÃ¥ torsdag. Helst skulle man vilja kunna styra timerfunktionen via internet.
Tack TS Comfort AB för tipset om rörlängd mellan inne- och uteenhet. Du har alldeles säkert rätt! Har nu hört om fler som har kort avstånd mellan enheterna som också haft problem med avfrostning!! Men kan någon förklara för mej varför det blir problem med korta rör. Förstår att det behövs extra påfyllning av köldmedium vid långa rör och att trycket kan bli för lågt men "för korta" rör förstår jag inte.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #57 skrivet: 09 december 2014, 19:57:12 »
Tack TS Comfort AB för tipset om rörlängd mellan inne- och uteenhet. Du har alldeles säkert rätt! Har nu hört om fler som har kort avstånd mellan enheterna som också haft problem med avfrostning!! Men kan någon förklara för mej varför det blir problem med korta rör. Förstår att det behövs extra påfyllning av köldmedium vid långa rör och att trycket kan bli för lågt men "för korta" rör förstår jag inte.
Kan ikke forklare, men kan det være at det er for mye kjølemedium? Maskiner leveres med gass for å betjene 3-7 meter. Er strekket lengre så skal det fylles med 30? gram/meter. Kan hende det burde vært 60?g mindre når strekket er 2m kortere?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #58 skrivet: 09 december 2014, 22:44:07 »
Tack TUCSONOR det låter logiskt. Hade själv liknande idéer men vågade inte riktigt tro på det. Ska kanske låta testa trycket nästa gång jag kommer hit till huset.!?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #59 skrivet: 09 december 2014, 23:13:41 »
Tack TUCSONOR det låter logiskt. Hade själv liknande idéer men vågade inte riktigt tro på det. Ska kanske låta testa trycket nästa gång jag kommer hit till huset.!?
Om en maskin er forfylt for strekk mellom 3 til 7 meter, må en kunne anta at mengde gass er for den "perfekte" lengde av 5 meter. Dvs når det er 1 meter så er det 4 meter fra den "Perfekte" lengde.
Det er 120 gram gass for mye fra det midlere optimale strekket?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #60 skrivet: 10 december 2014, 00:03:33 »
Vi har provat på ett par att tömma men det blev tyvärr ingen skillnad.
Då vi förlängde rören så blev i alla fall några av dom bra men tyvärr inte alla, kan ha berott på något lite köldmediabrist men då kunderna hade tröttnat på is och kostnader för åtgärder så byttes dessa ut.
Så har du tillgång till rör skulle jag prova med detta först om du nu inte har köldmedia, våg och tömningsaggregat och då kan prova tömma eller eventuellt förlänga rören och tömma och fylla rätt mängd om det inte är rätt mängd nu.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #61 skrivet: 10 december 2014, 16:25:41 »
Tack allihopa för tips och idéer. Jag ska nu testa Timerfunktionen och låta Luftvärmepumpen gå 3 tim per dygn och inställd på +22C. Samtidigt ska jag hålla koll på energiförbrukningen kWh.
Ska bli intressant!!

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #62 skrivet: 19 februari 2015, 16:02:13 »
Hej igen!
Jag vet ännu inte orsaken till att min Panasonic inte avfrostar riktigt, men jag tror mej iallafall nu ha en lösning på problemet.
Problemet var att den inte avfrostade utan "isade totalt igen" när jag lämnade fritidshuset och ställde ner temperaturen till +16C.  Nu har jag en tid testat att ha den inställd pÃ¥ +22C men jag kör den istället ett visst antal timmar per dygn, beroende pÃ¥ temperaturen ute. Jag kan via internet och med en Telstick i Routern "slÃ¥ av" o "slÃ¥ pÃ¥" Luftvärmepumpen när jag inte är i huset.  Temperaturen inne (och ute) hÃ¥ller jag koll pÃ¥ med hjälp av Vattenfalls SmartTemp och en App. i telefonen. Detta har nu funkat bra hittills i vinter. Kan nämna att jag ocksÃ¥ har Vattenfalls EnergyWatch som jag inte alls är nöjd med. Med den ska man kunna hÃ¥lla koll pÃ¥ energiförbrukningen i realtid. Tanken är kanske god!? Men den är totalt okänslig för det trÃ¥dlösa nätverket sÃ¥ för att den ska funka fÃ¥r den inte vara längre bort frÃ¥n Routern är 2 meter.
Har man inte Routern i närheten av Elmätaren så är detta ingen bra investering!! Tyvärr sitter min elmätare utomhus i en låda på väggen och Routern en våning upp men rakt ovanför, ca 3meter så den funkar inte alls.
Har testat den även pÃ¥ ett annat nätverk, men med samma resultat. Har testat med antennerna i olika riktningar utan resultat. 
NÃ¥gon annan som har samma erfarenhet ??????

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!