Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?  (läst 22927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #60 skrivet: 13 augusti 2004, 08:14:41 »
Jo, bertil du har rätt i mycket du säger tex timräknaren., gissa varför jag har em separat elmätare på VP'n :) Och även det att CTC inte kanske är förstahandsvalet när du har ett lågtempererat värmesystem (om du är av den snåla typen :) )

« Senast ändrad: 13 augusti 2004, 08:57:48 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #61 skrivet: 13 augusti 2004, 12:25:20 »
Citera
Jag kan inte se några direkta fördelar med CTC´s lösning, däremot ett antal nackdelar.

Om man har ett mycket väldimensionerat värmeystem så överväger nog fördelarna för Nibe, Thermia m.fl. som Bertil skriver.

Men jag ser flera fördelar med CTC:s lösning som gör det till ett bättre köp i många fall.

* Fungerar som ackumulatortank. Har man lite vatten i radiatorsystemet, så slipper man köpa till en ack.

* Värmen prioriteras, vilket ger jämn värme i framledning.

* Man behöver inte köpa till separat elektrisk varmvattenberedare. Man kan bara skruva upp eldelen. (Har läst i Råd&Rön att en stor varmvattenberedare avger omkring 1000 KWh om året till omgivningen, vilket är dumt på sommaren. Med CTC så behöver du bara en tank som avger värme. Bör både vara mer ekonomiskt och billigare i inköp än att ha en kompakt värmepump + en separat el-VVB)

* Det ingår effektvakt och rumsgivare som standard hos CTC.

För mig överväger dessa fördelar nackdelen med lite extra eltillskott.

Tilläggas kan att i min "upphandling" vann CTC sista ronden mot Thermia pÃ¥ grund av dessa fördelar. Har liten vattenvolym och fyra tjejer som vill duscha.  :D

En liten intressant iaktagelse jag gjort där jag bor är att de installatörer som har bäst pris och service säljer CTC och Thermia. Nibe och Autoterm är dyra och IVT är både dyra och har inte tid för mig som kund.

Jag tror alltså installatören lokalt är mycket viktig både för priset och hur nöjd man blir som kund. Priset på själva värmepumpen verkar ha mindre betydelse för slutpriset.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #62 skrivet: 15 augusti 2004, 11:36:37 »
Sarastro

Ang IVT.   Den styr pÃ¥ returen har man mycket vatten i systemet sÃ¥ kan temepen börja "pendla".
EX. vp går den ligger under börvärdet, eltillskottet startas, det går ända tills varmt returvatten ger signal att elpatronen ska stoppas, då har tillskottet gått så länge att returtemepn fortsätter att stiga tillslut stoppas även vp pga för hög returtemp.
Detta fastän det behövs 24 timmars drift på vp+ tillskott, det ger bedrövliga driftsdata.
Jag har en 25 kw vp+25 kw elpanna som betedde sig så.
Det blev ombyggnad av styren tillslut det gick inte få stil på det annars.


FredrikO


Några fördelar finns med CTC (jag hade fel) den bästa är att dom brukar vara tillmötesgående om man har fått en för liten pump jag vet några som fått en större dessutom till ett skälgt pris, det är ett smart utbytessystem CTC har.

Heder år CTC att effektvakt o rumsgivare ingår.

En väldimensionerad vp klarar mycket stora vv volymer helt utan tillskottsel o extra VV beredare.
Rickard brukar berätta om sina norrländska bastusessioner där "hela" byn brukar duscha efteråt, inga problem påstår han.
Även runt hans pool antar jag att byn samlas o det torde ge en massa duschande.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad roer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #63 skrivet: 23 september 2004, 23:58:16 »
Installerade en CTC 8,5 i januari.

Jag upplevde att om patronen var igång så stannade VP tidigare (lite färgad av inlägg på annat forum). fick för mej att det går ner en del värme från övre delen. Har inte gett mej på att flytta givaren, vilket faktiskt var frestande till jag ordnade det på annat sätt.

Löste problemet genom att stänga av elen efter nån (1 -1,5)vecka den har gått 73kwh så det blev ingen större undersökning.

Jag klarade mej vid -21 utan att det blev kallare i huset, då hade VP:n gått ca 20 timmar/dygn om jag inte minns fel. I vinter kommer det avgörande testet.

När vi ska tappa upp vatten i badet så vrider jag bara på elen med vredet 3-4 minuter innan och låter det vara till jag tappat klart. Det är synd att styrningen inte räknar in detta som förbrukad el. Om man är rädd att pumpen ska gå sönder när det är som kallast men ändå vill stänga av elen så är det bara att vrida upp vredet lite så går elen in om pumpen blir riktigt kall.

Det kan vara i minsta laget med vv under vår och höst för en långduschare som mej, speciellt om man kommer efter någon annan. Att det är just vår och höst beror på framledningen då är låg men att det går så mycket värme till radiatorerna att starterna till 55grader (var 5: gång tror jag) inte lyckas höja tempen ovanför skiktplåten. På vinter går det bra för då går pumpen varmare. På sommaren går det bra för då går det inte ut just något till radiatorerna och den övre delen ligger oftast på 45-50 grader.

Det är synd att rörisarna inte verkar kunna lära kunderna just något om hur, vad och varför man ska ställa in det ena och andra. Nyfiken som man är så tar man reda på allt annan väg, men det är synd för dom som tror allt är klart när rörisen har lämnat stället.

/ Robert
Glad montör....eller var det amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!