Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Split-ingen värme  (läst 3071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bokförläggaren

  • Gäst
Bokförläggaren
Split-ingen värme
« skrivet: 05 oktober 2016, 08:34:25 »
Hej! Nibe Split, ingen värme i elementen bara varmvatten. Har luftat element, luftat Nibe, termostater öppna...kan det vara ngt sommarläge?  Hittar inte. Hjälp!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Split-ingen värme
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2016, 11:08:52 »
Kan vara sommarvärme, men svårt att säga utan att veta några inställningar. Kan du skriva ner lite inställningar och aktuella temperaturer så får du säkert mer hjälp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2016, 11:11:04 »
Hej! tack för svar. ja det börjar bli lite kallt här. Bor i skåne, vattenburen värme. Kanske 18 grader inomhus nu och på väg neråt. Värme i tappvattnet men kalla element. Har försökt lufta, höja rumstermostaten...alla termostater på element fullt öppna. Har försökt bläddra mig igenom menyerna för att hitta eventuellt "sommarläge" men hittar inget.
Något annat man kan pröva? Verkligen mycket tacksam för alla tips!


Villa, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Split-ingen värme
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2016, 12:44:04 »
Som sagt var, utan att veta nån driftinformation eller inställningar så är det ganska svårt att svara...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Split-ingen värme
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2016, 15:04:47 »
Enklaste kollen är driftläget, ändras med driftlägesknappen + enter-knapp.
Du ska ha läge 1. "Auto" för att få värme på huset.
Kolla även ratten för förskjutning av kurvan, den ska peka ungefär rakt upp mellan -2 till +2.
Är detta OK så läs av följande:
2.1.1
2.1.2
2.5
2.6
4.1
6.3 och 6.4 (om du har rumsgivare)
8.2.3
8.2.5

Sen kan det vara nån ventil (tror den växlar mellan VV och värme med minst 2 ventiler) som inte funkar.
« Senast ändrad: 06 oktober 2016, 15:09:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2016, 15:52:00 »
Tack! Kunde se att:
rumsgivaren stod på 22 grader
Rumstemp medel 21 gr 1 minut
Stopptemp värme 24 grader
Hysteres 1.0 grad (vad är hysteres)

2 frågor. Även om jag ställer menyn på utökad eller service så kommer inte siffran 2 upp. Jag har menyer på 1.4.5.6.7.8.9

Vet någon om det finns en "sommarinställning" som gör att bara tappvatten produceras? I vilken meny? Hittar den inte.

Stort tack för hjälp!
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2016, 16:12:09 »
Undrar om man kunde pröva på 9.3.8 välja fabriksinställning? Skulle jag då bara ha standardinställningar? Då skulle jag behöva göra om andra justeringar av inställningar jag gjort. Men det kanske skulle ta bort eventuelllt sommarläge?!
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Split-ingen värme
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2016, 20:13:11 »
LÃ¥ter mycket knepigt att inte 2-ans meny kommer upp.
Men det är troligen förklaringen till att de inte värmer.
Kolla runt lite i meny 9, främst 9.3.9 och 9.5.x om det kan ge nån vägledning.
Normalt ska det inte gå att koppla ur meny 2, meny 3 däremot styrs i meny 9.3.4

Om värmepumpen stÃ¥r i sommarläget (driftläge varmvatten) sÃ¥ borde ändÃ¥ meny 2 vara synlig.  Sc:,h

Du kan ju testa med fabriksåterställning om du inte hittar nån ledtråd.
Men sen måste du göra om alla anpassningar mm igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2016, 20:51:09 »
Tack Carl för alla goda råd. Man vill ju få igång värmenninnan det blir kallare.
Nu drog jag till med återställning till fabriksläge. Den har nu börjat köra ut varmvatten i elementen. Först ropade jag hurra och sen märkte jag att min rumsgivare som sitter i vardagsrummet nu verkar vara frånkopplad. Suck!! Tror ni man kan koppla in den ngn stans i menyerna? Den fungerade ju för fem minuter sen så det måste väl handla om en meny-grej?att aktivera den?!
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Split-ingen värme
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2016, 06:41:09 »
Ja, den måste man nog aktivera igen om man har gjort återställning. Men det är ingen panik. Det är bättre att hitta rätt värmekurva utan innegivaren aktiv (men du kanske vet exakt vad du hade för inställningar innan?).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #10 skrivet: 07 oktober 2016, 08:23:20 »
Tack! Ja jag vill ju aktivera den. Tror en innehavare är bra komplement till utegivaren. Men du har nog rätt om värmekurvor. Får läsa på och pröva. Jag har hittills varit ganska lat och inte jobbat med inställningarna. Men det ska bli ändring på det.
NÃ¥gon som vet sen var man aktiverar innegivaren?
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Split-ingen värme
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2016, 20:00:44 »
Beror på vad du har?
Typ av rumsgivare i 9.3.6 och sen 9.3.5 för RE10.
Dessutom måste du in i 6.2 och ställa in System1.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2016, 10:57:36 »
Tack för tips! Har försökt följa detta men nu säger displayen "kommunikationsfel"
Kanske jag valde fel någonstans. Får kolla menyerna igen.
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Split-ingen värme
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2016, 18:50:50 »
Vad har du för typ av rumsgivare?
Den vanliga är RG10 (den med bara en ratt på).
Då ska 9.3.5 stå på "Från".
RE10 har knappar, ratt och display.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bokförläggaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Split-ingen värme
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2016, 13:39:37 »
Många inställningar som måste bli rätt. Ja 9.3.5 stod i fel läge, ändrat nu. Nu säger den inte "kommunikationsfel" men tittar jag på rumstemp, inställd och faktisk, så är det bara ett streckat fält istället för temp, så här
----- (------)
Villa i Skåne, 200 m2, vattenburen värme radiatorer, Nibe split (luft vatten), inredd vind med samma vattenburna värme, tilläggsvärme vedkamin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!