Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: underhållsvärme på vintern  (läst 2298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stig waldau

  • Gäst
stig waldau
underhållsvärme på vintern
« skrivet: 02 oktober 2013, 11:03:53 »
hej
finns det någon som vet hur man ställer in för underhållsvärme på ca 10-12 grader när man är bortrest över vintern?
har en Thermia villa 45, bor i Jämtland.

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2013, 23:20:04 »
Installera Thermia Online så kan du styra vp:n via mobilen  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2013, 05:32:56 »
Funkar den på så gamla värmepumpar?

Enligt manualen finns en kontaktfunktion som gör att du kan sänka temperaturen med 1-10 grader om du sluter kontakten:

Tilläggsfunktioner
På baksidan av kretskortet finns det förberett för tre stycken tillägsfunktioner via ingångarna 31-36. Dessa funktioner kan
styras med hjälp av externt kopplingsur (ingår ej). Vid slutande av någon av dessa kontakter träder respektive funktion i kraft.
Sluten kontakt mellan 31 och 32 innebär att temperatursänkning är aktiv.
Sänkningens storlek (1-10°C) justeras via en menyrad i reglerdatorn.
Vid slutande kontakt med ett 10 kohm:s motstånd erhålles Värmestop funktion.
Sluten kontakt mellan 33 och 34 innebär att varmvattenproduktion ej är tillåten.
Sluten kontakt mellan 35 och 36 innebär att tillsatsvärmen aldrig tillåts vara i drift,
ej ens vid toppvärme- (legionella) driftsfall.
Vid leverans är ingen av dessa funktioner aktiverade.


Du skulle även kunna sänka kurvan, men för att göra det måste man kunna räkna lite, och veta vad kurvan är inställd på.
Du har gett oss alldeles för lite information för att vi skall kunna hjälpa dig med det.

Kanske kan man även sänka rumbör, men jag är lite osäker på vad den funktionen egentligen gör, och om den kräver rumsgivare.
Jag vet dessutom inte om du har en rumsgivare installerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2013, 07:37:50 »
Hej!
Har man ingen rumsgivare så tror jag att man kan ställa in RUM-värdet till den temp man vill ha.
Värdet funkar som parallellförskjutning av kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2013, 07:38:39 »
Hej! Vet inte varför man ska krångla till saker så mycket ::)Ställ rum värdet på exempel 12 eller vilken temperatur du nu vill ha.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2013, 07:44:32 »
Och hur fungerar rum?
Sänker den kurvan, eller parallellförskjuter den kurvan.
Hur mycket i så fall, jag har en bestämd känsla av att det kan bli rätt stor skillnad på tempsänkningen beroende på om man har hög eller lågtemperarat system, men som sagt, jag vet inte.
Om 8 grader lägre RUM ger 8 grader lägre vbf så lär det inte bli 8 grader kallare inne...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2013, 08:52:41 »
Och hur fungerar rum?
Sänker den kurvan, eller parallellförskjuter den kurvan.
Hur mycket i så fall, jag har en bestämd känsla av att det kan bli rätt stor skillnad på tempsänkningen beroende på om man har hög eller lågtemperarat system, men som sagt, jag vet inte.
Om 8 grader lägre RUM ger 8 grader lägre vbf så lär det inte bli 8 grader kallare inne...
Ökar du på rum värdet eller sänker med exempel 1 °C så motsvarar det 3 °C på framledningstemperaturen(teoretiskt)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2013, 09:14:28 »
OK, i så fall blir det mer än 8 grader kallare inne.
De flesta värmepumpar arbetar med som mest 55 graders vbf...
värme börjar tillföras vid ca +16 grader ute.
om DUT är -20 grader så har man alltså ett span på utetemp som är ca 36 grader.
Och vbf varierar i detta område mellan +20 och +55 grader, alltså ca 35 grader.

1 grad kallare vbf borde alltså ge ca 1 grad kallare inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: underhållsvärme på vintern
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2013, 21:26:34 »
Om du reser bort på vintern och det blir svinkallt, rör inte kurvan utan sänk rumbör till 15, det brukar vara lagom, så har jag gjort flera gånger.
Sänker man kurvan så kanske det inte räcker med framledningstempen om det utetempen sjunker kraftigt, rumbör kompenserar ju eftersom kurvan inte ändras utan det håller tempen
fast lägre och parallellt som det skrivits om.
När jag ställer in "Bortrest" på Linken så ändras just rumbör till 15, det är det enda som sker, kurvan står där den är inställd.
Jag har varit bortrest som längst 3 veckor då det varit kallt på vintern och och då hade jag inte Linken men ställde just på 15 och det var det när jag kom hem.

"3.2.4 Justering av ”RUM”-värde
Du kan även påverka värmekurvan och därmed inomhustemperaturen genom
att ändra “RUM”-värdet. Om “RUM”-värdet används för att påverka systemets
värmekurva blir värmekurvan inte brantare eller flackare, som kurvan blir om
“KURVA”-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3°C för
varje grads ändring av “RUM”-värdet. Förhållandet mellan framledningstemperatur
och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen höjs
eller sänks lika mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan
höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras.
Detta sätt att ställa in inomhustemperaturen på ska enbart användas vid en
tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen."

http://www.greenpeak.se/skotselanvisningar/utgaende%20modeller/skotselanvisning-thermia-villa-greenpeak-energi.pdf
« Senast ändrad: 17 oktober 2013, 21:37:11 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 758
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!